
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,906,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,528,638 |
رابطهی کودکآزاری با کندی زمان شناختی: اجتناب تجربهای و اختلال نقص توجه-بیش فعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 17، شماره 67، آذر 1401، صفحه 229-237 اصل مقاله (642.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15311 | ||
نویسندگان | ||
نرگس کریمی* 1؛ مهناز شاهقلیان2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی با نقش میانجی اجتناب تجربهای و نقش تعدیلگر اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. در این پژوهش همبستگی جامعه آماری شامل 1066 نفر در دامنه سنی 18 تا 60 سال بود که ابتدا 40 نفر از آنآنکه کودکآزاری را انکار میکردند از پژوهش کنار گذاشته شدند و سپس افراد باقیمانده بر اساس نمره z پرسشنامه ADHD به دو گروه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS)، پرسشنامه ضربه کودکی (CTQ) و پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم (AAQ-II) میباشد. یافتهها نشان دادند اجتناب تجربهای رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی را میانجی میکند و اختلال نقص توجه-بیش فعالی فقط رابطه کودکآزاری با اجتناب تجربهای را تعدیل میکند. نتیجهگیری: اجتناب تجربهای رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی را تعدیل میکند و در بروز علائم کندی زمان شناختی میتواند نقش داشته باشد. بنابراین به پژوهشگران و درمانگران پیشنهاد میشود به نقش میانجی اجتناب تجربهای در بروز علائم کندی زمان شناختی در قربانیان کودکآزاری توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه-بیش فعالی؛ کندی زمان شناختی؛ کودکآزاری؛ اجتناب تجربهای | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، حجتالله؛ دژکام، محمود؛ ثقهالاسلام، طاهره.(1392). ترومای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران.
مشهدی، علی؛ حسنی، جعفر؛ حمزه لو، محمد؛ میردورقی، فاطمه، حسین زاده ملکی، زهرا.(1390). شیوع اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی (ADHD) در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فردوسی مشهد، طرح پژوهشی، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
Abasi, E., Fata, L., Moloudi, R., Zarrabipour, H. )2013(. Psychometric properties of Persian Version of Acceptance and Action Questionnaire -II. J Psychol Mod Meth. 2: 9. Afifi, T. O., MacMillan, H., Boyle, M., Taillieu, T., Cheung, K., & Sareen, J. (2014). Child abuse and mental disorders in Canada. Canadian Medical Association Journal, 186, 324–E332. DOI: https://doi.org/10.1503/cmaj.131792. Aliche, C. J., Ifeagwazi, C. M., Mefoh, P. C., Eze, J. E. (2020). Experiential avoidance mediates the relations between mindfulness and PTSD symptoms severity in terrorist attack survivors. Journal of Nordic Psychology. https://doi.org/10.1080/19012276.2020.1852953. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Barkley, R. A. (2011). Deficits in executive functioning scale (BDEFS). New York: Guilford Press. Becker, S. P., Leopold, D. R., Burns, G. L., Jarrett, M. A., Langberg, J. M., Marshall, S. A., McBurnett, K., Waschbusch, D. A., & Willcutt, E. G. (2016). The internal, external, and diagnostic validity of sluggish cognitive tempo: A meta-analysis and critical review. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55, 163 –178. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2015.12.006. Becker, S. P., Holdaway, A. S., Luebbe, A. M. )2018(. Suicidal behaviors in college students: frequency, sex differences, and mental health correlates including sluggish cognitive tempo. Journal of Adolesc Health, 63, 181–188. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.02.013. Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T. et al. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abus Negl. 27(2): 169-90. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(02)00541-0. Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T., Zettle, R. D.(2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: a revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behav Ther. 42(4):676-688. https://doi.org/10.1016/j.beth.2011.03.007. Cameron, A., Palm, K., Follette, V. (2010). Reaction to stressful life events: What predicts symptom severity? Journal of Anxiety Disorders, 24(6), 645–649. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.04.008. Ellis, L. K. A., Orcutt, H. K. (2020). Experiential avoidance as a mediator in the relationship between shame and posttraumatic stress disorder: The effect of gender. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(6), 651–658. https://doi.org/10.1037/tra0000601. Flannery, A. J., Becker, S. P., Luebbe, A. M. (2016). Does emotion dysregulation mediate the association between sluggish cognitive tempo and college students’ social impairment? Journal of. Atten. Disord, 20, 802–812. https://doi.org/10.1177/1087054714527794. Fredrick, J. W., Luebbe, A. M., Mancini, K. J., Burns, G. L., Epstein, J. N., Garner, A. A., Jarrett, M. A., Becker, S. P. (2018). Family environment moderates the relation of sluggish cognitive tempo to attention‐deficit/hyperactivity disorder inattention and depression. Journal of. Clin. Psychol, 1–17. DOI: 10.1002/jclp.22703 George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston. Gul, H., Gurkan, C. K. (2016). Child maltreatment and associated parental factors among children with ADHD: A comparative study. Journal of Attention Disorders, 1–11. https://doi.org/10.1177/1087054716658123. Hagborg, J. M., Tidefors, I., Fahlke, C. (2017). Gender differences in the association between emotional maltreatment with mental, emotional, and behavioral problems in Swedish adolescents. Journal of Child Abuse & Neglect, 67, 249-259. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.02.033. Hayes, S. C., Strosahl, K. D., Wilson, K. G. (2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). New York: Guilford Press. Hayes, S. C., Wilson, K. G., Gifford, E. V., Follette, V. M., & Strosahl, K. (1996). Experimental avoidance and behavioral disorders: A functional dimensional approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 1152-1168. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.6.1152. Hayes, S. C., Wilson, K. G., Bissett, R. T., Polusney, M. A., Batten, S. V., Stewart, S. H., Zvolensky, M. J., Eifert, G. H., Bond, F. W., Forsyth, J. P., Karekla, M., Mc Curry, S. M. (2004). Measuring Experiential Avoidance: A Preliminary Test of a Working Model.New York: Guilford Press. doi:10.1007/bf03395492. Kamradt, J. M., Momany, A. M., Nikolas, M. A. (2017). Sluggish Cognitive Tempo Symptoms Contribute to Heterogeneity in Adult Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Psychopathol Behav Assess. https://doi.org/10.1007/s10862-017-9631-9. Miller, M. L., Gerhart, J. I., Maffett, A. J., Lorbeck, A., England, A. E., O’Mahony, S. (2020). Experiential Avoidance and Post-traumatic Stress Symptoms Among Child Abuse Counselors and Service Workers: A Brief Report. Journal of Interpersonal Violence, 1–11. doi:10.1177/0886260520976225. Musicaro, R. M., Ford, J., Suvak, M. K., Sposato, A., Andersen, S. (2020). Sluggish cognitive tempo and exposure to interpersonal trauma in children. Journal of Anxiety, Stress, & Coping, 33:1, 100-114. DOI: 10.1080/10615806.2019.1695124. Ouyang, L., Fang, X., Mercy, J., Perou, R., Grosse, S. D. (2008). Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and child maltreatment: A population-based study. Journal of Pediatrics, 153(6), 851–856. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2008.06.002. Radford, L., Corral, S., Bradley, C., & Fisher, H. L. (2013). The prevalence and impact of child maltreatment and other types of victimization in the UK: Findings from a population survey of caregivers, children and young people and young adults. Child Abuse & Neglect, 37, 801–813. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.02.004. Rucklidge, J. J., Brown, D. L., Crawford, S., Kaplan, B. J. (2006). Retrospective reports of childhood trauma in adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 9(4), 631–641. https://doi.org/10.1177/1087054705283892. Sanjeevi, J., Houlihan, D., Bergstrom, K. A., Langley, M. M., Judkins, J. (2018): A Review of Child Sexual Abuse: Impact, Risk, and Resilience in the Context of Culture, Journal of Child Sexual Abuse, 1-20. DOI: 10.1080/10538712.2018.1486934. Sari Gokten, E., Saday Duman, N., Soylu, N., Uzun, M. E. (2016). Effects of attention-deficit/hyperactivity disorder on child abuse and neglect. Child Abuse & Neglect, 62, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.10.007. Somer, E. (2002). Maladaptive daydreaming: A qualitative inquiry. Journal of Contemporary Psychotherapy, 32(2-3), 197– 212. doi:10.1023/A:1020597026919. Somer, E., Abu-Rayya, H. M., Brenner, R. (2020). Childhood Trauma and Maladaptive Daydreaming: Fantasy Functions and Themes in A Multi-Country Sample. Journal of Trauma & Dissociation, 1-16. DOI: 10.1080/15299732.2020.1809599. Stern, A., Agnew-Blais, J., Danese, A., Fisher, H. L., Jaffee, S. R., Matthews, T., Polanczyk, G.V., Arseneault, L. (2018). Associations between abuse/neglect and ADHD from childhood to young adulthood: A prospective nationally-representative twin study. Journal of Child Abuse & Neglect, 81, 274-285. doi: 10.1016/j.chiabu.2018.04.025. Uppendahl, J. R., Alozkan-Sever, C., Cuijpers, P., de Vries,R., Sijbrandij, M.(2020). Psychological and Psychosocial Interventions for PTSD, Depression and Anxiety Among Children and Adolescents in Low- and Middle-Income Countries: A Meta-Analysis. Front. Psychiatry, 10:933. doi: 10.3389/fpsyt.2019.00933. Wamser-Nanney, R., Cherry, K. E. (2018). Children’s trauma-related symptoms following complex trauma exposure: Evidence of gender differences. Journal of Child Abuse & Neglect, 77, 188–197. doi: 10.1016/j.chiabu.2018.01.009. Willcutt, E. G., Chhabildas, N., Kinnear, M., DeFries, J. C., Olson, R. K., Leopold, D. R., et al. (2013). The internal and external validity of sluggish cognitive tempo and its relation with DSM-IV ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, in press, 42(1),21–35. DOI 10.1007/s10802-013-9800-6. Wood, W. L., Potts, H. E., Lewandowski, L. J., Lovett, B. J. (2017). Sluggish cognitive tempo and speed of performance. Journal of Atten. Disor. 21, 684–690. DOI: 10.1177/1087054716666322. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |