
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,365 |
تعداد مقالات | 16,809 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,123,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,839,649 |
ارزیابی مدل ارتباطی حس تداوم خود، زندگی هدفمند و فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی واهمال کاری تحصیلی دانشجویان با میانجی گری کاهش تاخیری سودمندی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 91-101 اصل مقاله (715.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15343 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین حاجی عزیزی1؛ الهه حجازی* 2؛ مسعود غلامعلی لواسانی2؛ زهرا نقش2 | ||
1کاندیدای دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اهمال کاری پدیده ای است که برای بیشتر اقشار جامعه و به صورت ویژه برای دانشجویان پیامدهای مخرب به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ارتباطی حس تداوم خود، زندگی هدفمند و فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان با میانجی گری کاهش تاخیری سودمندی انجام شده است. این مطالعه پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر می باشد. نمونه ای شامل 1056 دانشجوی دانشگاه تهران شاغل به تحصیل در سالهای 1401-1400 با روش نمونه گیری در دسترس به پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، مقیاس فعالیت تاخیری هورتون (2014)، پرسشنامه تداوم خود سوکول و سرپر (2020)، پرسشنامه هدفمندی زندگی شولنبرگ و همکاران (2011) و مقیاس فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی والن و همکاران (2020) بصورت برخط پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار ایموس تحلیل شد. تحلیل داده ها نشان داد که اثر مستقیم حس تداوم خود و زندگی هدفمند بر اهمال کاری تحصیلی به صورت منفی و فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی بر اهمال کاری تحصیلی به صورت مثبت معنادار است . همچنین، نتایج نشان داد که کاهش تاخیری سودمندی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی با حس تداوم خود ، زندگی هدفمند و فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی نقش واسطه ای دارد. بطور کلی می توان گفت کاهش تاخیری سودمندی نقش بسیار مهمی در مولفه های موثر بر اهمال کاری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمال کاری تحصیلی؛ تداوم خود؛ زندگی هدفمند؛ فرسودگی ناشی از شبکه های اجتماعی؛ کاهش تاخیری سودمندی | ||
مراجع | ||
جوکار، ب.، و دلاورپور، م. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی, 3(3), 61-80. doi: 10.22051/jontoe.2007.312
دشت بزرگی، ز.، و همایی، ر. (1397). رابطه شفقت خود, حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی اهواز. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), 11(1 ), 127-132. http://edcbmj.ir/article-1-1249-fa.html
شهبازیان، آ.، و بهادری خسروشاهی، ج. (1396). تمایز دانشجویان دارای اهمال کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت. دانشور پزشکی, 25(131 ), 1-10. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309514
Akbarnejhad, H., & Ghahari, S. (2017). Relationship between spirituality-based lifestyle and procrastination among employed women in iran. Biology and Medicine, 9(1), 1. doi:10.4172/0974-8369.1000368 Alimujiang, A., Wiensch, A., Boss, J., Fleischer, N. L., Mondul, A. M., McLean, K., ... & Pearce, C. L. (2019). Association between life purpose and mortality among US adults older than 50 years. JAMA network open, 2(5), e194270-e194270. doi:10.1001/jamanetworkopen.2019.4270 Blouin-Hudon, E. M. C., & Pychyl, T. A. (2015). Experiencing the temporally extended self: Initial support for the role of affective states, vivid mental imagery, and future self-continuity in the prediction of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 86, 50-56. doi.org/10.1016/j.paid.2015.06.003 Blouin‐Hudon, E. M. C., & Pychyl, T. A. (2017). A mental imagery intervention to increase future self‐continuity and reduce procrastination. Applied Psychology, 66(2), 326-352. https://doi.org/10.1111/apps.12088 Closson, L. M., & Bond, T. A. (2019). Social network site use and university adjustment. Educational Psychology, 39(8), 1027-1046. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1618443 Cohen, R., Bavishi, C., & Rozanski, A. (2016). Purpose in life and its relationship to all-cause mortality and cardiovascular events: a meta-analysis. Psychosomatic medicine, 78(2), 122-133. doi: 10.1097/PSY.0000000000000274 Concepcion, A. (2020). Temporal Discounting and the Assessment and Treatment of Academic Procrastination (Doctoral dissertation, University of South Florida). Dunkel, C. S. (2005). The relation between self-continuity and measures of identity. Identity, 5(1), 21-34. https://doi.org/10.1207/s1532706xid0501_2 Ferrari, J. R., & Díaz-Morales, J. F. (2007). Procrastination: Different time orientations reflect different motives. Journal of Research in Personality, 41(3), 707-714. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2006.06.006 Groth, G. G., Longo, L. M., & Martin, J. L. (2017). Social media and college student risk behaviors: A mini-review. Addictive behaviors, 65, 87-91. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.10.003 Hershfield, H. E. (2011). Future self-continuity: How conceptions of the future self transform intertemporal choice. Annals of the New York Academy of Sciences, 1235, 30. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2011.06201.x Hershfield, H. E., Cohen, T. R., & Thompson, L. (2012). Short horizons and tempting situations: Lack of continuity to our future selves leads to unethical decision making and behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117(2), 298-310. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2011.11.002 Hill, P. L., & Pfund, G. N. (2021). Purposeful retirement expectations and their associations with retirement planning. Aging & Mental Health, 1-7. https://doi.org/10.1080/13607863.2021.1963948 Horton, L.B. (2014). Predicting Self-Monitoring Task Compliance with Delay Discounting, dissertation Doctor of Philosophy (PhD), University of Central Arkansas Islam, A. N., Laato, S., Talukder, S., & Sutinen, E. (2020). Misinformation sharing and social media fatigue during COVID-19: An affordance and cognitive load perspective. Technological Forecasting and Social Change, 159, 120201. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120201 Jagga, S., Srinivasan, N., & Srivastava, N. (2021). Modeling procrastination as rational metareasoning about task effort. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society ,43 (43), 2004-2009. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/xge0000643 Klingsieck, K. B., Grund, A., Schmid, S., & Fries, S. (2013). Why students procrastinate: A qualitative approach. Journal of College Student Development, 54(4), 397-412. https://doi.org/10.1353/csd.2013.0060 Komlao, P. (2016). Gap between Intention and Action: The Role of Self-Efficacy, Self-Regulation and Self-Continuity in Predicting Academic Procrastination (Doctoral dissertation, National College of Ireland). Korstange, R., Craig, M., & Duncan, M. D. (2019). Understanding and Addressing Student Procrastination in College. Learning Assistance Review, 24(1), 57-70. Lian, S. L., Sun, X. J., Zhou, Z. K., Fan, C. Y., Niu, G. F., & Liu, Q. Q. (2018). Social networking site addiction and undergraduate students’ irrational procrastination: The mediating role of social networking site fatigue and the moderating role of effortful control. PloS one, 13(12), e0208162. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208162 Liu, Y., Li, W., Peng, L., & Yuan, C. (2020). A study of the influencing factors of mobile social media fatigue behavior based on the grounded theory. Information Discovery and Delivery. Macrae, C. N., Mitchell, J. P., Tait, K. A., McNamara, D. L., Golubickis, M., Topalidis, P. P., & Christian, B. M. (2015). Turning I into me: Imagining your future self. Consciousness and Cognition, 37, 207-213. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.09.009 Muñoz-Olano, J. F., & Hurtado-Parrado, C. (2017). Effects of goal clarification on impulsivity and academic procrastination of college students. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(3), 173-181. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.03.001 Nordby, K., Løkken, R.A. & Pfuhl, G. (2019). Playing a video game is more than mere procrastination. BMC Psychol, 7 (33). https://doi.org/10.1186/s40359-019-0309-9 Nwosu, K. C., Ikwuka, O. I., Onyinyechi, M. U., & Unachukwu, G. C. (2020). Does the Association of Social Media Use with Problematic Internet Behaviours Predict Undergraduate Students' Academic Procrastination?. Canadian Journal of Learning and Technology, 46(1), 1. Ona, P. E. Z. (2021). Acceptance and Commitment Skills for Perfectionism and High-Achieving Behaviors: Do Things Your Way, Be Yourself, and Live a Purposeful Life. Routledge. Patrzek, J., Sattler, S., van Veen, F., Grunschel, C., & Fries, S. (2015). Investigating the effect of academic procrastination on the frequency and variety of academic misconduct: a panel study. Studies in Higher Education, 40(6), 1014-1029. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.854765 Pearlman-Avnion, S., & Zibenberg, A. (2018). Prediction and job-related outcomes of procrastination in the workplace. Journal of prevention & intervention in the community, 46(3), 263-278. https://doi.org/10.1080/10852352.2018.1470418 Rahimi, S., Hall, N. C., & Pychyl, T. A. (2016). Attributions of responsibility and blame for procrastination behavior. Frontiers in psychology, 1179. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01179 Rebetez, M. M. L., Rochat, L., Barsics, C., & Van der Linden, M. (2018). Cognitive, emotional, and motivational factors related to procrastination: A cluster analytic approach. Personality and Individual Differences, 76, 1–6. doi:10.1016/j.paid.2014.11.044 Rutchick, A. M., Slepian, M. L., Reyes, M. O., Pleskus, L. N., & Hershfield, H. E. (2018). Future self-continuity is associated with improved health and increases exercise behavior. Journal of Experimental Psychology: Applied, 24(1), 72. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/xap0000153 Sani, F. (2010). Self continuity: Individual and collective perspectives. New York. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203888513 Schulenberg, S. E., Smith, C. V., Drescher, C. F., & Buchanan, E. M. (2016). Assessment of meaning in adolescents receiving clinical services in Mississippi following the deepwater horizon oil spill: An application of the Purpose in Life Test‐Short Form (PIL‐SF). Journal of clinical psychology, 72(12), 1279-1286. https://doi.org/10.1002/jclp.22240 Siebold, A. N. (2021). Delay Discounting by Social Media Users (Doctoral dissertation, The Chicago School of Professional Psychology). Sirois, F. M. (2014). Out of sight, out of time? A meta‐analytic investigation of procrastination and time perspective. European Journal of Personality, 28(5), 511-520. https://doi.org/10.1002%2Fper.1947 Sokol, Y., & Serper, M. (2019). Development and Validation of a Future Self-Continuity Questionnaire: A Preliminary Report. Journal of Personality Assessment, 1-12. https://doi.org/10.1080/00223891.2019.1611588 Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0167.31.4.503 Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65. https://doi.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.133.1.65 Steel, P., & König, C. J. (2006). Integrating theories of motivation. The Academy of Management Review, 31, 889–913. http://dx.doi.org/10 .5465/amr.2006.22527462 Steward, T., Mestre-Bach, G., Fernández-Aranda, F., Granero, R., Perales, J. C., Navas, J. F., ... & Menchón, J. M. (2017). Delay discounting and impulsivity traits in young and older gambling disorder patients. Addictive Behaviors, 71, 96-103. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2017.03.001 Sutcliffe, K. R., Sedley, B., Hunt, M. J., & Macaskill, A. C. (2019). Relationships among academic procrastination, psychological flexibility, and delay discounting.Behavior Analysis: Research and Practice, 19(4), 315–326. https://doi.org/10.1037/bar0000145 Ünal-Aydın, P., Balıkçı, K., Sönmez, İ., & Aydın, O. (2020). Associations between emotion recognition and social networking site addiction. Psychiatry research, 284, 112673. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.112673 Wartberg, L., Thomasius, R., & Paschke, K. (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 121, 106788. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106788 Westland, J. C. (2010). Lower bounds on sample size in structural equation modeling. Electronic commerce research and Williams, L., Stein, R., & Galguera-Garcia, L. (2012). Beyond construal: Specifying the distinct emotional consequences of psychological distance and abstract construal. Available at SSRN 2120157. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2120157 Wypych, M., Matuszewski, J., & Dragan, W. Ł. (2018). Roles of impulsivity, motivation, and emotion regulation in procrastination–path analysis and comparison between students and non-students. Frontiers in psychology, 9, 891.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00891 Xiao, L., Pan, T., Mou, J., & Huang, L. (2020). Understanding determinants of social networking service fatigue: an interpretive structural modeling approach. Information Technology & People. https://doi.org/10.1108/ITP-04-2020-0169 Zacks, S., & Hen, M. (2018). Academic interventions for academic procrastination: A review of the literature. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198154 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 691 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |