تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,627 |
اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر استفاده مشکل زا از اینترنت، رفتارهای انحرافی و روابط با همسالان در دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 157-167 اصل مقاله (667.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15339 | ||
نویسندگان | ||
معصومه ضرب استجابی1؛ مژگان سپاه منصور* 2؛ افسانه قنبری پناه3؛ ارسیا تقوا4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استاد گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر استفاده مشکلزا از اینترنت، رفتارهای انحرافی و روابط با همسالان در دانش آموزان بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری، دانشآموزان دوره متوسطه دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از این جامعه، تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت آموزش سواد رسانه ای به مدت 10 جلسه یک ساعته قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس غربالگری استفادة پرخطر و مشکل-آفرین از اینترنت جلنچیک و همکاران، مقیاس رفتارهای انحرافی رستمی و فیروز راد و مقیاس روابط با همسالان ریگبی و اسلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل واریانس مختلط بر اساس نرمافزار SPSS.21 انجام گرفت. نتایج پژوهش تفاوت معناداری بین میانگین نمرات استفاده مشکلزا از اینترنت، رفتارهای انحرافی و روابط با همسالان در پسآزمون و پیگیری وجود دارد. بنابراین آموزش سواد رسانه ای تأثیر چمشگیری بر استفاده مشکلزا از اینترنت، رفتارهای انحرافی و روابط با همسالان در نوجوانان دارد و میتوان از آن به عنوان روش مؤثر و مفیدی برای کاهش مشکلات اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان سود جست. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط با همسالان؛ رفتارهای انحرافی؛ اینترنت؛ سواد رسانهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 409 |