تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,961 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,313,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,073,027 |
مدل علّی طرحواره هیجانی و ناگویی خلقی با حساسیت اضطرابی از طریق نقش واسطه ای دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 53-62 اصل مقاله (785.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15345 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا بخشنده سجاد1؛ سیدمحمدحسین موسوی نسب* 2؛ نوشیروان خضری مقدم3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
دانش آموزان ازجمله افرادی هستند که با اضطراب بهعنوان یکی از مشکلات رایج دستوپنجه نرم میکنند به همین دلیل بررسی سازههای اضطرابی جهت پیشبینی اضطراب از اهمیت بالایی برخوردار است لذا هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی طرحواره هیجانی و ناگویی خلقی با حساسیت اضطرابی از طریق نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه موردنظر پژوهش کلیۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان تربتحیدریه در سال 1400-1401 بود که از طریق نمونهگیری دردسترس به تعداد 220 نفر نمونهگیری شده بودند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامههای حساسیت اضطرابی فلوید (ASI)، پرسشنامه طرحواره هیجانی لیهی (LESS) ، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (DERS) و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (TAS_20) جمعآوری شد. دادههای از طریق نرمافزارهای آماری SPSS 26 و AMOS 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد طرحواره هیجانی و ناگویی خلق بهصورت غیرمستقیم و از طریق عامل میانجی دشواری در تنظیم هیجان با حساسیت اضطرابی در ارتباط است اما این دو متغیر بهطور مستقیم با حساسیت اضطرابی مرتبط نیستند. بنابراین معلمان و درمانگران میتوانند با آموزش تنظیم هیجان و مداخلات مبتنی بر تنظیم هیجان در جهت تعدیل حساسیت اضطرابی برآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحواره هیجانی؛ ناگویی خلقی؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ حساسیت اضطرابی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |