تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,399 |
بررسی مفهوم ذهن و جایگاه عقل نزد هیوم در باور به علّیت با رویکرد طبیعتگرایانه | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 695-714 اصل مقاله (683.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51013.3162 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خدامی* 1؛ یوسف شاقول2؛ رضا صادقی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
معمولا در بیان دیدگاه هیوم از علّیت بر ابعاد سلبی و نتایج شکاکانه آن متمرکز میشوند. در حالی که طبق تفسیر طبیعتگرایانه، دغدغه هیوم تبیین ماهیت انسان و تعیین محدوده فهم بشر است. هدف او این نیست که رابطه علّیت را به لحاظ فلسفی انکار کند، بلکه منتقد آن نوع تفکر فلسفی است که ادعای عقلانیکردن باورها را دارد. هدف اول نویسنده در این مقاله آن است که با تکیه بر تفسیر بیسابقه کمپاسمیت، تبیین طبیعتگرایانهای از بحث علّیت نزد هیوم ارائه دهد. در مکانیزمی که اسمیت از کارکرد ذهن انسان ارائه میدهد، منشأ تصور پیوند ضروری، احساسی درونی است که به واقعیت تعمیم مییابد و باور به علّیت با هیچ استدلالی قابل اثبات نیست. نشأتگرفتن باور به علّیت از احساس درون ذهن که مبتنی برعقل هم نیست، چالش جدی در پذیرش و توجیه آن ایجاد کرده است. هدف ثانوی و اصلی مقاله بررسی و تبیین ذهنیبودن منشأ پیوند ضروری است، سپس مفهوم عقل از دیدگاه هیوم مورد ارزیابی قرارمیگیرد تا روشن شود که به چه معنا باور به علّیت نمیتواند مبتنی بر عقل باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کمپ اسمیت؛ طبیعتگرایی؛ استنتاج استقرائی؛ باور به علّیت؛ توجیه عقلانی | ||
مراجع | ||
Beauchamp, T. L. & Mappes, T. A. (1975). Is Hume Really a Sceptic about Induction? American Philosophical Quarterly, 12(2), 119-129. Garrett, D. (1997). Cognition and Commitment in Hume’s Philosophy, Oxford University Press. Hume, D. (2007). A Treatise of Human Nature, edited by D. F. Norton & M. J. Norton, Vol. 1. Oxford University Press. Hume, D. (1960). A Treatise of Human Nature, edited by L. A. Selby-Bigge, Oxford University Press (Clarendon Press). Hume, D. (1963). Enquiries Concerning the Human Understanding and Concerning the Principles of Morals, edited by L. A. Selby-Bigge, Oxford University Press (Clarendon Press). Hume, D. (1932). The Letters of David Hume, edited by J. Y. T. Greig, Clarendon Press. Jeesop, T. E. (Jul. 1948). Review: The Philosophy of David Hume by N. Kemp Smith, Philosophy, 23(86), 264-268. Kemp Smith, N. (2005). The Philosophy of David Hume: A Critical Study of its Origins and Central Doctrines, Palgrave Macmillan UK. Kemp Smith, N. (1905). The Naturalism of David Hume (I.), Mind, 14(54), 149-173. Kripke, S. A. (1982). Wittgenstein on Rules and Private Language, Blackwell. Locke, J. (1975). An Essay concerning Human Understanding, edited by P. H. Nidditch, Oxford University Press. Loeb, L. E. (2000). Stability and Justification in Hume's Treatise, Oxford University Press. Norton, D. F. (1982). Common-Sense Moralist, Sceptical Metaphysician, Princeton University Press. Strawson, G. (2000). David Hume: Objects and power, The New Hume Debate, edited by R. Read & K. A. Richman, Routledge. Stroud, B. (1977). Hume: The Arguments of the Philosophers, edited by T. Honderich, Routledge & Kegan Paul plc. Wright, J. P. (1983). The Sceptical Realism of David Hume, University of Manchester Up. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |