تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,856 |
امکان سنجی تغییر آلیاژ پره های ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز به منظور افزایش عمر | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 53، شماره 1 - شماره پیاپی 102، اردیبهشت 1402، صفحه 1-5 اصل مقاله (388.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله فنی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.49426.3023 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد جعفری پور1؛ عباس رهی* 2؛ سید احمد مرتضوی3؛ سید محمد جعفری4 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله امکان سنجی تغییر آلیاژ پرههای ردیف آخر توربین بخار نیروگاه رامین اهواز به منظور افزایش عمر آن با رویکرد ارتعاشات مورد مطالعه قرار گرفته است. بعد از وارد کردن مدل هندسی به محیط نرم افزار Ansys، تحلیل دینامیکی و تحلیل تنش بر روی مدل برای آلیاژ فولادی و آلیاژ تیتانیوم و نیز رشد ترک در مدل تک پره، انجام شده است. در تحلیل دینامیکی، نتایج نشان داد زمانی که جنس پرههای توربین از آلیاژ تیتانیوم باشد، میتوان شرایط ارتعاشی بهتری در پرههای توربین ایجاد کرده و از بروز احتمالی پدیده تشدید جلوگیری کرد. همچنین در تحلیل تنش، زمانیکه از آلیاژ تیتانیوم در پره استفاده میشود، تنش ون میسز به دست آمده تقریبا برابر با نصف تنش به دست آمده از آلیاژ فولادی میباشد. هنگامی که پره در قسمت ریشه دچار ترک شود، برای حالتی که پره توربین از جنس آلیاژ تیتانیوم باشد، مقدار ضریب شدت تنش محاسبه شده، حدود 50 درصد کاهش داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پره توربین بخار؛ دیاگرام کمپبل؛ فرکانس طبیعی؛ تحلیل دینامیکی؛ آلیاژ تیتانیوم؛ امکان سنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |