تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 15,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,425,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,172,033 |
مقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو» | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 674-694 اصل مقاله (712.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51746.3221 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بهاری جویباری1؛ علی ستاری* 2؛ مریم بناهان قمی2؛ افسانه نراقی زاده2 | ||
1دانش آموخته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه الزهراء (س)، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در بررسی داستانها، جمله بعنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. در این راستا، جملههای همسو با نظام مقوله بندی مشخص و در فهرست وارسی ثبت شدند. مقولههای اصلی شامل هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی تعیین شدند. زیر مقولهها در ذیل مقولههای اصلی با رویکردهای فکری و فلسفی مفهوم پردازی شدند. یافتههای حاصل از پژوهش، وجوه اشتراک و افتراق در زمینههای فلسفی دو داستان را نشان میدهد. مهمترین وجه اشتراک دو داستان در آگاهی رساندن و بیداری انسان از میزان قدرت و توانایی درونی خود در دستیابی به اهداف مادی و معنوی، حتی در صورت وجود مشکلات بسیار بر سر راه و در شرایط بحران است. مهمترین وجه افتراق دو داستان در بعد هستیشناسی قابل شناسایی است. در حالی که هدف غایی در داستان حیبنیقظان به شناخت خداوند واحد منتهی میگردد؛ اما در داستان رابینسون کروزو، خداوند هدف غایی نیست و هدف غایی در سطح زندگی مادی باقی میماند. از اینرو زمینههای فلسفی در ارتباط با شناخت، انسان و ارزشها در سایه هدف غایی یاد شده در دو داستان شکل میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستیشناسی؛ معرفتشناسی؛ انسانشناسی؛ ارزششناسی | ||
مراجع | ||
Arab, A. & Khosravi, R. (2013). Verification of Novel Analysis Elements in Hayy Ibn Yaghzan Dissertation. Journal of Arabic Language & Literature, 4(7), 46-63. (In Persian) https://jall.um.ac.ir/article_29223.html Aljenfawi, K. (2020). Daniel Defoe, Moral Relativism and The Science of Human nature in Robinson Crusoe, An-Najah University Journal for Research- B (Humanities) .34(8), 43-56 https://digitalcommons.aaru.edu.jo/anujr_b/vol34/iss8/8 Bassmah, B. K. A. (2014). Daniel Defoe and Luis Buñuel's Robinson Crusoe: Individuality in Film and Fiction. International Journal of Literature and Arts. 2(3), 65-68. https://doi:10.11648/j.ijla.20140203.12 Bahrani, M. (2015). Hayy ibn Yaqdhan and Its individual and Collective Implications. Journal of Philosophical Theological Research, 16(3), 93-114. https://doi:10.22091/pfk.2015.39. (In Persian) https://pfk.qom.ac.ir/article_39.html Bozovic, M. (2017). The Process of Civilization in Ibn Tufayl’s Hayy Ibn Yaqzan. Centar za religijske nauke "Kom". 6(2), 77–90. https://doi: 10.5937/kom1702077B Gomez, A. S. (2010). Robinson Crusoe: literature and religion. Revista Praxis. 6(1), 7-14. https://doi.org/10.21676/23897856.76 Cam, Philip (1995). Thinking Together: Philosophical Enquiry for the Classroom, Primary English Teaching Association. Idris, M. (2016). Producing Islamic philosophy: The life and afterlives of Ibn T: ufayl’s Hayy ibn Yaqzan in global history, 1882–1947. European Journal of Political Theory. 15(4), 382–403. https://doi:10.1177/1474885116666032 MacDonald, K. (2019). Robinson Crusoe and the Island of Despair: Heroic Metaphors and Contradiction in Leading for Social Justice. Journal of Educational Administration and History. 51(2), 133-148. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1583174 Mesbah Yazdi, M. T. (1390). Philosophy of Islamic Education. School Publication. (In Persian) Mohajeri, M. K.; Yasini, M. R. & Shariati, M. (2013). Critical Thought and the Role of Story in its Bringing Up (By Approach of Children Religious Training), Journal of Insight and Islamic Education. 10(26), 31-53. (In Persian) http://init.jrl.police.ir/article_10223.html Nasseri, Z. & Nasiri, M. (2013). Ibn Ṭufayl's Hayy b. Yaqẓan from Essentialist and Constructivist Points of View. Naqd Va Nazar, 18(72), 150-175. (In Persian) https://jpt.isca.ac.ir/article_67.html Sattari, A. (2016). An Investigation of ibn Tufail's Philosophical Thought in Hayy ibn Yaqdhan Novel and its Implications, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 11(4), 37-60. (In Persian) Vandermeersche, G. & Soetaert, R. (2012). Landscape, Culture, and Education in Defoe's Robinson Crusoe. CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 14(3), 128-139. https://doi.org/10.7771/1481-4374.2043 Zohrevand, S. &Rahimi. M. (2017). The critical discourse analysis of "Identity" based on Norman Fairclough in Hayy ibn Yaqdhan monograph, Robinson Crusoe novel and Jazire-ye- sargardani novel. Journal of Studies on Literary Theory and Genres. 2(1), 97-130. (In Persian) http://journals.hsu.ac.ir/ltg/article-1-100-fa.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |