
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,340 |
تعداد مقالات | 16,468 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,445,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,005,475 |
اثربخشی درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 17، شماره 67، آذر 1401، صفحه 187-196 اصل مقاله (687.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15293 | ||
نویسندگان | ||
سحر غلامی1؛ فرناز کشاورزی* 2؛ پروانه محمدخانی3؛ فریبا حسنی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین بود. طرح پژوهش پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود و و از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان 14-16 سال دختر از خانواده های طلاق ساکن شهر تهران در سال 1398 بودند و روش نمونه گیری به صورت هدفمند و براساس ملاک های مورد نظر 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱)، سیاهه سوگ هوگان و همکاران (2001) و سطوح خودانتقادی تامپسون وزوروف (2004) استفاده شده است. نتایج نشان داد که درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجانی و خود انتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین اثربخش است. در واقع درمان هیجان مدار باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی در نوجوانان میشود. بنابراین درمان هیجان مدار نقش مهمی در افزایش تنظیم شناختی هیجان و کاهش خودانتقادی در نوجوانان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان هیجان مدار؛ تنظیم شناختی هیجان؛ خودانتقادی؛ سوگ | ||
مراجع | ||
اعتمادی، احمد؛ حاجی حسنی، مهرداد؛ نادعلی پور،حسن؛ و نظری، ابراهیم. (1393). اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر میزان اضطراب و عزت نفس دانش آموزان طلاق. مجله روانشناسی، 18(4)، 22-39.
رجبی، غلامرضا؛ و عباسی، قدرت اله.(1390). بررسی رابطه خود انتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با شرم درونی شده دانشجویان. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 182-171.
رضایی، علی محمد؛ و جهان، فائزه.(1394). پیش بینی افسردگی بر اساس مؤلفه های کمال گرایی: نقش میانجی خود انتقادی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 19، 16-1.
رضوی، اقدس سادات.(1388). نوجوانی و هویت یابی. مشاور مدرسه، 5(1)، 20-16.
کریمیان، سجا؛ و دهقانی، یوسف.(1394). رابطه طلاق با سلامت روانی فرزندان طلاق و فرزندان عادی در شهر دهدشت در سال 93. اولین همایش ملی علوم و فناوری های نوین ایران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
کریمی، عبدالعظیم.(1392). پژوهشی در مفهوم مرگ در ذهن کودک: آثار روانی، نظریه های روان شناختی و راهبردها. تهران: قدیانی.
علی پور، مائده. (1394). اثربخشی گروه درمانی هیجان مدار بر تاب آوری و آثار سوگ در زنان مبتلا به سوگ بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
وردن، چی ویلیام.(1397). مشاوره و درمان سوگ. مترجم مهرداد فیروزبخت. تهران: ابجد.
نریمانی، محمد؛ عالی ساری نصیرلو، کریم؛ و عفت پرور، سودا.(1393). اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 2(3)، 37-50.
Amato, P. R. (2014). The Consequences of Divorce for Adults and Children: AnUpdate. Društvena istraživanja-Časopis za opća društvena pitanja, (1), 5-24. Andrews, DM., Burns, LR., Dueling, JK. (2014). Positive perfectionism: Seeking the healthy “should”, or should we? Open Journal of Social Sciences, 2(8), 27-34. Bennett, D. S., Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2010). Neglected Children, ShameProneness, and Depressive Symptoms. Child Maltreatreatment, 15: 305-314. Bryant, F.B. (2010). Savoring beliefs inventory (SBI): A scale for measuring beliefs about savoring. Journal of Mental Health, 12(1), 175-196. Capaaydin Y. (2009). High school students’ emotions and emotional regulation during test taking. Department of Educational Sciences Middle East Technical University Ankara, Turkey. Dawda, D., & Hart, S.D. (2005). Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. Am J Psychiatry; 150, 658-60 Delespaux, E., Ryckebosch-Dayez, A. S., Heeren, A., & Zech, E. (2013). Attachment and severity of grief: the mediating role of negative appraisaland inflexible coping. OMEGA, 67 (3), 269-289. Frei, J. M., Sazhin, V., Fick, M., & Yap, K. (2020). Emotion-oriented coping style predicts selfharm in response to acute psychiatric hospitalization. Crisis. Gresham, D. & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5): 616-621. Greenberg, Leslie (2006) Emotion-Focused Therapy: A Synopsis. Journal of Contemporary Psychotherapy .36(2), 87-93. Gross, J. J. (2002). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 35(8): 348-362. Garnefski, N.; Kraaij, V.; Spinhoven, P. (2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30(6), 1311-1327. Guidubaldi, J., Cleminshaw, H. K., Perry, J. D., & Mcloughin, C.S. (2010). The impact of parental divorce on children: Report of the nationwide NASP study. School Psychology Review, 12, 300-323. Greenberg. L. S. & Watson, J. C. (2006). Emotion Focused Therapy for Depression. Washington: American Psychological Association. Greenberg, L. J.; Warwar, S. H.; Malcolm, W.M. (2010). Differential Effects of Emotion-Focused Therapy and Psychoeducation in Facilitating Forgiveness and Letting Go of Emotional Injuries. Journal of Counseling Psychology, 55(2),185-196. Hart, E.A., Leary, M.R., and Rejeski, W.J. (2008). The measurement of social physique anxiety. Journal of sport and exercise psychology, 11, 94-104 Hogan, N.S., Greenfield, D.B., & Schmidt, L.A. (2001). Development and validation of the Hogan Grief Reaction Checklist. Death Studies, 25, 1-32. Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2008). PATHS in your classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators (pp. 140-161). New York: Teacher College Press. Kraaij V, Garnefski N. The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Pers Individ Dif 2019; 137: 56 -61. Longis, A.D., Zwicker, A. (2017). Marital satisfaction and divorce in couples in stepfamilies. Marital satisfaction and divorce in couples in stepfamilies. Current Opinion in Psychology, 13: 158-161. Mongrain, M., Leather, F. (2006). Immature dependence and self-criticism predict the recurrence of major depression. J Clin Psychol, 62, 705-13. Shear, M., Wang, Y., Skritskaya, N, Duan, N., Mauro, C., & Ghesquiere, A. (2014). Treatment of Complicated Grief in Elderly Persons: A RandomizedClinical Trial. JAMA Psychiatry, 71 (11), 1287-1295. Sloan, D.M. (2004) Emotion-Focused Therapy: An Interview with Leslie Greenberg. Journal of Contemporary Psychotherapy, 34(2), 105-116. Supiano, K. P., & Luptak, M. (2014). Complicated grief in older adults: arandomized controlled trial of complicated grief group therapy. Gerontologist, 54 (5), 840-856. Wiebe SA, Johnson SM. A review of the research in emotionally focused therapy for couples. Fam Process. 2016;55(3):390–407. Woerner, L. C. (2010). Complicated Grief: A Case Study of PathologicalBereavement, Northcentral University. Doctor of philosophy. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 711 |