
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,365 |
تعداد مقالات | 16,809 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,123,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,840,044 |
مقایسه اثربخشی آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر انعطافپذیری شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 191-199 اصل مقاله (533.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15332 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز غفاری1؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی* 2؛ معصومه اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
چکیده | ||
تاثیرات ناشی از همهگیری کووید-19 در جهان تهدیدی جدی برای سلامتروان افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی ایجاد کرده است. هدف پژوهش جاری بررسی اثر آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در مبتلایان به وسواس فکری عملی بود. طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی و شامل دو گروه آزمایش، یک گروه کنترل، پیشآزمون و پسآزمون بود. گروه نمونه شامل 42 نفر از مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به کلینیکهای هیمان و فولادی شهر مشهد در سال 1400 بود که به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 14 نفری جای گرفتند. پرسشنامههای انعطافپذیری روانشناختی دنیس-وندورال و عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون به عنوان پیشآزمون اجرا شدند. سپس آموزش حافظهکاری هیجانی برای گروه اول و آموزش حافظهکاری خنثی برای گروه دوم، هر کدام به مدت 20 جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس پسآزمون شامل پرسشنامههای پیش آزمون اجرا گردید. نتایج آزمون مانکوا حاکی از اثربخشی معنادار آموزش حافظهکاری هیجانی و خنثی بر متغیرهای انعطافپذیری روانشناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی در افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی میباشد (0.01>P). همچنین آموزش حافظهکاری هیجانی نسبت به آموزش حافظهکاری خنثی بهطور معنادار اثربخشی بیشتری بر بهبودی عدم تحمل بلاتکلیفی داشت (0.01>P) و اثربخشی این دو مداخله بر متغیر انعطافپذیری شناختی یکسان بود. با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که پردازشهای هیجانی حافظهکاری نقش تعیین کنندهای در متغیر عدم تحمل بلاتکلیفی داشته و به نظر میرسد پردازشهای خنثی حافظهکاری زیربنای کارکرد شناختی انعطافپذیری شناختی را تشکیل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حافظهکاری؛ محرکهای هیجانی؛ انعطافپذیری شناختی؛ عدم تحمل بلاتکلیفی؛ وسواس فکری-عملی | ||
مراجع | ||
امینی، ه. و شریفی، و. و اسعدی، س. محمدی، م. کایانی، ح. سمنانی، ی. شعبانی، ا. شهریور، ز. داوری آشتیانی، ر. حکیم شوشتری، م. صدیق، ا. جلالی رودسری، م. (1386). روایی نسخه فارسی مصاحبه ساختار یافته تشخیصی برای اختلال های محور I در SCID-I) DSMIV). پایش. 7(1), 49-57.
ایماندوست، ه. عیسی زادگان، ع. سلیمانی، ا. (1399). تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه وسواسی-جبری ونکوور. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 14(55)، 245-267.
رضائی، ن. قمری، م. بزازیان، س. باباخانی، و. (1399). نقش انعطافپذیری شناختی و ویژگی های شخصیتی در پیش بینی رفتار رانندگی پرخطر . مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها. 8(3): 149-157.
رنجبری، ت؛ حافظی، ا؛ محمدی، ا؛ رنجبرشیرازی، ف؛ غفاری، ا. (1397). مقایسه اضطراب، نگرانی و عدم تحمل بلاتکلیفی در افراد با اختلال وسواسی جبری و اختلال مصرف مواد. فصلنامه پژوهش در سلامت روان شناختی، 12(1)، 54-65.
سرداری، ب. (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظهکاری بر انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان ابتدایی. تفکر و کودک، 12(1), 103-124.
شرافتی، ح. طاهری، ا. اسمایی مجد، س. امیری، م. (1396). اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب شناختی و باورهای مثبت نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی. 2(34).
شریفی، و. اسعدی، م. محمدی، م. امینی، ه. کاویانی، ح. سمنانی، ی. و همکاران. (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختار یافتۀ تشخیصی برای SCID) DSM-IV). تازه های علوم شناختی. ۶ (۱ و ۲) :۱۰-۲۲
صمیمی، ز. (1394). تاثیر آموزش حافظهکاری هیجانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، کنترل شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه خوارزمی.
صمیمی، ز. حسنی، ج. (1395). تاثیر آموزش حافظهکاری هیجانی در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6(23): 113-132.
کاظمی رضایی، ع. سعیدپور، ص. صمیمی، ز. پارویی، م. افزون، ج. (۱۳۹۶). مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی و ظرفیت حافظه کوتاهمدت در افراد مبتلابه وسواس فکری - عملی و افراد بهنجار. فصلنامه روانشناسی شناختی. ۵ (۳) :۷۰-۶۱
نرگسی، ف. فتحی آشتیانی، ع. داوودی، ا. اشرفی، ع. (1398). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر حساسیت اضطرابی, تحمل پریشانی و علائم وسواسی-اجباری در افراد دچار اختلال وسواسی اجباری. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 26(22)، 49-66.
Baddeley, A. Hitch, G. (1974). Gordon H. Bower, ed. Working Memory. The psychology of learning and motivation. 2. Academic Press. 47–89. Barkus, E. (2020). Effects of working memory training on emotion regulation: Transdiagnostic review. PsyCh journal, 9(2), 258–279. Baruah, U., Pandian, R. D., Narayanaswamy, J. C., Math, S. B., Kandavel, T., & Reddy, Y. J. (2018). A randomized controlled study of brief family-based intervention in obsessive compulsive disorder. Journal of affective disorders, 225, 137-146. Baxter, L. R., Schwartz, J. M., Bergman, K. S., Szuba, M. P., Guze, B. H., Mazziotta, J. C., Alazraki, A., Selin, C. E., Ferng, H.-K., Munford, P., & Phelps, M. E. (1992). Caudate glucose metabolic rate changes with both drug and behavior therapy for obsessive-compulsive disorder. Archives of General Psychiatry, 49(9), 681–689. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1992.01820090009002Brock, H., & Hany, M. (2021). Obsessive-Compulsive Disorder. Chamberlain SR, Solly JE, Hook RW, Vaghi MM, Robbins TW. (2021). Cognitive Inflexibility in OCD and Related Disorders. Curr Top Behav Neurosci, 49, 125-145. doi: 10.1007/7854_2020_198. Jalal, B., Brühl, A., O’Callaghan, C., Piercy, T., Cardinal, R. N., Ramachandran, V. S., & Sahakian, B. J. (2018). Novel smartphone interventions improve cognitive flexibility and obsessive-compulsive disorder symptoms in individuals with contamination fears. Scientific reports, 8(1), 1-11. Johann, V., Könen, T., & Karbach, J. (2020). The unique contribution of working memory, inhibition, cognitive flexibility, and intelligence to reading comprehension and reading speed. Child Neuropsychology, 26(3), 324-344. Kalanthroff, E., Steinman, S. A., Schmidt, A. B., Campeas, R., & Simpson, H. B. (2018). Piloting a personalized computerized inhibitory training program for individuals with obsessive-compulsive disorder. Psychotherapy and psychosomatics, 87(1), 52-55. Key, B. L., Rowa, K., Bieling, P., McCabe, R., & Pawluk, E. J. (2017). Mindfulness‐based cognitive therapy as an augmentation treatment for obsessive–compulsive disorder. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24(5), 1109-1120. Lambrecq, V., Rotge, J. Y., Jaafari, N., Aouizerate, B., Langbour, N., Bioulac, B., ... & Guehl, D. (2014). Differential role of visuospatial working memory in the propensity toward uncertainty in patients with obsessive–compulsive disorder and in healthy subjects. Psychological medicine, 44(10), 2113-2124. Li, Q., Yan, J., Liao, J., Zhang, X., Liu, L., Fu, X., ... & Yan, H. (2021). Distinct effects of social stress on working memory in obsessive-compulsive disorder. Neuroscience Bulletin, 37(1), 81-93. Martínez-Esparza, I. C., Olivares-Olivares, P. J., Rosa-Alcázar, Á., Rosa-Alcázar, A. I., & Storch, E. A. (2021). Executive Functioning and Clinical Variables in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Brain Sciences, 11(2), 267. Miegel, F., Cludius, B., Hottenrott, B., Demiralay, C., Sure, A., & Jelinek, L. (2020). Session-specific effects of the metacognitive training for obsessive-compulsive disorder (MCT-OCD). Psychotherapy Research, 30(4), 474-486. Miegel, F., Demiralay, C., Moritz, S., Wirtz, J., Hottenrott, B., & Jelinek, L. (2020). Metacognitive training for obsessive-compulsive disorder: a study protocol for a randomized controlled trial. BMC psychiatry, 20(1), 1-13. Monaco, M. R. L., Di Stasio, E., Zuccalà, G., Petracca, M., Genovese, D., Fusco, D., ... & Nalborczyk, L., Banjac, S., Baeyens, C., Grandchamp, R., Koster, E. H., Perrone-Bertolotti, M., & Loevenbruck. (2021). Dissociating facial electromyographic correlates of visual and verbal induced rumination. International Journal of Psychophysiology, 159, 23-36. Nweze, T., & Nwani, W. (2020). Contributions of working memory and inhibition to cognitive flexibility in Nigerian adolescents. Developmental neuropsychology, 45(3), 118-128 Musso, M. F., Boekaerts, M., Segers, M., & Cascallar, E. C. (2019). Individual differences in basic cognitive processes and self-regulated learning: Their interaction effects on math performance. Learning and Individual Differences, 71, 58-70. Peris, T. S., Rozenman, M. S., Sugar, C. A., McCracken, J. T., & Piacentini, J. (2017). Targeted family intervention for complex cases of pediatric obsessive-compulsive disorder: a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(12), 1034-1042. Pinciotti, C. M., Riemann, B. C., & Abramowitz, J. S. (2021). Intolerance of uncertainty and obsessive-compulsive disorder dimensions. Journal of Anxiety Disorders, 102417. Rosa-Alcázar, A. I., Rosa-Alcázar, Á., Martínez-Esparza, I. C., Storch, E. A., & Olivares-Olivares, P. J. (2021). Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Working Memory in Obsessive-Compulsive Disorder, Generalized Anxiety Disorder and Social Anxiety Disorder. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3642. https://doi.org/10.3390/ijerph18073642 P. J. (2021). Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Working Memory in Obsessive-Compulsive Disorder, Generalized Anxiety Disorder and Social Anxiety Disorder. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3642. Schweizer, S. & Dalgleish, T. (2011). Emotional working memory capacity in posttraumatic stress disorder (PTSD). Behaviour research and therapy, 49(8), 498-504. Schweizer, S., Grahn, J., Hampshire, A., Mobbs, D., & Dalgleish, T. (2013). Training the emotional brain: improving affective control through emotional working memory training. Journal of Neuroscience, 33(12), 5301-5311. Schweizer, S., Hampshire, A., & Dalgleish, T. (2011). Extending brain-training to the affective domain: increasing cognitive and affective executive control through emotional working memory training. PloS one, 6(9), e24372. Studer-Luethi, B., Bauer, C., & Perrig, W. J. (2016). Working memory training in children: Effectiveness depends on temperament. Memory & Cognition, 44(2), 171-186. Sulaimani, M. F., & Bagadood, N. H. (2020). Implication of coronavirus pandemic on obsessive-compulsive-disorder symptoms. Reviews on Environmental Health, 1(ahead-of-print). Twohig, M. P., Abramowitz, J. S., Smith, B. M., Fabricant, L. E., Jacoby, R. J., Morrison, K. L., Bluett, E. J., Reuman, L., Blakey, S. M., & Ledermann, T. (2018). Adding acceptance and commitment therapy to exposure and response prevention for obsessive-compulsive disorder: A randomized controlled trial. Behaviour research and therapy, 108, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.brat.2018.06.005 Van Oppen, P., & Arntz, A. (1994). Cognitive therapy for obsessive-compulsive disorder. Behaviour research and therapy, 32(1), 79-87. Van Stockum Jr, C. A., & DeCaro, M. S. (2020). When working memory mechanisms compete: Predicting cognitive flexibility versus mental set. Cognition, 201,104313. Velsor, S. F. (2016). The Roles of Emotion Regulation and Working Memory in the Relationship Between Depressive Symptoms and False Memory for Negative Information (Doctoral dissertation, Southern Illinois University at Edwardsville). Wheaton, M. G., & Ward, H. E. (2020). Intolerance of uncertainty and obsessive-compulsive personality disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. Wheaton, M. G., Messner, G. R., & Marks, J. B. (2021). Intolerance of uncertainty as a factor linking obsessive-compulsive symptoms, health anxiety and concerns about the spread of the novel coronavirus (COVID-19) in the United States. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 28, 100605. Williams, B. M., & Levinson, C. A. (2021). Intolerance of uncertainty and maladaptive perfectionism as maintenance factors for eating disorders and obsessive‐compulsive disorder symptoms. European Eating Disorders Review, 29(1), 101-111. Wu, H., Hariz, M., Visser-Vandewalle, V., Zrinzo, L., Coenen, V. A., Sheth, S. A., ... & Nuttin, B. (2021). Deep brain stimulation for refractory obsessive-compulsive disorder (OCD): emerging or established therapy?. Molecular psychiatry, 26(1), 60-65. Xiu, L., Zhou, R., & Jiang, Y. (2016). Working memory training improves emotion regulation ability: Evidence from HRV. Physiology & behavior, 155, 25-29. Yang, H., & Li, H. (2020). Training Positive Rumination in Expressive Writing to Enhance Psychological Adjustment and Working Memory Updating for Maladaptive Ruminators. Frontiers in Psychology, 11, 789. Zhiyang, H. A. N. (2017). The effectiveness of a training programme in obsessive-compulsive patients' behavioral inhibition: improving emotional working memory. NeuroQuantology, 15(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |