تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,714 |
طراحی مدل بازاریابی پایدار در جهت توسعه کشاورزی پایدار کشور با روش کیفی | ||
دانش کشاورزی وتولید پایدار | ||
دوره 32، شماره 4، دی 1401، صفحه 317-335 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/saps.2022.48730.2762 | ||
نویسندگان | ||
شهروز خرمی* 1؛ حسین راحلی2؛ سپیده نیک روش3؛ علیرضا عبدپور4 | ||
1اقتصادکشاورزی-پردیش کشاورزی و منابع طبیعی کرج-دانشگاه تهران-کرج | ||
2گروه ترویج و توسعه کشاورزی - دانشکده کشاورزی - دانشگاه تبریز | ||
3دکترای اقتصاد کشاورزی- کارشناس تنظیم بازار در وزارت | ||
4دانشیار رشته مدیریت کشاورزی- دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف طراحی طراحی مدل بازاریابی پایدار در جهت توسعه کشاورزی پایدار کشور با روش داده بنیاد انجام گرفت. مواد و روشها: در این تحقیق از روش تحقیق کیفی استفاده شده است که ترکیبی از روش داده بنیاد و دلفی میباشد، در ابتدا با استفاده از روش سه مرحلهای داده بنیاد استفاده شده است. برای بررسی این هدف، برای مصاحبه از خبرگان وزرات جهادکشاورزی در بخش صادرات محصولات کشاورزی به تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب گردید و با مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد. در ادامه بعد از شناسایی و دسته بندی عوامل، جهت سنجش اعتبار مدل و متغیرها از روش دلفی استفاده شد، جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان اقتصادکشاورزی به تعداد هشت نفر بودند، که درباره تجارت محصولات کشاورزی صاحب نظر هستند. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل ، روش داده بنیاد مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا به کدگذاری اولیه پرداخته شد و 84 کد شناسایی شد سپس در مرحله دوم 32 مفهوم دسته بندی شد و نهایتا مفاهیم شناخته شده در پنج مقوله دسته بندی شد. نتایج دلفی در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت و با حذف و اضافه کردن مفاهیم نهایتا 32 نهایی شناسایی شد. تیجهگیری: بنابراین نتایج نشان می هد که،مدل ارائه شده شامل عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل بازاریابی، عوامل زیست محیطی و عوامل مرتبط با مصرف کننده بودند و جوانب مختلف را مدنظر قرار دادند | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی پایدار؛ طراحی مدل؛ محصولات کشاورزی؛ روش داده بنیاد؛ روش دلفی | ||
مراجع | ||
Abedin P, Irandoost M, Sultanpanah and Shafei R. 2019. Designing a marketing model based on customer experience in nature tourism in Kurdistan province, Tourism and Development, 8(3):45-69. (In Persian).
Aboutalebi Khajeh A and Attari B. 2014. Identification and ranking of wooden handicrafts artists with emphasis on sales market. Dissertation, Isfahan University of Arts, Faculty of Architecture and Urban Planning. (in Persian).
Amiri Z and Fattahi A. 2018. Investigating the market of agricultural products with emphasis on the share of different factors of market benefits (Case study of pomegranate market in Yazd province). Agricultural Economics and Development, 6 (11): 29-.30. (In Persian).
Asadollahi T. Zaeimdar M and Malmasi S. 1400. Strategic Environmental Assessment in the Field of Sustainable Agriculture, Fifth International Congress on Agricultural Development, Natural Resources, Environment and Tourism of Iran, Tabari. (In Persian).
Belz F- M. 2006. Marketing in 21 Century. Business Strategy and the Environment. 5(15): 139-144.
Belz F-M and Peattie K. 2009. Sustainability marketing: A Global Perspective. Chichester: Wiley.
Charter M, Peattie K, Ottman J and Polonsky M.J. 2002. Marketing and sustainability, Centre for Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society (BRASS), 4(7):45-65.
Cherno Al and Farid Chehr E. 2014. Managing Director of Marketing Marketing, Marketing Publications. Second edition.
Chiquan G and Anand K. 2018. Customer satisfaction and profitability: is there a lagged effect. Journal of Strategic Marketing, 12(3): 129.
Danaeifard H. Alwani, M and Azar A. 2015. Qualitative research methodology in management; A Comprehensive Approach, Tehran: Saffar-Ishraqi Publications, Third Edition. (In Persian).
Elkington J and Julia H. 1988. The Green Consumer Guide. London, UK: Victor Gollancz.
Fakoor Saqieh A and Sadeghi F. 2017. Investigating the mediating role of sustainable marketing and market orientation in the effect of internal marketing on performance (Case study: Bank Mellat branches in Mashhad). Business Management, 8(3):659. (In Persian).
Jones P. Clarke-Hill C. Comfort Dn and Hillier D.2008. Marketing and sustainability, Marketing Intelligence & Planning, 20(2): 123-130.
Henion Karl E and Thomas C. 1976. Ecological Marketing, Chicago, IL: American Marketing Association. The University of Wisconsin – Madison.
Ismaili, M and Habibi M. 2018. Designing a strategic handicraft marketing model based on data theory. Modern Marketing Research, 7(2):93-114. (In Persian).
Karim M H, Safdarinehad M and Amjadipour M.2015. Development of agriculture and resistance economy, oil substitute. Quarterly Journal of Strategic and Macro Policies, 6 (12): 29-.45. (In Persian).
Kumar V. Rahman Z and Kazmi A. 2013. Sustainability Marketing Strategy: An Analysis of Recent Literature. Global Business Review, 14(4): 601–625.
MacMahon S and Smith S.2010. Canadian Commercial Real Estate; Sustainability Performance Report, Realpac (Jantzi-Sustainalytics).
McCann E. 2002. Quoted in “Can Sustainability Sell. UNEP.
Moisander J and Valtonen A. 2006. Qualitative marketing research: a cultural approach. London: Sage Publications.
Moisander J. 2001. Representations of green consumerism: a constructionist critique. Doctoral thesis. Helsinki School of Economics, Dept of Management and Marketing.
Robert W. Wooliscroft B and Higham J. 2010. Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy, Journal of Macromarketing, 30(2): 160-170.
Safiri Kh.1999. Qualitative research method, Tehran: Pouya Publishing. (In Persian).
Seuring S and Muller M. 2008. From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, 16(15), 1699–1710.
Zadek S. 2002. Making the Business Case for Corporate Citizenship. Conference Board.
Shafiee Rudposhti M. Khodadad Hosseini H. K Assadollah and Mohammadian M .2015. Designing a sustainable marketing model for the Iranian automotive industry. Business Management Explorations, 6(11): 2-8. (In Persian).
Shakoori A.2015. Agricultural development policies in Iran. Samat Publications, seventh edition. (In Persian). Schaefer A. 2005. “Some considerations regarding the ecological sustainability of marketingsystems”, Electronic Journal of Radical Organization Theory. 2(9)5.
Seuring S. Muller M. 2008. From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, 16(15), 1699–1710.
Zarrin Joy Alvar S. Mahmoudi Meymand M. Albo Naimi E. Samiei Nasr M .1397. Designing and explaining the internal marketing model of Iran's free zones. Modern Marketing Research, 8(2):181-198. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |