تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,919 |
مقایسه اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی و مثبتاندیشی بر خودناتوانسازی و جهتگیری منفی به مشکل، با نقش تعدیل کننده جنسیت در دانش آموزان نابینای مقتطع متوسطه دوم شهر اردبیل | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 17، شماره 67، آذر 1401، صفحه 287-296 اصل مقاله (595.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15303 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه سادات مروی نوغانی* 1؛ فرزانه هومن2 | ||
1گروه روانشناسی/ دانشکده علوم انسانی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز / ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز / ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی و مثبتاندیشی بر خودناتوانسازی و جهتگیری منفی به مشکل، با نقش تعدیلکننده جنسیت در دانشآموزان نابینای مقطع متوسطه دوم در شهر اردبیل بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری متشکل از دانشآموزان دختر و پسر نابینای مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل (سال تحصیلی ۱۳۹۹) بود. ۶۶ نفر داوطلب بصورت هدفمند و به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه ۲۲ نفر) انتخاب شدند، آموزش مداخلهای برای گروه واقعیتدرمانی ۱۰ جلسه و مثبتاندیشی ۸ جلسه در نظر گرفته شد. نابینایی مطلق و تحصیل در مقطع متوسطه دوم به عنوان ملاک ورودی و تحت نظر روانپزشک نبودن، عدم مصرف دارو و عدم حضور در بیش از 3 جلسه، به عنوان ملاکهای خروجی در نظر گرفته شد. دادهها با پرسشنامه خودناتوانسازی، و جهتگیری منفی به مشکل جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کووارایانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی بوسیله نرم افزار 21 spssاستفاده شد. یافتهها بیانگر آن بود که مداخله درمانی مثبتاندیشی و واقعیتدرمانی موجب ظهور تفاوت بین دوگروه آزمایش و گروه گواه با نقش تعدیل کننده جنسیت در خودناتوان سازی و جهتگیری منفی به مشکل بود، که البته در دوره پیگیری نیز ماندگار بود (05/0 P<). میتوان نتیجه گرفت که آموزش واقعیت درمانی و مثبت اندیشی در بهبود وضعیت گروه آزمایش در حوزه خودناتوان سازی و جهتگیری منفی به مشکل موثر بوده، لذا بکارگیری آن در دانشآموزان نابینا مورد تاکید قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت درمانی؛ مثبتاندیشی؛ خودناتوان سازی؛ جهتگیری منفی به مشکل؛ دانشآموزان نابینا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |