تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,295 |
تعداد مقالات | 15,838 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,095,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,875,296 |
بررسی تأثیر فشار سینه کار حفاری تونل بر روی قنات با استفاده از مدل سازی عددی (مطالعه موردی: خط دو متروی تبریز) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 6، دوره 53.4، شماره 113، اسفند 1402، صفحه 65-74 اصل مقاله (786.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2022.51296.2138 | ||
نویسندگان | ||
مهدی سلیمانی قره گل1؛ حمید چاکری* 2؛ محمد تقی نسب3 | ||
1گروه مهندسی عمران، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران | ||
2گروه مکانیک سنگ، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز | ||
3دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز | ||
چکیده | ||
با توجه به نیازهای روزافزون برای ساخت تونل های جدید، موضوع تقاطع تونل با سازه های زیرزمینی (قنات) بیشتر مورد توجه مهندسان و محققان قرار گرفته است. هنگامی که تونلی با قطر بزرگ در مجاورت سازه های زیرزمینی موجود (قنات) حفر شود باعث ایجاد تغییراتی در شکل، جابه جایی ها، ممان ها و نیروهای محوری تولید شده و تنش های کششی و فشاری خواهد شد. در این مقاله به منظور بررسی تأثیر فشار سینه کار در حفاری تونل خط دو متروی تبریز بر روی قنات های موجود در کیلومتراژ 750+3 از نرم افزار عددی FLAC3D استفاده شده است. در مدل عددی فاصله تونل از قنات در دو حالت 5/2 و 5 متری و نیز دو حالت با زوایای موازی (صفر درجه) و عمود (90 درجه) تونل نسبت به قنات در نظر گرفته شده و به بررسی مقدار مجاز جابه جایی های قنات و تونل پرداخته شده است. به منظور صحت سنجی مدل عددی نتایج حاصل از مدل سازی با نتایج ابزاربندی و روابط تحلیلی مقایسه گردیده است. نتایج نشان داد که میزان اختلاف نتایج مدل عددی با نتایج ابزاربندی در حدود 8 درصد و در مقایسه با روابط تحلیلی حدود 3 درصد میباشد. بر اساس نتایج مدل سازی عددی با افزایش فشار میزان جابه جاییهای اتفاق افتاده در سیستم نگهداری قنات و زمین تا 60 درصد کاهش مییابد و با کاهش فشار جابه جاییهای رخداده زیادتر میشود. همچنین افزایش فشار سبب کاهش 27 تا 42 نیروی محوری به وجود آمده در سیستم نگهداری قنات میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
قنات؛ فشار سینه کار؛ نشست سطح زمین؛ مدل سازی عددی؛ FLAC3 | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
امیری م، رجبی س، دارابی م، "تأثیر اثر هندسه مقطع بر روی میزان نشست زمین در اثر حفر تونل تک و دوقلو (مطالعه موردی: تونل متروی اصفهان)"، نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، 1398، 49 (2)، 46-35. DOI:10.22034/CEEJ.2019.9296
اسدالهی م، مومیوند ح، "تحلیل کلیدی تأثیر فشار متعادل کننده زمینِ سپرِ EPB در جابه جاییهای سینه کار تونل به روش عددی (مطالعه موردی: تونل انتقال آب ابوذر تهران)"، نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، 1399، 50 (4)، 93-83.
DOI:10.22034/JCEE.2020.21903.1540
رضایی فرعی اح، بابائی س، "بررسی اثرات پارامترهای مختلف در تعیین میزان بهینه فشار جبهه کار تونل های مکانیزه در خاک های رسی سیلتی"، نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، 1396، 47 (3)، 45-33.
مجموعه گزارشات ژئوتکنیک خطوط 1، 2 و 3 سازمان قطار شهری تبریز و حومه.
محمدپور ریحان ح، چاکری ح، "بررسی اندرکنش بین تونل های خطوط 3 و 2 ،1 تبریز"، مجله مدل سازی در مهندسی، 1398، 17 (58)، 53-41. DOI:10.22075/JME.2019.15621.1553
Aghdam M, Hosseini M, “Investigating the Effect of Face Pressure on Ground Settlement in Tunneling with Earth Pressure Balance (EPB) Shield”, Journal of Engineering Geology, 2018, 12, 107. DOI: 10.18869/acadpub.jeg.12.5.107 Chakeri H, Hasanpour R, Hindistan MA, Ünver B, “Analysis of interaction between tunnels in soft ground by 3D numerical modeling”, Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 2011, 70 (3), 439-448. DOI:10.1007/s10064-010-0333-8 Do NA, Dias D, Oreste P, “3D Numerical Investigation on The Interaction Between Mechanized Twin Tunnels in Soft Ground”, Environ Earth Sci, 2015, 73, 2101-2113. DOI:10.1007/s12665-014-3561-6 Herzog M, “surface subsidence above shallow tunnels (in German)”, Bautechnik, 1985, 62, 375-377. DOI:10.22075/JME.2019.15621.1553 Jinyang Fu, Junsheng Yang, Li Yan, Syed Muntazir Abbas, “An analytical solution for deforming twin-parallel tunnels in an elastic half plane”, International Journal for Numerical and Analytical Methods in Geomechanics, 2015, 39, 524-538. DOI:10.1002/nag.2322 Karakus M, Ozsan A, Basarir H, “Finite element analysis for the twin metro tunnel constructed in Ankara Clay-Turkey”, Bulletin of Engineering Geology and the Environment journal, 2007, 66, 71-79. DOI:10.1007/s10064-006-0056-z Liu HY, Small JC, Carter JP, Williams DJ, “Effects of tunneling on existing support systems of perpendicularly crossing tunnels”, Computer Geotechnics, 2009, 36 (5), 880-894. DOI:10.1016/j.compgeo.2009.01.013 Lin XT, Chen RP, Wu HN, Meng FY, Su D, Han K, “Calculation of earth pressure distribution on the deep circular tunnel considering stress-transfer mechanisms in different zones”, Tunnelling and Underground Space Technology, 2022, 119, 104211. DOI:10.1016/j.tust.2021.104211 Suwansawat S, Einstein HH, “Describing Settlement Troughs over Twin Tunnels Using a Superposition Technique”, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, 2007, 133 (4), 445-468. DOI:10.1061/(ASCE)1090-0241(2007)133:4(445) Wang HN, Gao X, Wu L, Jiang MJ, “Analytical study on interaction between existing and new tunnels parallel excavated in semi-infinite viscoelastic ground”, Computers and Geotechnics, 2020, 120 (103385). DOI:10.1016/j.compgeo.2019.103385 Yang J, Liu C, Chen Q, Xie X, “Performance of overlapped shield tunneling through an integrated physical model tests: numerical simulations and real-time field monitoring”, Underground Space, 2017, 2 (1), 45-59. DOI:10.1016/j.undsp.2017.04.002 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |