تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,619 |
پیش بینی رفتارهای هنجارگریز تحصیلی بر اساس توانمندی ایگو: نقش تعدیلکنندگی هیجان های شرم و احساس گناه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 68، اسفند 1401، صفحه 33-41 اصل مقاله (691.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15331 | ||
نویسندگان | ||
سعیده سادات اکبری1؛ فریبرز صدیق ارفعی* 2؛ محمد جواد یزدانی ورزنه3 | ||
1دانشکده علوم انسانی/گروه روانشناسی/دانشگاه کاشان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان | ||
3مدرس دانشگاه کاشان،کاشان،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کنندگی توانمندی ایگو در رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و بررسی تعدیل کنندگی هیجان شرم و احساس گناه در این ارتباط انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان در نیم سال اول تحصیلی 1401-1400 بود. از این جامعهی آماری280 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامهی توانمندی ایگو(ESS) بشارت(1386) ، هیجانهای خودآگاه شرم وگناه(GASP)کوهن(2011) و پرسشنامهی تجدید نظر شدهی هنجارگریزی در آموزش پرستاری کلارک(2015) استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و توانمندی ایگو رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین هیجان شرم و هنجارگریزی تحصیلی و توانمندی ایگو به ترتیب رابطهی مثبت و منفی معنادار وجود دارد. احساسگناه رابطهی قوی منفی و معنادار با هنجارگریزیتحصیلی و رابطهی مثبت و معنی دار با توانمندی ایگو دارد. نتایج یافتهها حاکی از این بود که توانمندی ایگو میتواند رفتارهای هنجارگریزی تحصیلی را پیشبینی کند. هیجان شرم بالا اثرکاهندگی توانمندی ایگو بر هنجارگریزی را کاهش می دهد. اما اثر تعدیلکنندگی احساسگناه در رابطهی بین توانمندی ایگو با هنجارگریزی به علت معنادار نبودن، تأیید نشد. استفاده از نتایج این پژوهش میتواند با آگاهی بخشیدن دانشجویان نسبت به توانمندی ایگو، و اجتناب از شرمگین کردن آنها در موقعیت های تنشزا، به کاهش بروز رفتارهای هنجارگریز کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجارگریزی تحصیلی؛ توانمندی ایگو؛ هیجان شرم؛ احساس گناه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |