تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,715 |
جایگاه ابژة زیباییشناختی در شعر از دیدگاه میکل دوفرن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)، اردیبهشت 1395، صفحه 1-20 اصل مقاله (549.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه بنویدی* | ||
استادیار فرهنگستان هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شعر در فرهنگهای مختلف ویژگیهای خاص خود را دارد و با رویکردهای گوناگونی به آن نگاه شده است. در مقالۀ حاضر با رویکرد پدیدارشناختی به شعر نگریستهایم و از دیدگاه یکی از پدیدارشناسان فرانسوی، میکل دوفرن، شعر را مورد بررسی قرار داده و به تقابل این دیدگاه با دیدگاه ساختگرایان اشاره کردهایم. دوفرن متأثر از هوسرل و با استفاده از دو اصطلاح «نوئما» و «نوئسیس» نشان میدهد که رویکرد پدیدارشناسی به شعر چه تفاوتی با رویکرد ساختگرایی میتواند داشته باشد. به اعتقاد او تفسیرهای ساختگرایان به لذت بردن و درک شعر کمک چندانی نمیکند؛ زیرا این رویکرد هیچگاه ما را به جهان اثر و تجربة زیستة شاعر نزدیک نمیکند؛ درحالیکه در رویکرد پدیدارشناختی با حرکت از نوئما به نوئسیس میتوان به جهان اثر راه یافت و از ادراک معمولی به ادراک زیباییشناختی رسید. دوفرن جهان اثر را جهان بازنماییشده نمیداند، بلکه به باور او جهان اثر، جهانی است که به تجربة زیستة شاعر برمیگردد و به چنین جهانی نمیتوان با قواعد ساختگرایی راه یافت. در این جستار کوتاه با روش توصیفی- تحلیلی، این دو رویکرد به شعر بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ابژة زیباییشناختی؛ پدیدارشناسی؛ شعر؛ نوئما؛ نوئسیس؛ دوفرن | ||
مراجع | ||
ایوتادیه، ژان (1378). نقد ادبی در قرن بیستم. ترجمة مهشید نونهالی. تهران: نیلوفر. اسپیگلبرگ، هربرت (1391). درآمدی تاریخی جنبش پدیدارشناسی، ترجمة مسعود علیا، ج2. تهران: مینوی خرد. باشلار، گاستون (1377). «پدیدارشناسی شعر». ترجمة سیدعلی مرتضویان. فصلنامۀ ارغنون. ش14. صص 146-129 بنویدی، فاطمه (1392). «میکل دوفرن، یک نگاه پدیدارشناختی به اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر». نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی. س۳. ش6. صص۹۱-۱۰۰. بنویدی، فاطمه (1393). «پدیدارشناسی ادراک زیباییشناختی از دیدگاه میکل دوفرن». دو فصلنامۀ شناخت. دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه شهید بهشتی. صص۶۹-۱۰۶. جانجی، رکا (1388). ارتباط زیباییشناختی. ترجمة نریمان افشاری. تهران: فرهنگستان هنر. سارتر، ژان پل (1388). ادبیات چیست؟ ترجمة ابوالحسن نجفی. مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر. کروچه، بندتو (1386). کلیات زیباشناسی. ترجمة فؤاد روحانی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. والری، پل (1377). «شعر و تفکر انتزاعی». ترجمة هاله لاجوردی. ارغنون. ش۱۴. صص۱-۲۵. یاکوبسن، رومن (1385). «زبانشناسی و شعرشناسی». ترجمة کوروش صفوی. ساختگرایی، پساساختگرایی و مطالعات ادبی. بهکوشش فرزان سجودی. تهران: سورۀ مهر. Casey, Edwards S. (2010). "Aesthetic Experience". Handbook of Phenomenological Aesthetics. Hans Rainer Serr & Lester Embree (Eds.). Springer. Pp. 1-7. Dufrenne, Mikel (1964). "The Aesthetic Object and the Technical Object". Journal of Aesthetics and Art Criticism. 23 (1). Pp. 113-122. Dufrenne, Mikel (1973). The Phenomenology of Aesthetic Experience. Trans. E. S. Casey. Evanston. Norhtwestern University Press. Dufrenne, Mikel (1987). "Eye and Mind". In the Presence of the Sensuous. By Mark S. Roberts & Dennis Gallagher. Humanitities Press International. Inc. Dufrenne, Mikel (1987)."The Phenomenological Approach to Poetry". In The Presence of the Sensuous: Essay in Aesthetics. Ed, Mark S. Roberts and Dennis Gallagher. Humanities Press International. Inc. Ingarden, Roman (1973). Literary Work Of Art. Trans by George G. Lloyad, Rosemary (1998). "Mallarme, Stephane". Encyclopedia of Aesthetics. Editor by Michael Kelly. Oxford University Press. Vol.3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |