تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,177 |
ارزیابی اثر سرعت پیشروی و بار عمودی چرخ بر پارامترهای معادله تغییر شکل خاک و انرژی تغییر شکل در انباره خاک | ||
مکانیزاسیون کشاورزی | ||
دوره 7، شماره 3، مهر 1401، صفحه 27-34 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2023.15784 | ||
نویسندگان | ||
هادی اسدالهی1؛ بهزاد محمدی الستی* 1؛ عارف مردانی2؛ مهدی عباسقلی پور1 | ||
1گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
2گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پارامترهای مکانیکی خاک طی چند دیدگاه مختلف برای توصیف رفتار مکانیکی خاک در برابر بارهای دینامیکی تدوین شده است و معادله بکر یکی از متداولترین این روشها است. در این مطالعه تاثیر سرعت تغییر شکل خاک و همچنین بار روی چرخ بر پارامترهای سهگانه معادله تغییر شکل خاک و همچنین انرژی هدررفته برای تغییر شکل خاک بررسی شده است. آزمایشها در محیط انباره خاک و با استفاده از آزمونگر تکچرخ و یک بوامتر انجام شد. سرعتهای پیشروی 5/0، 1 و 5/1 کیلومتر بر ساعت و همچنین سه سطح بار عمودی 2، 5/2 و 3 کیلونیوتن بر روی چرخ برای دو اندازه مختلف از صفحات نفوذ مستطیلی شکل، انتخاب و هر آزمون سه بار تکرار شد. رفتار نمایی یکتایی برای تغییرات نشست- فشار در تمامی ترکیبهای بار و سرعت پیشروی دیده شد که تقریبا به موازات یکدیگر پیش میروند. مبتنی بر مشاهدات تحقیق، از بین سه پارامتر n، Kc و Kφ، هم سرعت پیشروی و هم بار روی چرخ، اثر معنیداری درسطح 1% بر دو پارامترKc و Kφ دارد درحالیکه تغییرات پارامتر n مستقل از سطوح مختلف بار و سرعت پیشروی دیده شد و از سویی اثر متقابل بار-سرعت پیشروی معنیدار نیست. با افزایش بار عمودی و به تبع آن سختتر شدن خاک، روند افزایشی در مصرف انرژی برای نفوذ صفحات به داخل خاک مشاهده شد و سرعت نفوذ صفحات با میزان انرژی مصرفی رابطه مستقیم نشان داد. سرعت در سطح 5٪ تأثیر قابل توجهی بر مصرف انرژی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تراکم خاک؛ معادله بکر؛ انرژی تغییر شکل خاک؛ چرخ؛ انباره خاک | ||
مراجع | ||
Bahrami M., Naderi-Boldaji M., Ghanbarian D., Ucgul M. and Thomas Keller, (2020). Simulation of plate sinkage in soil using discrete element modelling: Calibration of model parameters and experimental validation. Soil and Tillage Research. 203(2020):104700. Battiato, A. and Diserens, E. (2017). Tractor traction performance simulation on differently textured soils and validation: A basic study to make traction and energy requirements accessible to the practice. Soil and Tillage Research. 166 (3): 18‒32. Bekker, M.G. (1960). Off road locomotion. Research and development in terramechanics. Ann Arbor, Michigan, USA: The University of Michigan Press. Bekker, M.G. (1969). Introduction to terrain–vehicle systems. Ann Arbor (MI, USA): University of Michigan Press. Bilanski, W.K. and Esperance, A.L.L. (1990). An investigation of the bevameter soil physical measurements in the prediction of soil tool draft. Journal of Terramechanics. 27(1): 41–50. Brunskill, C., Patel, N., Gouache, T.P., Scott, G.P., Saaj, C.M., Matthews, M. and Cui, L. (2011). Characterization of Martian soil simulants for the ExoMars rover testbed. Journal of Terramechanics. 48(6): 419–438. Damian S., Dudziński, P. A. (2021). Soil shear strength determination methods – State of the art. Soil and Tillage Research. 208(2021): 104881. Ding, L., Gao, H., Deng, Z., Li, Y. and Liu, G. (2014). New perspective on characterizing pressure–sinkage relationship of terrains for estimating interaction mechanics. Journal of Terramechanics. 52(5): 57‒76. Earl, R. and Alexandrou, A. (2001). Deformation processes below a plate sinkage test on sandy loam: experimental approach. Journal of Terramechanics. 38(3):153‒162. Edwards, M. B., Dewoolkar, M. M., Huston, D. R., and Creager, C. (2017). Bevameter testing on simulant Fillite for planetary rover mobility applications. Journal of Terramechanics. 70: 13‒26. Huang, H., Li, J., Chen, B., Wu, B., and Zou, M. (2016). Performance evaluation of a wire mesh wheel on deformable terrains. Journal of Terramechanics, 68: 9‒22. Mahboob Yengejeh H. and Mardani A. (2021). Design and Fabrication of a Bevameter for Measuring the Soil Deformation Details. Iranian Journal of Biosystem Engineering. 52(3): 487‒498 (In Persian). Mahonen J., Lintzen N. and Casselgren J. (2021). Portable bevameter for measuring snow properties in field. Cold Regions Science and Technology. 182(2021): 103195. Mason, G. L., Salmon, J. E., McLeod, S., Jayakumar, P., Cole, M. P., and Smith, W. (2020). An overview of methods to convert cone index to bevameter parameters. Journal of Terramechanics. 87: 1‒9. Taghavifar H, Mardani, A. (2013). Investigating the effect of velocity, wheel load and inflation pressure on rolling resistance of radial ply tire. Journal of Terramechanics. 50(3): 99‒106. Taghavifar, H. and Mardani, A. (2014). Analyses of energy dissipation of run-off-road wheeled vehicles utilizing controlled soil bin facility environment. Energy. 66(3): 973‒980. Taghavifar H, Mardani A. (2016) Off-road Vehicle Dynamics: Analysis, Modelling and Optimization. Springer: Mechanical Engineering, Switzerland. Yang, C., Yang, G., Liu, Z., Chen, H. and Zhao, Y. (2018). A method for deducing pressure–sinkage of tracked vehicle in rough terrain considering moisture and sinkage speed. Journal of Terramechanics. 79(3): 99‒113. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |