تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,457 |
نقش واسطهای بدتنظیمی راهبردهای ارزیابی مجدد و ذهنآگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 54-62 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15261 | ||
نویسندگان | ||
شیما حاجی شفیعی1؛ زهرا طاهری فر* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2استادیار و هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای بدتنظیمی دو راهبرد ارزیابی مجدد و ذهنآگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر است. تعداد 507 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران در سال ۱۳۹۸ در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30)، پرسشنامه پنج عاملی ذهنآگاهی (FFMQ)، زیر مقیاس ارزیابی مجدد از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد میان باورهای فراشناختی در مورد نگرانی با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین میان باورهای فراشناختی و ذهنآگاهی و همینطور میان ذهنآگاهی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر، رابطه منفی معنادار برقرار میباشد. لیکن رابطه راهبرد ارزیابی مجدد با باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر، معنادار نشد و تنها ذهنآگاهی بین باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر نقش واسطهای داشت. بنابراین توجه به باورهای فراشناختی و ذهنآگاهی میتواند به شناخت بهتر نشانههای اضطرابی و درمان کارآمدتر اختلال اضطراب فراگیر منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال اضطراب فراگیر؛ ارزیابی مجدد؛ ذهنآگاهی؛ باورهای فراشناختی | ||
مراجع | ||
احمدوند, ز., حیدری نسب, ل., و شعیری, م. (1392). وارسی اعتبار و روایی پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی در نمونه های غیر بالینی ایرانی. علوم رفتاری, 7, 229-238.
بشارت, م., میرجلیلی, ر., و بهرامی احسان, ه. (1394). نقش واسطه ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین کمال گرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله اصول بهداشت روانی, 17, 21-116.
حامدی, م., میرزائیان, ب., و حسن زاده, ر. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی, 1(1), 11-20.
حمیدپور, ح., دولتشاهی, ب., پورشهباز, ع., و دادخواه, ا. (1389). کارآیی طرحوارهدرمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران, 16(4), 420-431.
دباغی, پ., فهیمی, ص., تقوا, ا., و رحیم خانلی, م. (1394). بررسی مقایسه ای حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان در افراد وابسته به مواد و افراد سالم. ابن سینا, 17(3), 29-36.
زارع, ح., جواندل صومعه سرایی, ر., و زارع, س. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر پردازش هیجانی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله مطالعات ناتوانی, 12, 17-23.
شیرین زاده دستگیری, ص., گودرزی, م., رحیمی, چ., و نظیری, ق. (1387). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت 30. مجله روانشناسی, 12, 445-461.
طاهری فر, ز., فردوسی, س., موتابی, ف., مظاهری, م., و فتی, ل. (1394). نقش واسطه ای نارسایی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین شدت هیجان منفی و انگیزش ایمنی با نشانه های اضطراب فراگیر. روانشناسی معاصر, 10(2).
عبدل پور, ق., هاشمی, ت., شعیری, م., و علیزاده, ف. (1397). رابطه عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی با نگرانی در افراد مبتلا به نشانه های افسردگی. دوماهنامه علمی پژوهشی شناخت دانشگاه علوم پزشکی کردستان, 5(2), 15-26.
علی مهدی, م., احتشام زاده, پ., نادری, ف., افتخار صعادی, ز., و پاشا, ر. (1396). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر حساسیت اضطرابی و علائم اختلال اضطراب فراگیر. مجله مطالعات ناتوانی, 7-12.
قدم پور, ع., غلامرضایی, س., و رادمهر, پ. (1395). تأثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 6, 39-59.
مهاجری اول, ن., نریمانی, م., صادقی, گ., و حاجلو, ن. (1399). اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, 27(3), 453-463.
نائینیان, م., شعیری, م., شریفی, م., و هادیان, م. (1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD 7). روانشاسی بالینی و شخصیت, 41-50.
یوسفی, ف. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی, 871-892.
Abasi, I., Fata, L., Sadeghi, M., Banihashemi, S., & Mohammadee, A. (2013). A Comparison of Transdiagnostic Components in Generalized Anxiety Disorder, Unipolar Mood Disorder and Nonclinical Population. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences, 7, 803-811. Afshari, B., & Hasani, J (2020). Study of Dialectical Behavior Therapy Versus Cognitive Behavior Therapy on Emotion Regulation and Mindfulness in Patients with Generalized Anxiety Disorder. Journal of Contemporary Psychotherapy, 50(4), 305-312. Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S (2012). When are adaptive strategies most predictive of psychopathology? Journal of Abnormal Psychology, 121, 276-281. Aldao, A., & Nolen-Hoksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behavior Research and Therapy, 48, 974-983. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-V) (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. Armstrong, L., & Rimes, K. A. (2016). Mindfulness-based cognitive therapy for neuroticism (stress vulnerability): A pilot randomized study. Behavior Therapy, 47, 287-298. Baer, R. A., Smith, G. T., & Allen, K. B. (2004). Assessment of mindfulness by self-report: The kentucky inventory of mindfulness skills. Assessment, 11, 191-206. Baker, A. W., Frumkin, M. R., Hoeppner, S. S., LeBlanc, N. J., Bui, E., Hofmann, S. G., & Simon, N. M. (2019). Facets of Mindfulness in Adults with Generalized Anxiety Disorder and Impact of Co-occurring Depression. Mindfulness, 10(5), 903-912. Bebko, G., Franconeri, S., Ochsner, K., & Shiao, J. (2011). Look before you regulate: differential perceptual strategies underlying expressive suppression and cognitive reappraisal. Emotion, 732-742. Dugas, M. J. (2000). Generalized anxiety disorder publications? Sowhere do we stand? Journal of Anxiety Disorders, 14, 31-40. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327. Goldin, P. R., McRae, K., Ramel, W., & Gross, J. J. (2008). The neural bases of emotion regulation reappraisal and suppression of negative emotion. Biological Psychiatry, 63, 577-586. Gross, J. (2013). Emotion Regulation: Taking Stock and Moving Forward. Emotion, 359-365. Manera, V., Samson, A. C., Pehrs, C., Lee, I. A., & Gross, J. J. (2014). The eyes have it: the role of attention in cognitive reappraisal of social stimuli. Emotion, 14(5), 833-839. Mennin, D. S. (2004). Emotion regulation therapy of generalized anxiety disorder. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 17-29. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Frecso, D. M. (2006). Applying an Emotion Regulation Framework to Integrative Approaches to Generalized Anxiety Disorder. Clinical Psychology: Science and Practice, 118-123. Millstein, D. J., Orsillo, S. M., Hayes-Skelton, S. A., & Roemer, L. (2015). Interpersonal problems mindfulness and therapy outcome in an acceptance-based bahavior therapy for generalized anxiety disorder. Cognitive Behavior Therapy, 44(6), 491-501. Moore, S. A., Zoellner, L. A., & Mollenholt, N. (2008). Are expresive suppression and cognitive reappraisal associated with stress-related symptoms? Behavior Research and Therapy, 46, 993-1000. Nieto, M. Á., Delgado, M. R., Leon, L., & Guerra, N. B. (2010). Cognitive control and anxiety disorders_metacognitive beliefs and strategies of control thought in GAD and OCD. Clinical and Health, 21(2), 159-166. Norman, G. R., & Streiner, D. L. (2003). Pdq Statistic (PDQ Series) (3rd ed.). Toronto: BC Decker. Roscio, A. M., & Borkovec, T. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 1469-1482. Solem, S., Thunes, S. S., Hjemdal, O., Hagen, R., & Wells, A. (2015). A Metacognitive Perspective on Mindfulness_An Empirical Investigation. BMC Psychology, 3-24. Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. W., & Lowe, B. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder:The GAD-7. Arch Intern Med, 166-170. Teasdale, J. D., Segal, Z. V., Williams, J. G., Ridgeway, V. A., Soulsby, J. M., & Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Jouranl of Consulting and Clinical Psychology, 615-623. Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalized anxiety disorders. Behavioural and cognitive psychotherapy, 301-320. Wells, A. (1999). A Metacognitive Model and Therapy for Generalized Anxiety Disorder. Clinical Psychology and Psychotherapy, 86-95. Wells, A. (2005). The metacognitive model of GAD: assessment of meta-worry and relationship with DSM IV Generalized Anxeity Disorder. Cognitive Therapy and Research, 29, 107-121. Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 385-396. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |