تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,374 |
بررسی تحلیلی ایده بیلدونگ هردر و استنتاج مؤلفههای مفهومی تربیت بر پایه آن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 176-198 اصل مقاله (759.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.54253.3413 | ||
نویسندگان | ||
مسعود پیروتی اقدم1؛ سید جلال هاشمی* 2؛ سید منصور مرعشی3؛ مسعود صفایی مقدم4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر میباشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مؤلفههای مفهومی نوینی ارائه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای انسانها ترسیم میکند که این غایت در پرتو فرهنگها و کثرت اقوام و ملل به نقطه مشترکی میرسد و معنا مییابد و آن، مفهوم انسانیت است. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی به تبیین مفهوم بیلدونگ، فرهنگ و انسانیت پرداخته و انسانیت را بهعنوان غایت تربیت و مفهوم فرهنگ و عناصر آن را بهعنوان راهی برای رسیدن به این غایت دانسته و درنهایت با نظر به مفهوم بیلدونگ به استنتاج مفاهیم اساسی تربیت میپردازد. نتیجه پژوهش حاضر مبتنی بر این نکته است که مفهوم بیلدونگ در شکلگیری تعلیم و تربیتی انسانی، فرافرهنگی، جامع و هماهنگ نقشی اساسی دارد؛ بهگونهای که انسانیت در اندیشه هردر هدف متعالی خلقت انسان بهطورکلی و تعلیم و تربیت است و مفاهیم فرهنگ و بیلدونگ ما را در رسیدن به کمال مطلوب انسانی یاری میرسانند. فرهنگ در اندیشه هردر هم بافت و زمینه و هم محتوای تربیت است؛ به این معنا که فرهنگ در جایگاه بافت و زمینه، تاریخ و نظریه تربیت است و در جایگاه محتوا، همان بیلدونگ است که وی آن را پرورش فرهنگی میداند. بنابراین نوعی رابطه دیالکتیکی میتوان میان مفاهیم فرهنگ، بیلدونگ و غایت تربیت یعنی انسانیت یافت؛ بهگونهای که یکی بدون حضور دیگری امکانپذیر نمیگردد. درنهایت مفاهیم اساسی تربیت که بر اساس مفهوم بیلدونگ و مؤلفههای آن استنتاج گردید، شامل تعلیم و تربیت آزادی بنیاد، تعلیم و تربیت تاریخمند، تعلیم و تربیت فرافرهنگی، تعلیم و تربیت پیشرفتگرا و تعلیم و تربیت زیباییشناسانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
هردر؛ بیلدونگ؛ فرهنگ؛ انسانیت؛ مؤلفههای مفهومی تعلیم و تربیت | ||
مراجع | ||
Ardabili, M. M. (2021). Philosophy of culture: From herder to nietzsche. Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian) Ardabili, M. M. (2019). Herder and the Emergence of Philosophy of Culture, Journal of Philosophical Investigations, 13(27), 1-22, https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9242.html?lang=en,10.22034/jpiut.2019.28555.2055 Azadmanesh, S.; Bagheri Nouparast, K. & Sefidkhosh, M. (2019). A reflection on the critical themes of Hegelian education with regard to the phenomenology of the soul. Philosophy of Education, 5(1), 5-28. (In Persian) Berlin, I. (2016). The bitter nature of human beings (Essays in the history of ideas). Translated by L. Magazat. Phoenix Publications. Bollenbeck, G. (1996). Bildung und Kultur: Glanz und elend eines deutschen deutungsmusters. Suhrkamp. Dewey, J. (1926). Democracy and educa on. Macmillan. Gadamer, H. G. (2006). Truth and method (2nd ed). Translated by J. Weinsheimer & D. G. Marshal. Continuum. Herder, J. G. (1877-1913). Samtliche werke, hrsg. Bernhard Suphan. Herder, J. G. (1966). Essay on the origin of language, translated and edited by A. Gode. University of Chicago Press. Herder, J. G. (1990). Auch eine philosophie der geschichte zur bildung der menschheit. Reclam. Herder, J. G. (2004). Another philosophy of history and selected political writings. Hackett Publishing. Herder, J. G. (2006). Selected writings on aesthetics, in G. Moore (Ed). University Press Princeton and Oxford. Hoffmann, D. (2012). The search for the term Bildung in the German classic, in P. Siljander, A. Kivelä & A. Sutinen (Eds.), Theories of Bildung and growth: Connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism, pp. 47-57, Sense Publishers. Horlacher, R. (2016). The educated subject and the german concept of bildung. Routledge. Humboldt, W. V. (1969). Theorie der Bildung des menschen, in W. Humbodt, A. Flltner & K. Giel (Eds.), Werke in fünf Bänden: Val. 1. Schriften zur Anthropologie und Geschichte, pp. 234-240. Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Humboldt, W. V. (2010). Gilian Horton- Kruger, in teaching as a reflective practice: The german didactic treadition, in I. Westbury (Ed), Stephan Hopmann, and Kurt Riquart, pp. 57- 62. Routlege. Khanjarkhani, M.; Safaei Moghadam, M. & Pakseresht, M. J. (2017). Philosophical hermeneutics and its implications for self-understanding, otherness- understanding and together–understanding, in Education. Foundations of Education, 6(2), 5-20. https://doi.org/10.22067/fedu.v6i2.47635 (In Persian) Labrie, A. (1994). Kultur and Zivilisation. German Reflections (yearbook of European studies 7), edited by J. Leerssen & M. Spiering, Rodopi. Lamayi, A. A. & Kalbasi Ashtari, H. (2011). Essays on Herder's philosophy of history, radical western studies. Tehran: Research Institute of Human Sciences and Cultural Studies. Mojtahedi, K. (2018). Philosophy of history. Soroush Publishing. (In Persian) Mosleh, A. A. (2014). Philosophy of culture, 1st edition, Scientific Publication. Malcolm, A. (2009). Western perspective and art, 1st edition, Translated by B. Mohaghegh. Farhangistan Art Academy Publishing. (In Persian) Nasi, A. (1980). Ajatuksia kasiteanalyysista ja sen kaytosta yrityksen taloustieteessa. Tampereen Yliopisto Nuopponen, A. (2010). Methods of concept analysis- Towards systematic concept analysis. LSP Journal, 1(2), 5-14. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/12275/Osuva_Nuopponen_2010_2.pdf?sequence= 2&isAllowed=y Odenstedt. A. (2008). Hegel and gadamer on bildung. The Southern Journal of Philosophy, 46, 559-580. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.2008.tb00085.x. Parakh, B. (2000). Contemporary political thinkers. Translated by M. Madrshahi. Safir Publishing. (In Persian) Pinkard, T. (2014). German philosophy: The legacy of idealism. Translated by N. Qatarawi. Ghoqnos. (In Persian) Sajjadi, S. M. (2005). Cultural pluralism, identity and education (explanation and evaluation). The Journal of New Thoughts on Education, 1(1), 25-38. https://doi.org/10.22051/jontoe.2005.248 (In Persian) Stojanov, K. (2012). The concept of bildung and its moral implications, in K. Schneider (Ed.), Becoming oneself: Dimensions of “bildung” and the facilitation of personality development, pp. 75-88. Springer VS. Zammito, J. H. (1992). The genesis of kants critique of jughement. Univesity of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |