تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,087 |
تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده از دوچرخههای اشتراکی با استفاده از مدل لوجیت دوگانه (مطالعه موردی: شهر تهران) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 13، دوره 53.3، شماره 112، آذر 1402، صفحه 134-150 اصل مقاله (822.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2022.52129.2160 | ||
نویسندگان | ||
فرشید تاجدینی1؛ مهدی یزدان پناه* 2؛ علی دهقان بنادکی1 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند | ||
2دانشکده فنی و مهندسی گرمسار، دانشگاه گرمسار، گرمسار | ||
چکیده | ||
وجود ترافیک در معابر شهری و افزایش آلودگیهای ناشی از سوخت وسایل نقلیه موتوری، نیاز به دوچرخه و استفاده از سیستم دوچرخههای اشتراکی را دوچندان میکند. دوچرخههای اشتراکی بهعنوان یک وسیله نقلیه غیر موتوری با سازوکار ساده میتواند یک راهکار مناسب در حل معمای ترافیک کلانشهرها باشد. پژوهش حاضر از طریق مدلسازی لوجیت دوگانه به تحلیل تقاضای سیستم حملونقل دوچرخههای اشتراکی پرداخته است. تقاضای شیوه سفر دوچرخههای اشتراکی از طریق اهمیت وجود دوچرخههای اشتراکی در دو زمان حال با زیرساخت فعلی و زمان آینده بهعنوان شرایط ایدهآل دوچرخهسواری و نیز درنظرگیری مشکلات و موانعی که این شیوه سفر بر سر راه دارد، مدلسازی شده است. جهت جمعآوری دادهها، پرسشنامهای تهیه شد که پس از توزیع و تکمیل در سطح شهر تهران، 600 پاسخ معتبر به دست آمد و فرایند مدلسازی و تحلیل آماری در نرمافزارهای مربوطه انجام شد. در صورت وجود تقاضا برای دوچرخههای اشتراکی، ساخت و پرداخت مدل مناسب جهت تصمیمگیری درست و سریع برای شناخت و بهبود مشکلات و موانع موجود حائز اهمیت است. نتایج مدلسازی نشان میدهد رفع مشکلاتی اعم از عدم وجود مسیرهای ویژه دوچرخه، عدم ایمنی کافی و نبود زیرساخت مناسب و رفع موانعی چون عدم پشتیبانی مناسب، پایین بودن سطح فرهنگ دوچرخهسواری و فاصله زیاد مبدأ و مقصد میتواند تقاضای سیستم دوچرخههای اشتراکی را تحتتأثیر قرار دهد. علاوه بر این، شرایط نامناسب آبوهوایی از دیگر مشکلات مهم و سطح فرهنگ دوچرخهسواری از معنادارترین موانع استفاده از دوچرخههای اشتراکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوچرخهسواری؛ دوچرخههای اشتراکی؛ مدل لوجیت دوگانه؛ مشکلات و موانع دوچرخهسواری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابراهیمی ا، فاطمی م، "بررسی عوامل مؤثر شهر هوشمند بر ایجاد سیستم حملونقل پایدار با رویکرد اقتصاد سبز"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی شهری، 1398، 10 (37)، 14-22.
استادی جعفری م، رصافی ا ع، "ارزیابی سیاستهای توسعه پایدار در بخش حملونقل شهری با استفاده از مدلهای سیستم پویایی (مطالعه موردی: شهر مشهد)"، دوفصلنامه مدیریت شهری، 1392، 31، 294-281.
اسکندری ثانی م، مرادی م، ابراهیم ا، "بررسی عوامل مؤثر بر حملونقل پایدار شهری بر پایه نظریه اقتصاد سبز شهر بیرجند"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی شهری، 1398، 37، 20.
آشوری ح، عاشوری ح، رسول ظفری م، "تحلیلی بر استفاده از دوچرخه اشتراکی در کاهش ترافیک و آلودگی شهری"، همایش بینالمللی افقهای نوین در مهندسی عمران، معماری و توسعه شهری، 1398، 8.
حاتمی نژاد ح، اشرفی ی، "دوچرخه و نقش آن در حملونقل پایدار شهری شهر بناب"، پژوهشهای جغرافیایی انسانی، 1388، 70، 45-63.
حجازی آ، عطاران ح، حسینی م، بدیعیان موسوی ن، خادمی ع، "بررسی مرگهای ناشی از دوچرخهسواری در ایران در دوره زمانی 1391-1389"، مجله پزشکی قانونی ایران، 1391، 21 (4)، 263.
عسکری م، رحیمی م، "بررسی میزانپذیرش استفاده از دوچرخه در سطح کلانشهرها مطالعه موردی شهر تهران"، جامعهشناسی کاربردی، 1396، 65 (1)، 185-191.
فایضی ا، پیروانی ع، "ارزیابی تأثیر اجتماعی طرحهای دوچرخه اشتراکی"، دستور کار تحقیقاتی، اولین کنفرانس بینالمللی دوچرخه شهری، ایران، 1390.
قربانی ر، اسدی ا، "بررسی عوامل مؤثر بر کاهش تمایل استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری (شهر زنجان)"، نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، 1394، 51، 267-288.
معظمی گودرزی ع، قدمی ف، "چالشهای مکانیابی مرکزی و طراحی سیستم اشتراکگذاری دوچرخه برای کاهش هزینههای سفر و کاهش آلایندهها"، همایش ملّی فناوری در مهندسی کاربردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، 1395، 4-5.
موسویان س ا، "بررسی نقش سامانههای حملونقل در آلایندگی زیستمحیطی"، همایش ملّی سازمان محیطزیست و توسعه پایدار، 1388، 2.
ناصری م ع، جوانشیر ح، "تأثیر عوامل فردی، اجتماعی، ترافیکی و زیستمحیطی سیستم دوچرخهسواری بر شهرها و شهروندان و راهکارهای ارتقای آن"، سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی ایران، 1395، 8.
ملک حسینی ع، درگاهی م م، حاجی شریفی آ، کرمی نژاد م، رمضانزاده لسبویی م، "بررسی عوامل مؤثر در میزان استفاده از دوچرخه اشتراکی در حمل ونقل شهری (نمونه موردی محله های هفت حوض و مدائن منطقه 8)"، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس،1391، 159-178.
هدایتی ح، تیتی دژ ا، بهزاد ر، "تحلیل آماری دلایل استفاده و عدم استفاده دوچرخه بهعنوان یک مد حملونقلی در سفرهای شهری (مطالعه موردی شهر آمل)"، کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای نوین در مهندسی عمران، 1396.
Ashqar H, Elhenawy M, Rakha H, “Modeling bike counts in bike sharing systems considering the effect of weather conditions”, Case Studies On Transport Policy, 2019, 7 (2), 261-268. Ajzen J, “Attitudes, personality and behavior, open university press, Milton Keynes”, Uk, 1988. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2013.44061. Bauman A, Crane M, Drayton BA, Titze S, “The unrealised potential of bike share schemes to influence population physical activity levels-A narrative review”, Preventive Medicine, 2017, 103, S7-S14. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2017.02.015 Bayoumi Kamel M,Sayed T, Bigazzi A, “A composite zonal index for biking attractiveness and safety”, Accident Analysis And Prevention, 2020, 137, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105439 Benedini DJ, Lavieri PS, Strambi O, “Understanding the use of private and shared bicycles in large emerging cities: The case of Sao Paulo, Brazil”, Case Studies on Transport Policy, 2020, 8 (2), 564-575. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2019.11.009 Buck D, Buehler R, “Bike lanes and other determinants of capital bikeshare trips”, 91st Transportation Research Board Annual Meeting, 2012. https://nacto.org/wp-content/uploads/2012/02/Bike-Lanes-and-Other-Determinants-of-Capital-Bikeshare-Trips-Buck-et-al-12-3539.pdf Bullock C, Brereton F, Bailey S, “The economic contribution of public bike-share to the sustainability and efficient functioning of cities”, Sustainable cities and society, 2017, 28, 76-87. https://doi.org/10.1016/j.scs.2016.08.024 Cervero,R, Denman,S,Jin,Y, “Network design, built and natural environments, and bicycle commuting: Evidence from British cities and towns”, Transport Policy, 2019, 74 , 153-164. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.09.007 Chen C, Anderson J, Wang H, Wang Y, Vogt R, Hernandez S, “How bicycle level of traffic stress correlate with reported cyclist accidents injury severities: A geospatial and mixed logit analysis”, Accident Analysis and Prevention, 2017, 108, 234-244. https://doi.org/10.1016/j.aap.2017.09.001 De Dios Ortúzar J, Willumsen LG, “Modelling transport”, John wiley & Sons, 2011. https://doi:10.1002/9781119993308 Dirks N, Frank L, Walther G, “Designing Intermodal Transportation Systems in Rural Areas”, 2019. https://webarchiv.typo3.tum.de/BGU/mobil-vt/fileadmin/w00bqi/www/mobilTUM2019/Sessions/3B/6049_abstract.pdf El-Assi W, Salah Mahmoud M, Nurul Habib K, “Effects of built environment and weather on bike sharing demand: a station level analysis of commercial bike sharing in Toronto”, Transportation, 2017, 44 (3), 589-613. https://doi.org/10.1007/s11116-015-9669-z Ewing R, Cervero R, “Travel and the built environment: a synthesis”, Transportation research record, 2001, 1780 (1), 87-114. https://courses.washington.edu/cee500/Travel%20and%20the%20Buit%20Environment.pdf Fishman E, “Bikeshare: A review of recent literature”, Transport Reviews, 2016, 36 (1), 92-113. https://doi.org/10.1080/01441647.2015.1033036 Fishman E, Washington S, Haworth N, “Bike share’s impact on car use: Evidence from the United States, Great Britain, and Australia”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2014, 31, 13-20. https://doi.org/10.1016/j.trd.2014.05.013 Fishman E, Washington S, Haworth N, Watson A, “Factors influencing bike share membership: An analysis of Melbourne and Brisbane”, Transportation research part A: policy and practice, 2015, 71, 17-30. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.10.021 Fukushige T, Fitch DT, Handy S, “Can an incentive-based approach to rebalancing a Dock-less Bike-share system Work? Evidence from Sacramento, California”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2022, 163, 181-194. https://doi.org/10.1016/j.tra.2022.07.011 Gilbert MS, Smith A, Walsh AL, Cavallini MF, “Successfully initiating a bike share program in smaller communities: the college or university as a focal point”, American Journal of Educational Research, 2021, 9 (5), 255-262. https://doi.org/10.12691/EDUCATION-9-5-2 Gao J, Ettema D, Helbich M, Kamphuis C, “Travel mode attitudes, urban context, and demographics: do they interact differently for bicycle commuting and cycling for other purposes?”, Transportation, 2019, 46 (6), 2441-2463. https://doi.org/10.1007/s11116-019-10005 Gutiérrez M, Hurtubia R, de Dios Ortúzar J, “The role of habit and the built environment in the willingness to commute by bicycle”, Travel Behaviour and Society, 2020, 20, 62-73. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2020.02.007 Haggar P, Whitmarsh L, Skippon SM, “Habit discontinuity and student travel mode choice”, Transportation Research Part F: Traffic Psychology And Behavior, 2019, 64, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.04.022 Holienčinová M, Kádeková Z, Holota T, Nagyová Ľ, “Smart solution of traffic congestion through bike sharing system in a small city”, Mobile Networks and Applications, 2020, 25 (3), 868-875. https://doi.org/10.1007/s11036-020-01516-4 l'environnement Aep, “The European environment: State and outlook 2005”, European Communities; 2005. Kamel MB, Sayed T, Bigazzi A, “A composite zonal index for biking attractiveness and safety”, Accident Analysis & Prevention, 2020, 137, 105439. https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105439 Kaplan S, Manca F, Nielsen TAS, Prato CG, “Intentions to use bike-sharing for holiday cycling: An application of the Theory of Planned Behavior”, Tourism Management, 2015, 47, 34-46. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.08.017 Khan OA, “Modelling passenger mode choice behaviour using computer aided stated preference data”, PHD Thesis, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia, 2007. https://eprints.qut.edu.au/16500/1/Omer_Khan_Thesis.pdf Kocianova A, Slebodnik L, “Sustainability obstacles of free bike-sharing model”, In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2021, 1015 (1), 012104, https://doi:10.1088/1757-899X/1015/1/012104 Koohsari MJ, Cole R, Oka K, Shibata A, Yasunaga A, Hanibuchi T, Owen N, Sugiyama T, “Associations of built environment attributes with bicycle use for transport”, Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science, 2020, 47 (9), 1745-1757. http://dx.doi.org/10.1177/2399808319845006 Li X, Xu Y, Zhang X, Shi W, Yue Y, Li Q, “Improving short-term bike sharing demand forecast through an irregular convolutional neural network”, Arxiv Preprint, 2022, arXiv:2202.04376v2, 3-18, https://doi.org/10.1016/j.trc.2022.103984 Li W, Kamargianni M, “Providing quantified evidence to policy makers for promoting bike-sharing in heavily air-polluted cities: A mode choice model and policy simulation for Taiyuan-China”, Transportation research part A: policy and practice, 2018, 111, 277-291. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.01.019 Li Y, Zheng Y, Zhang H, Chen L, “Traffic prediction in a bike-sharing system”, Proceedings of the 23rd SIGSPATIAL International Conference on Advances in Geographic Information Systems, 2015. DOI:10.1145/2820783.2820837 Lin L, He Z, Peeta S, “Predicting station-level hourly demand in a large-scale bike-sharing network: A graph convolutional neural network approach”, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 2018, 97, 258-276. https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.10.011 Maas S, Nikolaou P, Attard M, Dimitriou L, “Classifying bicycle sharing system use in Southern European island cities: cycling for transport or leisure?”, Transportation research procedia, 2021, 52, 565-572. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.01.067 Martin EW, Shaheen SA, “Evaluating public transit modal shift dynamics in response to bikesharing: a tale of two US cities”, Journal of Transport Geography, 2014, 41, 315-324. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.06.026 Meddin R, DeMaio P, O’Brien O, Rabello R, Yu C, Seamon J, Benicchio T, “The Meddin Bike-sharing World Map”. http://bikesharingworldmap.com/ Orozco-Fontalvo M, Arévalo-Támara A, Guerrero-Barbosa T, Gutiérrez-Torres M, “Bicycle choice modeling: A study of university trips in a small Colombian city”, Journal of Transport & Health, 2018, 9, 264-274. https://doi.org/10.1016/j.jth.2018.01.014 Osama A, Sayed T, Bigazzi A, “Models for estimating zone-level bike kilometers traveled using bike network, land use, and road facility variables”, Transportation Research Part A, 2017, 96, 14-28. https://doi.org/10.1016/j.tra.2016.11.016 Pokorny PD, Drescher J, Pitera,K,Jonsson T, “Accidents between freight vehicles and bicycles with a focus on urban areas”, Transportation Research Procedia, 2017, 25, 999-1007. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.474 Podgórniak-Krzykacz A, Trippner-Hrabi J, “Motives and factors that determine city residents’ use of public bicycles”, The case of Lodz, Poland, Case studies on transport policy, 2021, 9 (2), 651-662. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2021.03.003 Pogačar K, Dežan L, Lamot M, Renčelj M, “Determinants of Bicycle Use among Student Population: Exploratory Research of Social and Infrastructure Factors”, Applied System Innovation, 2020, 3 (1), 6. https://doi.org/10.3390/asi3010006 Rang Lin J, Huiyang T, Chung Y, “A hub location inventory model for bicycle sharing system design fornulation and solution”, Computers Industrial Engineering, 2013, 65, 77-86. https://doi.org/10.1016/j.cie.2011.12.006 Rayaprolu H, Llorca C, Moeckel R, “Impact of bicycle highways on commuter mode choice: A scenario”, Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science, 2018, 47 (4), 662-677. https://doi.org/10.1177/2399808318797334 Rissel CE, New C, Wen LM, Merom D, Bauman AE, Garrard J, “The effectiveness of community-based cycling promotion: findings from the Cycling Connecting Communities project in Sydney, Australia”, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2010, 7 (1), 1-11. https://doi: 10.1186/1479-5868-7-8. Schimohr K, Scheiner J, “Spatial and temporal analysis of bike-sharing use in Cologne taking into account a public transit disruption”, Journal of Transport Geography, 2021, 92, 103017. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103017 Schoner JE, Levinson DM, “The missing link: Bicycle infrastructure networks and ridership in 74 US cities”, Transportation, 2014, 41 (6), 1187-1204. https://doi.org/10.1007/s11116-014-9538-1 Shelat S, Huisman R, Van Oort N, “Analysing the trip and user characteristics of the combined bicycle and transit mode”, Research in Transportation Economics, 2019, 69, 68-76. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2018.07.017 Sottile E, Sanjust di Teulada B, Meloni I, Cherchi E, “Estimation and validation of hybrid choice models to identify the role of perception in the choice to cycle”, International Journal of Sustainable Transportation, 2019, 13 (8), 543-552. https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.10.011 Torrisi V, Ignaccolo M, Inturri G, “Analysis of road urban transport network capacity through a dynamic assignment model: validation of different measurement methods”, Transportation Research Procedia, 2017, 27, 1026-1033. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.12.135 Torrisi V, Ignaccolo M, Inturri G, Tesoriere G, Campisi T, “Exploring the factors affecting bike-sharing demand: Evidence from student perceptions, usage patterns and adoption barriers”, Transportation Research Procedia, 2021, 52, 573-580. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.01.068 Train KE, “Discrete choice methods with simulation”, Cambridge university press, 2009. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805271 Verma M, Rahul T, Vinayak P, Verma A, “Influence of childhood and adulthood attitudinal perceptions on bicycle usage in the Bangalore city”, Journal of Transport Geography, 2018, 72, 94-105, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.08.016 Wang K, Akar G, “The perceptions of bicycling intersection safety by four types of bicyclists”, Transportation research part F: traffic psychology and behavior, 2018, 59, 67-80. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.08.014 Yang Y, Heppenstall A, Turner A, Comber A, “A spatiotmporal and graph-based analysis of dockless bike sharing patterns to understand urban flows over the last mile”, Computers Environment And Urban Sustems, 2019, 77, 2-11. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2019.101361 Zhang L, Zhang J, Duan Z-y, Bryde D, “Sustainable bike-sharing systems: characteristics and commonalities across cases in urban China”, Journal of Cleaner Production, 2015, 97, 124-133. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.04.006 Zhang Y, Thomas T, Brussel M, Van Maarseveen M, “Expanding bicycle-sharing systems: lessons learnt from an analysis of usage”, PLoS one, 2016, 11 (12), e0168604. doi: 10.1371/journal.pone.0168604. Zhang Y, Thomas T, Brussel M, Van Maarseveen M, “Exploring the impact of built environment factors on the use of public bikes at bike stations: Case study in Zhongshan, China”, Journal of Transport Geography, 2017, 58, 59-70. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.11.014 Zhou Y, Li Y, Zhu Q, Chen F, Shao J, Luo Y, Zhang Y, Zhang P, Yang W, “A reliable traffic prediction approach for bike‐sharing system by exploiting rich information with temporal link prediction strategy”, Transactions in GIS, 2019, 23 (5), 1125-1151. https://doi.org/10.1111/tgis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |