تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,824,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,664,550 |
شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعهای با رویکرد ترکیبی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، دی 1401، صفحه 91-115 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.52089.1903 | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی انار* 1؛ وحیده ابراهیمی خراجو2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
شرکتهای صادرکننده در یک محیط غیرقابل پیشبینی فعالیت میکنند که با توسعه فناوری و رقابت شدید مرتبط با جهانی شدن فعالیتهای اقتصادی همراه میباشند. صادرات نقش مهمی را در تراز تجاری کشورها به ویژه در مواقع بحرانی، سطح اشتغال و به طور کلی بهبود سطح زندگی دارد. فلذا لازم است، چالشهای پیشروی شرکتهای صادرکننده و اقداماتی که آنها برای موفقیت بیشتر باید انجام دهند به طور سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد. هدف تحقیق حاضر کاربردی بوده و به شناسایی عوامل کلیدی تعیینکننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته است. تحقیق حاضر با رویکرد ترکیبی (آمیختهای از روش کیفی و کمی)، با استفاده از تحلیل مضمون، نرم افزار مکسکیودا، معادلات ساختاری و نرمافزارهای اسمارت پیالاس و میکمک انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بوده و روش نمونهگیری در بخش کیفی قضاوتی هدفمند و در بخش کمی تصادفی ساده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از مدیران سازمان و در بخش کمی 70 نفر از خبرگان صادرات بوده است. در بخش کیفی 7 مقوله اصلیِ استراتژی صادرات، مهارتهای مدیران، منابع مالی، نوآوری، اندازه شرکت، محیط خارجی و تعهد تجربه بینالمللی و 21 مفهوم شناسایی شد. نتایج نشان دادند که عوامل استراتژی صادرات، نوآوری و تعهد تجربه دارای تأثیرگذاری بسیار بالایی بر سایر عوامل هستند، عامل مهارت جزء عوامل اثرگذار تلقی میشود. عوامل منابع مالی، محیط خارجی و اندازه شرکت نسبت به عوامل دیگر مستقل میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد؛ صادرات؛ شرکتهای کوچک و متوسط؛ مدیران | ||
مراجع | ||
آقازاده، هاشم؛ رحیمی جونقانی، زهره؛ بلوچی، حسین. (1399). تبیین عملکرد صادراتی با تعهد صادراتی. نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 12(23)، 86-114.
بشیرخداپرستی، رامین؛ مرضیه، تینا. (1400). واکاوی تاثیر منابع نامشهود و قابلیتهای جذب دانش برعملکرد صادرات با نقش میانجی نواوری. فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، 9(35)، 137-167.
بشیرخداپرستی، رامین؛ پیروزی بازی، مهدی؛ باقری قره بلاغ، هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استزاتژیهای انعطافپذیری برعمکلرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکتهای صنعتی. فصلنامه مطالعات راهبردی، 11(43)، 155-169.
رحیم نیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا؛ قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 1(3)، 1-22.
زارعی، عظیم؛ موتمنی، علیرضا؛ فیض، داود؛ کردنائیچ، اسدالله؛ فارسی زاده، حسین. (1395). نقش رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(34)، 169-193.
سیفاللهی، ناصر؛ قاسمی همدانی، ایمان. (1401). تأثیر پشتیبانی نهادی بر عملکرد صادراتی: تحلیل نقش تلاطم بازار و جهتگیری نوآوری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 5(1)، 79-99.
طاهرنژاد، کریم؛ رنگریز، حسن؛ مظفزی، محمدمهدی. (1400). طراحی مدل علی استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 4(3)، 43-73.
عاقل فدیهه، زهرا؛ حسنپور، اسماعیل؛ میرابی، وحیدرضا؛ باقری، مهدی. (1399). ارائه الگوی راه اندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر رویکرد تلفیقی. جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 9(1)، 71-92.
عماری، حسین؛ امیرحصاری، سارا. (1399). تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد بینالمللی اقتصاد در گروه خودروسازی ایران خودرو. رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2(1)، 6-9.
کرمپور، ع؛ شریفی،ک؛ صفابخش، ش (1391)، ارائه مدلی برای ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیرفلزی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، 4 (12)، 128-113.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی خراجو، وحیده؛ کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکتهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، ۴(2)، 63-86.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا؛ پورآقابالایی، علیرضا. (1398). تأثیربازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 4(2)، 23-44.
قادری، هانیه؛ رضائیدولتآبادی، حسین؛ انصاری، آذرنوش. (1401). تاثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با تبیین نقش میانجی قابلیتهای پویا. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کار بینالمللی، 5(1)، 1-26.
قنبری، مهدی؛ ذاکری، امیر؛ حیدریدهوئی، جلیل. (1401). تعیین روش ورود شرکتهای دانش بنیان به بازارخارجی با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 5(1)، 123-146.
مبینی دهکردی، علی. (1390). معرفی طرحها و مدلها در روش تحقیق آمیخته، فصلنامه راهبرد، 60(20)، 217-234.
مددخانی، مهدی؛ کاظمی، علی؛ شاهین، آرش؛ آذرنوش انصاری، طادی. (1399). طراحی مدل تاثیر بازارگرایی صادراتی و مدیریت طراحی محصول بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده صنایع دستی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای مدیریت در ایران، 24(2)، 171-204.
مهدوی ثابت، زهرا؛ عبدالوند، محمدعلی؛ حیدرزاده، کامبیز؛ خون سیاوش، محسن. (1400). تبیین مدل عملکردی صادراتی در فرآوردههای نفتی ایران. مجله مدیریت بازاریابی، 16(53)، 1-20.
مینایی، مرجان؛ صمدی، فاطمه. (1400). تأثیر سرمایه گذاران خطرپذیر و وام بانکی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب وکارهای بینالمللی، 13(49)، 405-431.
همتی، فریدون؛ حمیدی زاده، محمدرضا؛ حاجیپور، بهمن، عزیزی، شهریار. (1397). طراحی و تبیین مدل توانمندی بینالمللی شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی برای ورود به بازارهای جهانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(41)، 56-29.
Abodohoui A., Su Z. & Da-Silva I. (2018). Chinese investments in Africa: What have we learnt. Journal of internatinal managment, 22(3), 129-142.
Alexander, N., Rhodes, M., & Myers, H. (2007). International market selection: measuring actions instead of intentions. Journal of services marketing, 21(6), 424-434.
Antcliff, V., Lupton, B., & Atkinson, C. (2021). Why do small businesses seek support for managing people? Implications for theory and policy from an analysis of UK small business survey data. Journal of International Small Business, 39(6), 532-553.
Arkolakis, C., Ramondo, N., Rodríguez-Clare, A., & Yeaple, S. (2018). Innovation and production in the global economy. American Economic Review, 108(8), 2128-73.
Ayed, O. B., & Boujelbene, Y. (2013). Les déterminants de la performance des petites et moyennes entreprises exportatrices: cas de la Tunisie. Economics & Strategic Management of Business Process, 2(1), 172-178.
Badriyah, N., Sari, R. N., & Basri, Y. M. (2015). The effect of corporate governance and firm characteristics on firm performance and risk management as an intervening variable. Procedia Economics and Finance, 31(1), 868-875.
Basly, S., & Saunier, P. L. (2020). Familiness, socio-emotional goals and the internationalization of French family SMEs. Journal of International Entrepreneurship, 18(3), 270-311.
Beamish, P. W., Craig, R., & McLellan, K. (1993). The performance characteristics of Canadian versus UK exporters in small and medium sized firms. MIR: Management International Review, 33(2), 121-137.
Bloemer, J., Pluymaekers, M., & Odekerken, A. (2013). Trust and affective commitment as energizing forces for export performance. International Business Review, 22(2), 363-380.
Brege, H., & Kindström, D. (2020). Exploring proactive market strategies. Industrial Marketing Management, 84, 75-88.
Bosva, L.C. & T.Y. Leung. (2020). Impact of political connections on Chinese export firms' performance-Lessons for other emerging markets. Journal of Business Research, 106, 24-34.
Chen, G. Z., & Keung, E. C. (2019). The impact of business strategy on insider trading profitability. Pacific-Basin Finance Journal, 55, 270-282.
Chou, S., Chen, C. W., & Kuo, Y. T. (2018). Flexibility, collaboration and relationship quality in the logistics service industry: An empirical study. Asia pacific Journal of marketing and logistics, 33(3), 555-570.
Clarke, J. E., Tamaschke, R., & Liesch, P. W. (2013). International experience in international business research: A conceptualization and exploration of key themes. International Journal of Management Reviews, 15(3), 265-279.
Cuervo‐Cazurra, Á., Doz, Y., & Gaur, A. (2020). Skepticism of globalization and global strategy: Increasing regulations and countervailing strategies. Global Strategy Journal, 10(1), 3-31.
Damoah, O. B. O. (2018). A critical incident analysis of the export behaviour of SMEs: evidence from an emerging market. critical perspectives on international business, 14(3), 309-334.
Dawadi, S. (2021). Thematic analysis approach: A step by step guide for ELT research practitioners. Journal of NELTA, 25(1-2), 62-71.
Dagbelou, V. K., Adekambi, S. A., & Yabi, J. A. (2021). Growth of small and medium-sized agricultural enterprises and export market integration by smallholder farmers. Agro-Science, 20(3), 1-8.
Durand, R., & Coeurderoy, R. (2001). Age, order of entry, strategic orientation, and organizational performance. Journal of business venturing, 16(5), 471-494.
Downs Jr, G. W., & Mohr, L. B. (1976). Conceptual issues in the study of innovation. Administrative science quarterly, 21(4), 700-714.
Dritsaki, C., & Stiakakis, E. (2014). Foreign direct investments, exports, and economic growth in Croatia: A time series analysis. Procedia Economics and Finance, 14, 181-190.
Erdil, T. S., & Özdemir, O. (2016). The determinants of relationship between marketing mix strategy and drivers of export performance in foreign markets: An application on Turkish clothing industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 546-556.
Falahat, M., Knight, G., & Alon, I. (2018). Orientations and capabilities of born global firms from emerging markets. International Marketing Review, 35(6), 936- 957.
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change, 152, 119-908.
Freeman, J., & Styles, C. (2014). Does location matter to export performance?. International Marketing Review, 31(2), 281-208.
Giarratana, M. S., & Torrisi, S. (2010). Foreign entry and survival in a knowledge‐intensive market: emerging economy countries' international linkages, technology competences, and firm experience. Strategic Entrepreneurship Journal, 4(1), 85-104.
Hart, S. J., Webb, J. R., & Jones, M. V. (1994). Export marketing research and the effect of export experience in industrial SMEs. International Marketing Review, 11(6), 4-22.
Hasaballah, A. H. A., Genc, O. F., Mohamad, O. B., & Ahmed, Z. U. (2019). How do relational variables affect export performance? Evidence from Malaysian exporters. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(1), 128-156.
Jafari-Sadeghi, V., Kimiagari, S., & Biancone, P. P. (2019). Level of education and knowledge, foresight competency and international entrepreneurship: a study of human capital determinants in the European countries. European Business Review, 32(1), 46-68.
Jancenelle, V. E., Javalgi, R. R. G., & Cavusgil, E. (2019). Cultural entrepreneurship and legitimate distinctiveness in international prosocial crowdfunding. International Business Review, 28(4), 802-810.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1977). The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of international business studies, 8(1), 23-32.
Kitonyi, S., Kibera, F., Gathungu, J., & Yabs, J. (2020). Effect of The Macro-Environment Factors On the Relationship Between Firm Resources and Export Performance of Small and Medium Scale Manufacturing Enterprises in Nairobi City County, Kenya. European Scientific Journal, 16(28), 173-194.
Kuo, S. Y., Lin, P. C., & Lu, C. S. (2017). The effects of dynamic capabilities, service capabilities, competitive advantage, and organizational performance in container shipping. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 95, 356-371.
Kumlu, Ö. (2014). The effect of intangible resources and competitive strategies on the export performance of small and medium sized enterprises. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 24-34.
Kogut, B., & Singh, H. (1988). The effect of national culture on the choice of entry mode. Journal of international business studies, 19(3), 411-432.
Laurence, L. (2004). The role of qualitative variables in the early detection of default risk. Banque de France, Business Management, Business Monitor, 1(1), 44-1356.
Liu, Y., Shi, X., & Laurenceson, J. (2020). Dynamics of Australia's LNG export performance: A modified constant market shares analysis. Energy Economics, 89, 104-808.
Lefebvre, E., Lefebvre, L. A., & Bourgault, M. (1998). R&D-related capabilities as determinants of export performance. Small Business Economics, 10(4), 365-377.
Love, T. S. (2015). Examining the demographics and preparation experiences of foundations of technology teachers. Journal of Technology Studies, 41(1), 58-71.
Ling-yee, L., & Ogunmokun, G. O. (2001). Effect of export financing resources and supply-chain skills on export competitive advantages: implications for superior export performance. Journal of World Business, 36(3), 260-279.
Mansion, S. E., & Bausch, A. (2020). Intangible assets and SMEs’ export behavior: a meta-analytical perspective. Small Business Economics, 55(3), 727-760.
Miečinskienė, A., Stasytytė, V., & Kazlauskaitė, J. (2014). Reasoning of export market selection. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 1166-1175.
Namiki, N. (1988). Export strategy for small business. Journal of Small Business Management, 26(2), 32-37.
Nouri, M. S., & Boujelbene, Y. (2022). Determinants of the Export Performance of Tunisian SMEs: Analysis Trough the MICMAC Method. South Asian Res J Bus Manag, 4(1), 1-10.
Oguji, N., & Owusu, R. A. (2021). Market entry into Africa: Acquisitions and international joint ventures. Studies of foreign firms' market entry strategies, challenges, and performance in Africa. Thunderbird International Business Review, 63(1), 5-9.
Pham, T. S. H., Le Monkhouse, L., & Barnes, B. R. (2017). The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms. International Marketing Review, 34(5), 606-628.
Popa, S., Soto-Acosta, P., & Martinez-Conesa, I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 118, 134-142.
Ropega, J. (2011). The reasons and symptoms of failure in SME. International advances in economic research, 17(4), 476-483.
St-Pierre, N. R., Cobanov, B., & Schnitkey, G. (2003). Economic losses from heat stress by US livestock industries. Journal of dairy science, 86, 52-E77.
Singh, D. A. (2009). Export performance of emerging market firms. International Business Review, 18(4), 321-330.
Vuorio, A., Torkkeli, L., & Sainio, L. M. (2020). Service innovation and internationalization in SMEs: antecedents and profitability outcomes. Journal of International Entrepreneurship, 18(1), 92-123.
Wagner, J. (2021). A note on the firm size—Export relationship. In MICROECONOMETRIC STUDIES OF FIRMS’IMPORTS AND EXPORTS: Advanced Methods of Analysis and Evidence from German Enterprises, 1(1), 25-38.
Yoshino, N., & Taghizadeh-Hesary, F. (2019). Optimal credit guarantee ratio for small and medium-sized enterprises’ financing: Evidence from Asia. Economic Analysis and Policy, 62, 342-356.
Zehir, C., Müceldili, B., Zehir, S. & Ertosun, Ö.G. (2012). The Mediating Role of Firm Innovativeness on Management Leadership and Performance Relationship. The First International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 29–36.
Zehir, C., Köle, M. & Yıldız, H. (2015). The Mediating Role of Innovation Capability on Market Orientation and Export Performance: an Implementation on SMEs in Turkey. International Strategic Management Conference, 207, 700 – 708.
Zouari, A., & Chaney, D. (2021). Institutional orientation: Definition, measure, and impact on export performance. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 36(3), 50-69.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 721 |