تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,616 |
مقایسه اثربخشی آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر انعطافپذیری شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 191-199 اصل مقاله (547.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15332 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز غفاری1؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی* 2؛ معصومه اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
چکیده | ||
تاثیرات ناشی از همهگیری کووید-19 در جهان تهدیدی جدی برای سلامتروان افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی ایجاد کرده است. هدف پژوهش جاری بررسی اثر آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در مبتلایان به وسواس فکری عملی بود. طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی و شامل دو گروه آزمایش، یک گروه کنترل، پیشآزمون و پسآزمون بود. گروه نمونه شامل 42 نفر از مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به کلینیکهای هیمان و فولادی شهر مشهد در سال 1400 بود که به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 14 نفری جای گرفتند. پرسشنامههای انعطافپذیری روانشناختی دنیس-وندورال و عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون به عنوان پیشآزمون اجرا شدند. سپس آموزش حافظهکاری هیجانی برای گروه اول و آموزش حافظهکاری خنثی برای گروه دوم، هر کدام به مدت 20 جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس پسآزمون شامل پرسشنامههای پیش آزمون اجرا گردید. نتایج آزمون مانکوا حاکی از اثربخشی معنادار آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر متغیرهای انعطافپذیری روانشناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی میباشد (01/0>P). همچنین آموزش حافظهکاری هیجانی نسبت به آموزش حافظهکاری خنثی بهطور معنادار اثربخشی بیشتری بر بهبودی عدم تحمل بلاتکلیفی داشت (01/0>P) و اثربخشی این دو مداخله بر متغیر انعطافپذیری شناختی یکسان بود. با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که پردازشهای هیجانی حافظهکاری نقش تعیین کنندهای در متغیر عدم تحمل بلاتکلیفی داشته و به نظر میرسد پردازشهای خنثی حافظهکاری زیربنای کارکرد شناختی انعطافپذیری شناختی را تشکیل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حافظهکاری؛ محرکهای هیجانی؛ انعطافپذیری شناختی؛ عدم تحمل بلاتکلیفی؛ وسواس فکری-عملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |