تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,100 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر خودکنترلی و شایستگی اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 22، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 225-234 اصل مقاله (689.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15350 | ||
نویسندگان | ||
نرگس کشاورز ولیان1؛ سعید حسن زاده* 2؛ لیلا کاشانی وحید3؛ مریم اساسه3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه آموزش روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر خودکنترلی و شایستگی اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی انجام شد. روش پژوهش از نوع روش پژوهش آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحلهای (پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری) و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دختر مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 25 کودک مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (13 کودک در گروه آزمایش و 12 کودک در گروه گواه). کودکان در آزمایش آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه اختلال کاستی توجه و فزونکنشی (ADHDQ) (بروک و کلینتون، 2007)، پرسشنامه خودکنترلی (SCQ) (کندال و ویلکاکس، 1979) و مقیاس شایستگی اجتماعی (SCS) (کوهن و رسمن، 1972) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر خودکنترلی (0001>P؛ 53/0=Eta؛ 13/26=F) و شایستگی اجتماعی (0001>P؛ 57/0=Eta؛ 01/31=F) کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودکنترلی و شایستگی اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال کاستی توجه و فزونکنشی؛ شایستگی اجتماعی؛ خودکنترلی؛ مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |