تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,276 |
مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و عادی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 43-49 اصل مقاله (475.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.14731.1587 | ||
نویسندگان | ||
حسن بافنده1؛ عزت اله احمدی2؛ سیامک داداشی* 3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
3گروه علوم اعصاب شناختی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اختلال شخصیت مرزی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی میباشد. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع میشود و در انواع زمینهها موجود است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و عادی انجام گرفت. تعداد 20 نفر از دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و 20 نفر از دانشجویان عادی با پرسشنامه شخصیت مرزی(BPI) انتخاب شدند. سپس آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین، پرسشنامه تکانشگری بارت و پرسشنامه عملکرد تحصیلی کیفی بر روی هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که بین دوگروه در هر سه متغیر انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی تفاوت معنیداری وجود دارد. بنابراین، نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال شخصیت مرزی؛ انعطاف پذیری شناختی؛ تکانشگری؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 769 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |