تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,098 |
تحلیل مشکلات فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران با تأکید بر رویکرد کارآفرینی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، فروردین 1402، صفحه 141-159 اصل مقاله (852.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.53002.1931 | ||
نویسندگان | ||
راضیه ربانی1؛ سید مجتبی محمودزاده* 2؛ اسماعیل قادری3؛ فاطمه یاوری گهر3 | ||
1دانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فرایند نظام آموزش گردشگری در ایران جهت تحقق اهداف خود نیازمند دیدگاههای نظری و مدیریتی جدید با رویکرد کارآفرینی است تا امکان ایجاد تغییراتی در شرایط موجود را ایجاد کند. بر این مبنا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مشکلات فرایند این نظام در زمینه کارآفرینی از دیدگاه بازیگران این حوزه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، اکتشافی – تبیینی و از نظر روش، آمیخته (کیفی-کمّی)، مبتنی بر مصاحبه نیمهساختاریافته با 177 نفر از کارشناسان سازمانهای سیستم عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران میباشد که بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی از طریق نرمافزار گفی و شاخصهای مرکزیت درجه، مرکزیت درجه ورودی وزندار و مرکزیت درجه خروجی وزندار تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین مرکزیت درجه که متناظر با مهمترین بازیگر شبکه است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سپس دانشگاههای دولتی فعال در حوزه گردشگری میباشد. این نتیجه پس از اعمال برچسبهای مشکلات دارای تفاوتهای معنادار بیشتری شده است. تحلیل مشکلات وضع موجود به کارشناسان این حوزه این امکان را میدهد تا با دانش لازم به تعریف اهداف آتی این فرایند بپردازند و زمینه را برای توسعه همهجانبه، یکپارچه و متعادل این بخش فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ آموزش گردشگری؛ کارآفرینی گردشگری؛ نظام آموزشی | ||
مراجع | ||
باپیری، جعفر؛ شفیعی، زاهد؛ محمدیان محمودجیق، نسیم؛ سلطانی هوراند، امین؛ حاجی احمدی فرمهینی، ترانه (1400). "آسیبشناسی نظام آموزشهای کوتاهمدت گردشگری ایران از رویکرد ذینفعان". گردشگری و توسعه، 10(4): 73-88.
خدایی، زهرا؛ کلانتری خلیلآباد، حسین (1391)، "توسعهی گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی"، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، 4 (12): 47-59.
رضوانی، محمدرضا؛ حسام، مهدی؛ کریمی، هادی (1393). تحلیل شبکه در گردشگری، چاپ اول، تهران: انتشارات مهکامه.
سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (1382).
ضیائی، محمود؛ سعیدی، علیاصغر؛ تراب احمدی، مژگان (1391)، "جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران"، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (17): 61-85.
ظاهری عبدوند، ابراهیم؛ صفری، جهانگیر (1398). جایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصلهای رشته زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر رویکرد رفتاری، مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23 (44): 76-98.
عباسزادگان، محمد؛ ترکزاده، جعفر (1383)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
فایوس سولا، ادوارد (1379)، روش آموزش کیفی در صنعت گردشگری، ترجمه نصرالله مستوفی و مرتضی احمدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
کریمی حصاری، فرشید؛ روستا، علیرضا؛ مرادی، سعید (1399). "بررسی قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان در صنعت گردشگری با تأکید بر نقش آموزشی دانشگاهها". گردشگری و توسعه، 9(1): 173-187.
میرمحمدصادقی، میلاد (1393). تحلیل شبکۀ اجتماعی با NodeX، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاهی کیان.
میناییپور، فرحناز؛ رحیمیان، حمید؛ طاهری، مرتضی؛ عباسپور، عباس، (1399). شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان: یک مطالعه کیفی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 36 (1): 41-62.
نظری، حمید؛ جمشیدی، علیرضا؛ صیدایی، صیداسکندر (1399)، "واکاوی عوامل بنیادین آموزشی مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی شهرستان اردل با استفاده از تحلیل مقایسهای کیفی مجموعه فازی"، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 13(3): 26-15.
Ahmad, S. (2015). “Entrepreneurship Education in Tourism and Hospitality Programs, Political Science”, Journal of Hospitality & Tourism Education, 27(1), 20-29.
Airey, D & Tribe, J (eds.) (2005). An International Handbook of Tourism Education, Oxford, Elsevier, 13-24.
Alsos, G. A., Eide, D. & Madsen, E. L. (2014). Handbook of research on innovation in tourism industries. In G. A. Alsos, D. Eide, & E. L.
Madsen (Eds.), Introduction: Innovation in Tourism Industries (pp. 1–26). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Brandes U. & Erlebach Th. (2005). Network analysis- Methodological foundations, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Butkouskaya, V, Romagosa, F & Noguera, M. (2020). “Obstacles to Sustainable Entrepreneurship amongst Tourism Students: A Gender Comparison”, Sustainability, 12(5), 1812.
Cunha, C., Kastenholz, E., & Carneiro, M. J. (2020). “Entrepreneurs in rural tourism: Do lifestyle motivations contribute to management practices that enhance sustainable entrepreneurial ecosystems?” Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 215–226.
Deale, C. S. (2016). “Entrepreneurship education in hospitality and tourism: Insights from entrepreneurs”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, 16 (1), 20–39.
Ermen, D.F. (2011). A Framework for Tourism Destination Marketing in Network Destination Structures (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from http://hdl.handle.net/10523/1751.
Giudici, E, Angela, D, & Federica, C. (2020). Challenges of humanistic management education in the digital era. In Virtuous cycles in humanistic management, contributions to management science, ed. Ricardo Aguado and Almudena Eizaguirre, 21–35. Cham: Springer Nature Switzerland.
Herodotou, C., Rienties, B., Verdin, B., & Boroowa, A. (2019). “Predictive learning analytics ‘at scale’: guidelines to successful implementation in higher education”. J Learn. Anal. 6, 85–95.
Hogan, B. (2007). Using Information Networks to Study Social Behavior: An Appraisal, Oxford Internet Institute: IEEE.
Hurombo, B, Kwanisai, G & Chiedza Mutanga, N. (2022). “Zimbabwe tour guide training challenges: perspectives from tour guides in Victoria Falls”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, DOI: 10.1080/15313220.2021.1908870.
Ishmael-Robertson, C.A., (2018). “What are the key advances in human resource development that tourism in Guyana needs by 2025?” Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(5), 605-610.
Jones, S.M. Bouffard, S.M.&Weissbourd, R. (2013). “Educators’ social and emotional skills vital to learning”, Phi Delta Kappan, 94 (8), 62-65.
Jones, C. A, (2019). “Signature pedagogy for entrepreneurship education”. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 243–254.
Kaufman, R & Herman, J. (1991). Strategic Planning in Education: Rethinking. Restructuring, Revitalizing, Technomic Pub Co, P 330.
Kim, HJJ & Jeongb, M. (2018). “Research on hospitality and tourism education: Now and future”, Tourism Management Perspectives, 25, 119-122.
Ladkin, A. (2005). Careers and employment. In: D. Airey, & J. Tribe (Eds.), An international handbook of tourism education (pp. 437-450). UK: Elsevier.
Lambert, C. G., & Rennie, A. E. W. (2021). “Experiences from COVID-19 and Emergency Remote Teaching for Entrepreneurship Education in Engineering Programmes”. EDUCSCI. 11:282. doi: 10.3390/EDUCSCI11060282.
Li, L. (2008). “A review of entrepreneurship research published in the hospitality and tourism management journals”. Tourism Management, 29, 1013–1022.
Lin. Y.F. (2005). “The economic observer: What kind of business education do we need?” Available online at: http://biz.163.com/05/0508/10/1j7LRF5H00020QDS.html.
Luen, W, K. (2008). Curriculum gaps in business education: a case study of stakeholders’ perception.
Maxwell, J. (1992). “Understanding and Validity in Qualitative Research”, Harvard Educational Review, 62(3), 279-300.
Newman, M.E.J. (2010). Networks an Introduction. New York. Oxford, University Press.
O'Brien, E & Hamburg, L (2019). “A critical review of learning approaches for entrepreneurship education in a contemporary society”, European Journal of Education, 54(3), 525-537.
Organization for Economic Co-operation and Development (2015). Entrepreneurship in Education: What, Why, When, How.
Saarinen, T., & Ursin, J. (2012). “Dominant and emerging approaches in the study of higher education policy change”. Studies in Higher Education, 37(2), 143-156.
Sharma, P, Singh, R, Tamang, M, Singh, AK & Singh, AK (2020). “Journal of teaching in travel & tourism: a bibliometric analysis”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, P 130.
Shina, DK, (2020). Tourism Enterprise, Entrepreneur and Entrepreneurship, Available: https://www.yourarticlelibrary.com/essay/tourism-enterprise-entrepreneur-and-entrepreneurship/41107.
Soda, G. (2016). Social Network Analysis. Bocconi University – Ph.D. School.
Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015). “Tourism entrepreneurship–Review and future directions”. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1), 120–137.
Varblane, U & Mets, T. (2010). Entrepreneurship education in the higher education institutions (HEIs) of post-communist European countries, Faculty of Economics and Business Administration, University of Tartu, Tartu, Estonia.
Viry, G, (2017). Social Network Analysis: Mapping and exploring the network society, University of Edinburgh.
WTTC (World Travel and Tourism Council). (2022). Annual Research, Oxford Economics, National Sources & UNWTO.
Yang, B. (2021). “Research on Cultivation Path of Tourism Entrepreneurship in Colleges and Universities”, Universe Scientific Publishing Pte. Ltd. Modern Management Forum, 5, 78-82.
Zeng, X (2021). “Proceedings of the 2021 4th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2021)”, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, https://doi.org/10.2991/assehr.k.211220.234
Zhang, SN, Li, YQ, Liu, CH & Ruan, W-Q (2020). “Critical factors identification and prediction of tourism and hospitality students' entrepreneurial intention”, Journal of Hospitality, Leisure, Sport&Tourism Education, 26, 100-234.
.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |