تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,426 |
مرجعیت"استاد"در میدان فرهنگی دانشگاه با تاکید بر متغیر سرمایه اجتماعی دانشگاهی(مطالعه موردی دانشگاه اصفهان( | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 11، شماره 2، آذر 1401، صفحه 79-95 اصل مقاله (866.88 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2022.50983.1634 | ||
نویسنده | ||
علی قنبری برزیان* | ||
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
درک و شناخت گروههای مرجع بویژه گروه مرجع جوانان و دانشجویان از مهمترین و ضروریترین دادههای اجتماعی و فرهنگی برای سیاستگذاری و مدیریت برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی مراکز آموزش و دانشگاهی بوده و مورد توجه و اهتمام پژوهشهای علوم اجتماعی و انسانی است.هدف این مقاله بررسی میزان مرجعیت فرهنگی اساتید و میزان اعتماد دانشجویان به استاد برای کنشگری فرهنگی و اجتماعی در میدان فرهنگی دانشگاه است.چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر نظریه گروه مرجع مرتن و مظفر شریف است. این پژوهش در سال۱۳۹۸ در دانشگاه اصفهان با جامعه آماری 14500نفر و با نمونه آماری۵۵۰ نفری انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در میدان فرهنگی دانشگاه، اساتید به عنوان مهمترین گروه مرجع توسط دانشجویان انتخاب شدند و ۶۴ درصد دانشجویان اظهار داشته ترجیح میدهند که در امور مختلف شخصی و اجتماعی و فرهنگی و ازدواج با استادان مشورت نموده و نظر آنها را به عنوان معیار و مهم میدانند. همچنین ۷۳ درصد دانشجویان ترجیح میدهند در محیط دانشگاه در امور مختلف فرهنگی و اجتماعی و شخصی که توسط استادان مورد تذکر قرار بگیرند.روابط صمیمانه و تعاملات فرهنگی و اجتماعی دارای پیامدهای فرهنگی مثبتی بوده و بر رضایتمندی دانشجویان از جنبه های مختلف دانشگاه تاثیر مثبت و مستقیم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه فرهنگی؛ مهارت های ارتباطی؛ گروه مرجع؛ سرمایه اجتماعی دانشگاهی | ||
مراجع | ||
آقاقلیزاده، ولی و علایی، محسن، راد، فیروز (1392). «بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع در دوره متوسطه در شهرستان اردبیل»، مطالعات جامعه شناختی، دوره 6، شماره 18، 81-102.
انتظاری، اردشیر و پناهی، محمدحسین (1386) «رابطه تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروههای مرجع غیر بومی: مقایسهای بین محیطهای واقعی و مجازی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 38، 91-132.
ابراکرامبی، نیکولاس و هیل، استفان، ترنر، برایان (1370) فرهنگ جامعهشناسی، ترجمه: حسن پویان، تهران: انتشارات چاپخش.
باشی، معصومه و سیفاللهی، سیفالله (1400) «تحلیل جامعهشناختی تاثیر گروههای مرجع نوین بر فرایند شکلگیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 13، شماره 2. 215-236.
ترابی، سیدمصطفی، افروغ، عماد (1389) «راهبرد فرهنگی در هدایت نسل جوان»، مطالعات راهبردی دفاعی، شماره 112، 157-186.
دوچ، مرتون (1374) نظریهها در روان شناسی اجتماعی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
ذوالفقاری، ابوالفضل و صوفیزاد، گلی (1392) «مطالعه گروه مرجع زنان جوان شهر ایلام»، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و چهارم، شماره پیاپی(51)، 57-70.
حیدری، مصطفی؛ ریاحی، محمداسماعیل و جان علیزاده چوببستی، حیدر (1392). «تحلیل جامعهشناختی از گروههای مرجع دانشجویان دانشگاه مازندران»، پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، دوره دوم زمستان، 79-106.
حاجیلری، عبدالرضا؛ محرمی، جعفر؛ ادب، غلامحسین (1391). «تبیین مهمترین گروههای مرجع دانشجویان»، مطالعات معرفتی اسلامی، سال16، شماره3، 509-530.
چابکی، امالبنین (1393). «رابطۀ تعامل با گروههای مرجع و تغییر نگرش سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی»، زن در توسعه و سیاست، شماره 1، دوره 12، 57-74.
صبوری خسروشاهی، حبیب (1390). «بررسی گروههای مرجع جوانان شهر در تهران»، پژوهش علوم اجتماعی، سال 4، شماره 11، 35-51.
قبادی، علیرضا (1391). «تبیین نقش خانواده، مدرسه و گروههای مرجع در میان دانشآموزان شهر کاشان»، خانواده و پژوهش، شماره 17، 171-202.
کلود، تایپا (1396). درآمدی بر روانشناسی اجتماعی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
شوشا، هلن (1396). کاوش در جامعه شناسی روانی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
گروثر، چارلز (1378). جامعهشناسی مرتن، ترجمه زهره کسایی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
مرجایی، سیدهادی (1399). «سرمایة اجتماعی دانشگاهی: مقایسة دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ایران و هند»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، دوره 9، شماره ، 3، 749-769.
قانعیراد، محمدامین (1385). «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، نشریه جامعهشناسی ایران، دوره 7، شماره 1، 7-29.
هاشمی، ضیا (1383). بررسیگروه مرجع جوانان تهرانی، پایاننامه دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
هاشمی، ضیا و صدیق سروستانی، رحمتالله (1381). «گروههای مرجع در جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی با تاکید بر نظریههای مرتن و فستینگر»، نامه علوم اجتماعی، شماره 10، 149-167.
هزارجریبی، حعفر و آقابیگی کلاکی، محمد (1390). «عوامل موثر بر گزینش گروه مرجع در بین دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان)»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 18، شماره 54، 53-97.
هزارجریبی، جعفر و صفری شال، رضا (1395). «بررسی چرایی دگرگونیهای گروه مرجع در بین دانشجویان»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال ششم شماره ، 17-44. Chapman, A. (2000) “Reference group Theory with Implicating for information studies: A theoretical Essay” information research vol.6.no.3. Wade,,G. & Gelso, J. (1998) . “Reference group Theory identity Dependence scales” The Counseling Psychoogist, 2 (6), 3. Gonzalez. N. (2014). “Social capital in academia”. Scientometrics, 101(3), 1609–1625. Lopez, S. Civis, M., & Diaz J. (2018). “Social Capital and Social Networks of Teachers: Systematic Review”. Revista de education, 381, 233-257. Hyman, H. (1968). “Reference Groups.” In: David Sills (Ed.), International Encyclopedia of the Social Sciences, 13, edited by Davis Sills. New York: Macmillan Company & Free Press. Gavril'eva, T. N., Sugimoto, A., Fudzhi, M., Yamanaka, R., Pavlov, G. N., & Kirillin, A. (2018). “Sustainable development of universities: world and Russian practices”. Vysshee obrazovanie v .Rossii, 27(7), 52-65. Korotkova,, L. (2017). “Social capital in education“, Chelovecheskiy capital i professional'noye, obrazovaniye, (1), 26-31. Merton, K. (1968). Social Theory and Social Structure, The Free Press, New York. Throsby, D & Anita Z. (2014). “The Economic and Cultural Value of Paintings: Some Empirical Evidence”, In David Throsby & Victor A. Ginsburgh, Handbook of the Economics of Art and Culture, 2. North-Holland: Elsevier. Ushakov, K. M, & Kukharev, A. I. (2016). “Project “Raising the level of social capital of educational organizations”, Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika, (4), 24-32. Williams, Y. (2015). Reference Group in Sociology: Definition, Examples & Types. Study.com Take Online Courses. Earn College Credit. Research Schools, Degrees & Careers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |