تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,862,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,687,956 |
نقش واسطه ای اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین علائم نارسایی توجه/ فزونکنشی و ضربآهنگ شناختی کند با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.53538.1067 | ||
نویسندگان | ||
محمد شادبافی1؛ الناز محمدی2؛ مصطفی زارعان* 3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: امروزه عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن توجه روانشناسان و محققان علوم تربیتی را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین علائم نارسایی توجه/ فزونکنشی و ضربآهنگ شناختی کند با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول صورت پذیرفت. روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در قالب روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. از این جامعه نمونهای به حجم 250 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (سوانسون و همکاران،1980)، مقیاس کندگامی شناختی (پنی و همکاران، 2009)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی (سواری،1390) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (درتاج، 1383) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخصهای نیکویی برازش در نرمافزار AMOS-24 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد علائم نارسایی توجه/ فزونکنشی و همچنین علائم ضربآهنگ شناختی کند بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و غیرمستقیم با واسطه گری اهمال کاری تحصیلی دارند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان علاوه بر عوامل سنتی از قبیل نارسایی توجه/ فزونکنشی و اهمالکاری، میتواند تحت تأثیر متغیرهای نوظهور ازجمله ضربآهنگ شناختی کند قرار گیرد و این امر مطالعه هر چه بیشتر و دقیقتر عوامل مختلف مؤثر بر عملکرد تحصیلی را خاطرنشان میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی توجه/ فزونکنشی؛ ضربآهنگ شناختی کند؛ اهمالکاری تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 |