تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,930 |
بررسی موانع بازدارنده توسعه فعالیت های گردشگری سالمندی (مطالعه موردی: شهر قم) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 19، دوره 28، شماره 87، اردیبهشت 1403، صفحه 421-401 اصل مقاله (642.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/gp.2022.52253.3018 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل نصیری هنده خاله* 1؛ سیده یاسمن محقق پور2 | ||
1دانشیارگروه شهرسازی دانشکده هنرو معماری دانشگاه گیلان ،رشت،ایران | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری دانشکده هنر ومعماری دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری سالمندان به دلیل قابلیت و مزیت های رقابتی از توجه زیادی برخوردار است. شهر قم دومین مرکز زیارتی کشور بعد از شهر مشهد در سطح ملی است، بازار بالقوه ای که با برطرف کردن موانع سفر برای سالمندان می توان از مزیت رقابتی آن در عرصه جذب گردشگر سالمندان استفاده کرد. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای شناسایی تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم موانع مؤثر بر عدم توسعه گردشگری سالمندان در شهر قم است. موانع توسعه گردشگری سالمندی در چهاربخش اصلی یعنی موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی و سازمانی، نگرش دولتی دسته بندی شدند. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی– تحلیلی است. برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی و کتابخانه ای استفاده شده. جامعه آماری شامل گردشگران سالمند و کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاکی از آن است که چهار عامل مورد بررسی بر عدم توسعه گردشگری سالمند اثر مثبتی دارند. نتایج آزمون T نیز نشان داد که همه موانع در سطح معناداری 0/05، بالاتر از میانگین معیار هستند و در این میان بالاترین میانگین به موانع اقتصادی (5/17) و موانع مدیریتی و سازمانی (2/10) کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است. اثرگذارترین عامل بر عدم توسعه گردشگری سالمند، موانع اقتصادی است (با ضریب بتای0/643) که 52 درصد از واریانس عدم توسعه گردشگری سالمند را تبیین می نماید. ضریب تولرانس 0/923 نیز حاکی از آن است که موانع اقتصادی پیش بینی کننده قوی و ملاک است. | ||
تازه های تحقیق | ||
گردشگری سالمندان به دلیل قابلیت و مزیت های رقابتی از توجه زیادی برخوردار است. شهر قم دومین مرکز زیارتی کشور بعد از شهر مشهد در سطح ملی است، بازار بالقوه ای که با برطرف کردن موانع سفر برای سالمندان میتوان از مزیت رقابتی آن در عرصه جذب گردشگر سالمندان استفاده کرد. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای شناسایی تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم موانع مؤثر بر عدم توسعه گردشگری سالمندان در شهر قم است. موانع توسعه گردشگری سالمندی در چهاربخش اصلی یعنی موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی و سازمانی، نگرش دولتی دسته بندی شدند. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی– تحلیلی است. برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی و کتابخانه ای استفاده شده. جامعه آماری شامل گردشگران سالمند و کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاکی از آن است که چهار عامل مورد بررسی بر عدم توسعه گردشگری سالمند اثر مثبتی دارند. نتایج آزمون T نیز نشان داد که همه موانع در سطح معناداری 05/0، بالاتر از میانگین معیار هستند و در این میان بالاترین میانگین به موانع اقتصادی (17/5) و موانع مدیریتی و سازمانی (10/2) کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است. اثرگذارترین عامل بر عدم توسعه گردشگری سالمند، موانع اقتصادی است (با ضریب بتای 643/0) که 52 درصد از واریانس عدم توسعه گردشگری سالمند را تبیین می نماید. ضریب تولرانس 923/0 نیز حاکی از آن است که موانع اقتصادی پیش بینی کننده قوی و ملاک است. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری سالمندی؛ فعالیت گردشگری؛ شهر قم؛ موانع توسعه گردشگری | ||
مراجع | ||
ابراهیم زاده، عیسی، کاظمی زاده، شمس الله و اسکندری ثانی، محمد (1390). «برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی شهر قم)». پژوهش های جغرافیای انسانی. 76. 141-115.
اسعدی، میر محمدی، رحیم زاده ترابی، نگار، احمدخانی، مسعود (1395). «راهکارهای توسعه گردشگری سالمندی با رویکرد تک نیک مدل سازی ساختاری تفسیری در استان یزد». فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. 4 (7). 104-83.
اسعدی، میرمحمدی، برومندزاده، یاسمین و مالکی نژاد، آسیه (1396). «بررسی تحلیل توسعه گردشگری سالمندی با رویکرد نگاشت شناختی (مورد مطالعه: استان یزد)». مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری. سال ششم. 22. 96-77.
بابانژاد، باقر (1393). «نقش استراتژیک حمل و نقل عمومی در جذب گردشگر سالمند». مقاله چاپ شده در اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری و توسعه پایدار. تهران.
پازکی، معصومه (1401). نقش پیشرانهای انسانی کارآفرینی گردشگری در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: روستاهای دهستان فیلستان). نشریه علمی جغرافیا و برنامه ریزی. 26(79). 61-77.
تبریزی، نازنین، نوذراصل، سهند، نقوی، مریم و اساعیلی، مجید (1397). «سنجش نگرش گردشگری سالمند به شهر مشهد از نظر شاخص های شهر دوستدار سالمند». مجله گردشگری شهری. 5 (3). 99-83.
تقوایی، مسعود، جانعلی پور، شیدا، شفیعی، مرجان (1401). توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر جاذبه های گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). نشریه علمی جغرافیا و برنامه ریزی. 26(79). 93-113.
صمدی، محمد (1396). «سنجش سطح خدمات گردشگری با شاخص جذابیت گردشگر مذهبی، مورد مطالعه استان قم». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اماکن متبرکه مذهبی. مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر.
عزیزی، زین الحاجلو، امینی، ابوالقاسم و صادق تبریزی، جعفر (1394). «پیامدهای سالمندی جمعیت در ایران، تأکید بر چالش روزافزون نظام سلامت». مجله تصویری سلامت. 6 (1). 63-54.
قائمی خرق، سیدمحسن (1401)، حقوق گردشگری مذهبی با تأکید بر حقوق سالمند به مشابه زائر بقیع، پژوهشنامه حج و زیارت، شماره 3، صص 61-94.
کلانتری، فریبا (1390)، تئوری های مختلف درباره سالمندان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران.
مدبر خاک نژاد، علی، حسین زاده دلیر، کریم، عزت پناه، بختیار (1400). ارزیابی پیشرانهای مدیریتی تأثیرگذار بر توسعهی گردشگری تاریخی-فرهنگی (مطالعه موردی: شهر تبریز). نشریه علمی جغرافیا و برنامه ریزی. 25(77). 219-230.
مرکز آمار ایران (1390)، نتایج تفضیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن کل کشور.
مهدوی، شیرین، عماد زاده، مصطفی و انصاری، آذرنوش (1393). «راهبردهای توسعه گردشگری سالمندی براساس رهیافت بخش بندی بازار». اولین همایش بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مشهد.
میرزایی، محمد (1384)، جمعیت و توسعه با تأکید برایران (ده مقاله) تهران: مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه.
مهدوی، شیرین، عماد زاده، مصطفی و انصاری، آذرنوش (1397). «شناسایی و پیش بینی بازار گردشگران سالمند بر مبنای ارزش های مورد انتظار». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. 13 (44). 39-79.
مهندسین مشاور باوند (1390)، مطالعات طرح تفضیلی بخش مرکزی شهر قم.
نصیریهندهخاله، اسماعیل (1399)، تأثیر کیفیت رفتار جامعه میزبان بر رضایت و وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: مجتمع تفریحی بام سبز لاهیجان)، فصلنامه گردشگری شهری شماره 2، صص 126-113. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |