تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,298,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,358 |
تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه دوم ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1402، صفحه 79-96 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52436.1051 | ||
نویسندگان | ||
پریسا مهدیزاده دایو1؛ پروین احمدی* 2؛ پروین صمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه دوم ابتدایی است. رویکرد پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی و جامعه پژوهش، کلیه کتابهای درسی پایه دوم ابتدایی و راهنماهای معلم هر کتاب بود. رویکرد برنامه درسی تلفیقی مضمون محور (مفهوم محور و مهارت محور) انتخاب شد. مفاهیم و مهارتها از کتابهای درسی و اهداف هر درس از راهنماهای تدریس معلم استخراج شد و همزمان کدگذاری صورت گرفت. کدهایی که دارای زمینه مشترک بودهاند در یک مقوله قرار گرفتند و مضامین تلفیقی برنامه درسی را تشکیل دادند که 16 مضمون (تم) تلفیقی شکل گرفت. مضامین به دست آمده عبارتند از: آب، ، نیکوکاری، دعا، نظم، نماز، زمان، مهارت آراستگی، همکاری و مشارکت،... سپس نمونه طرح درس تلفیقی تدوین شد. یافتهها نشان داد مطالب و محتواهای درسی موضوعات مجزا کافی نیست و نیز به دلیل عدم وجود رابطه معنیدار بین محتوای دروس با زندگی و موقعیتهای خارج از محیط آموزشی نیاز به برنامه درسی تلفیقی را محسوستر مینماید. معلم ها با رویکرد تلفیقی در برنامه درسی آشنا نیستند و نیاز به راهنمای عمل برای اجرای رویکرد برنامه درسی تلفیقی مضمون محور احساس می شود که برای کاربرد در کلاس درس ایده بگیرند. رویکرد تلفیق برنامه درسی مضمون مدار میتواند چتر تلفیق را بین همه کتابهای درسی بگستراند. تمامی مفاهیم و مهارتهای تلفیقی پایه دوم ابتدایی استخراج و راهنمای عملی برای برنامه درسی پایه دوم ابتدایی تدوین شد. پیشنهاد میشود که اجرای برنامه درسی تلفیقی پایه دوم ابتدایی طبق راهنمای تدوین شده در این پژوهش در دستور کار قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدوین برنامه درسی؛ راهنمای عمل برنامه درسی؛ برنامه درسی تلفیقی (یکپارچه)؛ دوره ابتدایی؛ پایه دوم ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 679 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |