تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,506 |
تخیل تولیدی در نقاشی از نگاه ریکور | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 436-451 اصل مقاله (964.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49320.3072 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق قیصری* 1؛ امیر مازیار2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعۀ تخیل همواره در حوزۀ هنر و زیباییشناسی دارای اهمیت خاصی بوده و این امر در نظام فلسفی ریکور نقشی محوری ایفا میکند که مطالعۀ مجزای این بخش از فلسفۀ او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ریکور با ارائۀ یک خوانش انتقادی از تاریخ فلسفه سعی داشت تا جنبههای زایا و تولیدی تخیل را مجدد به متن اصلی فلسفه بازگرداند، هدفی که او با استعانت از تحلیل تخیل نزد کانت ابعاد گستردۀ آن را در حوزۀ ادراک بازیابی کرد تا به یک نظریۀ جامع از تخیل تولیدی دست یابد. در این مقاله تلاش شده با بررسی مسیری که ریکور برای ارائۀ یک نظریۀ تخیل تولیدی طی کرده، به اهمیت مقولۀ اثر بودگیِ نقاشی و ارتباط آن با امر حقیقی پرداخته شود. در همین راستا با تبیین نقش مفهوم افزونگی شمایلی که یکی از شاخصههای نهفته در بعد خلاق و تولیدی تخیل به شمار میرود، کنشِ موجود در تصویر و همچنین موقعیت دیالکتیکی بین زبان و تصویر بهتر مشخص میشود. در نهایت نتیجه آن که نقاشی به مثابۀ یک برساختۀ تخیل تولیدی گویی هرچه خیالیتر یعنی مرجع ایدۀ آن صرفاً یک ابژۀ بازنمودی نباشد، حقیقیتر است. پیامدی که میتواند برای تبیین ماهیت اثر هنری (نقاشی) رویکرد تازهای را پیش روی ما قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ریکور؛ تخیل؛ تخیل تولیدی؛ افزونگی شمایلی؛ برساختۀ خیالی؛ نقاشی | ||
مراجع | ||
Akhgar, M. (2019). Transient and Permanent, Bidgol Publishing. (In persian). Cocking, J.M. (2005). Imagination a Study in the History of Ideas, Routledge, Taylor & Francis e-Library. Duncanson-Hales, C. J. (2017). Dread Hermeneutics: Bob Marley, Paul Ricœur and the Productive Imagination, Black Theology. Elmi Sola, M. K. & Barakati, S. A. (2014). Ricoeur and Mulla Sadra on Imagination, 6(1), 67-94. (in Persian) Geniusas, S. (2015). Between Phenomenology and Hermeneutics: Paul Ricoeur’s Philosophy of Imagination, Hum Stud, 38, 223–241. Geniusas, S. (2016). Against the Sartrean Background: Ricoeur’s Lectures on Imagination, Research in Phenomenology. 46 (1), 98-116, Brill. Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. University of Chicago Press. Kearney, R. (1999). Poetics of Modernity: toward a hermeneutic imagination, Humanity Books. Ricoeur, P. & Henry I. V. (2000). Identifying Selfhood: Imagination, Narrative, and Hermeneutics in the Thought of Paul Ricœur, State University of New York Press. Ricoeur, P. (1979). The function of fiction in shaping reality, Man and World, Vol. 12, 123–141. Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the Human Sciences, ed. & trans. J. B. Thompson, Cambridge University Press, Ricoeur, P. (2019). Art and Language, translated by M. Faizi, Shabkhiz Publishing, (in Persian). Schwartz, S. (1983). Hermeneutics and the Productive Imagination: Paul Ricoeur in the 1970s, The Journal of Religion, 63(3), 290-300. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |