تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,884 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,118,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,888,750 |
تعیین قصد و رفتار مصرفی محصولات ارگانیک بر مبنای مدل بزنف | ||
دانش کشاورزی وتولید پایدار | ||
دوره 32، شماره 3، آبان 1401، صفحه 353-367 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/saps.2021.46744.2698 | ||
نویسندگان | ||
حسین یاداور* 1؛ پریسا پاکروح2 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2گروه اقتصادی کشاورزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف تبیین قصد و رفتار مصرفی محصولات ارگانیک در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه تبریز انجام شد و به دنبال پاسخ به این سؤال بود که چه عواملی بر رفتار مصرفی مصرفکنندگان نسبت به محصولات ارگانیک تأثیر دارند؟ مواد و روشها: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به تعداد 2037 نفر بودند. حجم نمونه دانشجویان با روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 268 نفر تعیین گردید. یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که متغیر موثر در رابطه با وضعیت سازه نگرش، نبود اطلاعات لازم راجع به محصولات ارگانیک بود. موثرترین متغیر برای سازه هنجارهای ذهنی، کارکرد خانواده و گروههای مرجع است. از نظر سازه قادرکنندهها، فاکتور دانش و آگاهی و اندک بودن آن نسبت به محصولات ارگانیک مهمترین متغیر میباشد. از نظر قصد رفتاری، پاسخگویان نسبت به ارزش و اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک واقف هستند، ولی تا حدی نسبت به صحت و سقم ادعا راجع به ارگانیک بودن محصولات اطمینان خاطر ندارند. از نظر رفتار مصرفی، دانشجویان نگاه مثبتی نسبت به محصولات ارگانیک دارند و برای دسترسی به آن نیز تلقی مثبتی دارند. از نظر وزن و رابطه اجزای مدل به غیر از سازه قادرکنندهها، سازههای ( نگرش، هنجار ذهنی و قصد رفتاری) با همبستگی نسبتا بالا تائید شد. نتیجه گیری: تاثیر هنجارهای ذهنی بر قصد رفتاری و نیز رابطه علی بین قصد رفتاری و رفتار مصرفی معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
"رفتار مصرفی"؛ "قادرکننده"؛ "قصد"؛ "محصولات ارگانیک"؛ "نگرش"؛ "هنجارذهنی" | ||
مراجع | ||
Arvola A. Vassallo M Dean M Lampila P Saba A Lähteenmäki L and Shepherd R. 2008. Predicting intentions to purchase organic food: The role of affective and moral attitudes in the Theory of Planned Behavior. Appetite, 50(2-3): 443-454.
Akbari M. Baba Akbari Sari M Fakharzadeh SAR Iravani H Alambagi A and Namdar R. 2008. The Study of extension experts' attitudes about effective factors in consumption of organic products in Iran. Journal of Agricultural, 10(2): 13-26. (In Persian).
Asadollahpour A. Omidi Najafabadi M and Farajollah Hosseini SJ. 2020. Transition barriers to organic farming among paddy farmers in Mazandaran province. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 16(1): 235-246. (In Persian).
Basha MB and Lal D. 2019. Indian consumer attitudes towards purchasing organically produces food: An empirical study, Journal of Clean Production, 215: 99-111
Basha MB. Mason C Shamsudin MF Iqbal Hussain H and Salem MA. 2015. Consumers attitude towards organic food, International Accounting and Business Conference 2015, Procedia Economics and Finance, 31: 444-452.
Chu KM. 2018. Mediating influences of attitude on internal and external factors influencing consumer's intention to purchase organic food in china, Journal of Sustainability, 10: 1-15.
East Azerbaijan of Civil Registration. 2020. Yearbook of Population Statistics of East Azerbaijan Province 2019. Tabriz. East Azerbaijan of Civil Registration. (In Persian).
FAO. 2022. FAOSTAT. Fertilizers by Product. Available at: www.fao.org/faostat/en/#data/RFB/visualizeGotschi E. Vogel S and Lindenthal Th. 2007. High school student's attitudes and behavior towards organic products: survey results from Vienna, Department of Economics and Social Science, University of Natural resources and Applied Life Science, Vienna.
Hazavehei SM. Asadi Z Hasanzade A and Shekarchizadeh P. 2009. A Study on the effect of physical education (Π) curriculum based on BASNEF model on female students’ regular physical activity in Isfahan University of Medical Sciences, Journal of Advances in Medical and Biomedical Research, 17(69): 70-83. (In Persian).
Irianto H. 2015. Consumer's attitude and intention towards organic food purchase: An extension of theory of planned behavior in gender perspective, International Journal of Management, Economics and Social Science, 4(1): 17-31.
Kaheh MH. Jafari AR Keshavarzi S Momenabadi V Taheri M Dehbozorgi F and Motazedian T. 2019. Evaluation of explanation of the BASNEF model on smoking waterpipe among the students one of the medical universities located in the south of Iran, Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 7(4): 312-322. (In Persian).
Mansori H. Ghorbani M and Rajabzadeh M. 2013. Evaluation of factors affecting willingness to use of organic products in Mashhad County. Journal of Agricultural Economics and Development, 27(3): 188-194. (In Persian).
Mahammadi H. Dogani A and Eydizadeh Sh. 2016. Factors affecting awareness and consumption of organic products using the multinomial logit model case study: Mashhad city. Innovative Food Technologies, 3(2): 89-99. (In Persian).
Mohammadian M. and Bakhshandeh Gh. 2014. Exploring the effective factors on consumers’ attitude and green purchase intention. Management Studies in Development and Evolution, 23(75): 39-68. (In Persian).
Mojarradi Gh.R. Shirin Gholbaz S and Ataei H. 2014. Analysis of deterrent and facilitating factors on organic farming adoption as perceived by Zanjan jihad agricultural experts' viewpoint. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 16(1): 1-15. (In Persian).
Rajabi A. Shabanali Fami H and Pouratashi M. 2013. Investigating adoption component of agricultural organic products from the viewpoints of consumers (A case study in Karaj County). Food Science and Technology, 10(38): 21-31. (In Persian).
Ranjbar Shams H. and Omidi Najafabadi M. 2014. Affecting factors on consumption' attitudes of organic agricultural products in Tehran. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 7(26): 51-62. (In Persian).
Rezaei M. and Gholami Z. 2014. Analysis the determinants of the consumers desire to pay extra for organic products in Ghaemshahr County of Mazandaran Province. The 1st National Conference on Stable Agriculture and Natural Resources, Mehre Arvand Institute of Higher Education. (In Persian).
Rezaei B. Nadrei N and Rostami S. 2018. Strategic analysis of green entrepreneurship development in agriculture (Case Study: Kermanshah County). Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 14(1): 37-51. (In Persian).
Safari M. Heydarniya AR Shojaeiuzadeh D Ghofranipor F and Pakporhajiagha A. 2014. Theories, Models and Methods of Health Education and Health Promotion. Tehran: Asar sobhan publications. (In Persian).
Shirkhodaei M. Ghasemihamedani E and Habibnejad Lojandi S. 2017. The effect of the value of pluralism, trust, quality and risk perception in the consumer's intention to purchase organic products (Case study: consumers of organic products Hormozgan Province). Journal of Hormozgan Cultural Research Review, 7(12): 75-89. (In Persian).
Sobhani SMJ. Jamshidi O and Norouzi A. 2018. Students' intention towards organic foods purchase: Application of the Extended Theory of Planned Behavior. Environmental Education and Sustainable Development, 7(1): 49-62. (In Persian).
USDA. 2012. Organic 101: What the USDA Organic Label Means. Available at: https://www.usda.gov/ media/blog/2012/03/22/organic-101-what-usda-organic-label-means.
World Bank. 2022. World Bank open data. Available at: https://data.worldbank.org.
Wu L. Yin Sh Xu Y and Zhu D. 2014. Effectiveness of china's organic food certification policy: consumer preferences for infant milk formula with different organic certification labels, Canadian Journal of Agricultural Economics, 62(4): 545-568.
Yazdanpanah M. and Forouzani M. 2015. Application of the theory of planned behavior to predict Iranian students' intention to purchase organic food. Journal of Cleaner Production, 107(16): 342-352.
Zareipour MA. Sadeghi R Sadeghi Tabatabaei SA and Seyedi S. 2011. Effective factors on smoking based on BASNEF model in male students in Tehran medical sciences university in 2009, Nursing and Midwifery journal, 9(1): 23-29. (In Persian).
Zareipour MA. Ghelichi Ghojogh M Mahdi- Akhgar M Abbasi S Yoshany N Hassanalilou T and Jadgal Kh M. 2018. The impact of using BASNEF model on self-control behaviors among patients with hypertension, Internal Medicine and Medical Investigation Journal, 3(3): 112-119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |