تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,333,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,098,072 |
تحلیل محتوای موضوعی و روششناختی پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی رشتهی علوم تربیتی دانشگاه تبریز در فاصله سالهای 1376 - 1395 | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (598.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52058.1045 | ||
نویسندگان | ||
وجیهه رنجبری صوفیان* 1؛ هاشم عطاپور2؛ تراب نجاری3 | ||
1کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز. | ||
2علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش آگاهی از وضعیت محتوایی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته علوم تربیتی دانشگاه تبریز در گرایشهای روانشناسی تربیتی، برنامهریزی درسی، آموزش و بهسازی منابع انسانی به منظور تعیین سیر موضوعی در هر مقوله از سال 1376 تا 1395 میباشد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش، تحلیل محتوا با استفاده از سیاههوارسی است. به منظور تحلیل محتوای پایاننامهها، از میان 405 پایاننامه رشته علوم تربیتی که در زمان انجام پژوهش در کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی موجود بودند، 195 پایاننامه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سیاههوارسی محقق ساخته استفاده شده است. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد، در رشته آموزش و بهسازی پایاننامهها در 9 حوزهی موضوعی با بیشترین فراوانی در حوزهی موضوع ارزیابی عملکرد (4 مورد)؛ در رشته برنامهریزی درسی پایاننامهها در 11 حوزهی موضوعی با بیشترین فراوانی در حوزهی موضوعی نظریههای یادگیری و تدریس (20 مورد)؛ در رشته روانشناسی تربیتی پایاننامهها در 14 گرایش موضوعی با بیشترین فراوانی در حوزهی موضوعی راهبردهای مطالعه و یادگیری (14 مورد)؛ در رشته دکترای روانشناسی تربیتی پایاننامهها با در 6 حوزهی موضوعی با بیشترین فراوانی در حوزههای موضوعی شیوههای اصلاح و تغییر رفتار و شیوههای نوین یاددهی و یادگیری (5 مورد) انجام گرفته است. همچنین بیشترین روش پژوهش مورد استفاده در پایانهای علوم تربیتی، روش همبستگی بود. نتایج نشان داد جنسیت تاثیری در گرایش موضوعی پایاننامهها ندارد، ولی مقطع تحصیلی بر نوع روش پژوهش مورد استفاده تاثیر مستقیم دارد. نتیجهگیری: تعیین اولویتهای پژوهشی در هر یک از گرایشهای رشته علوم تربیتی در دو مقطع ارشد و دکترا و نیز آموزش روشهای متنوع پژوهش در راستای غنا بخشیدن به پایاننامههای این رشته ضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایان نامه "؛ " تحلیل محتوای موضوعی"؛ " روش شناسی"؛ " رشته علوم تربیتی"؛ " گرایشهای موضوعی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |