تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,537,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,241,735 |
بررسی رابطه خودپنداره و مصرف معطوف به آرایش بدن | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 شهریور 1401 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2022.39832.1410 | ||
نویسنده | ||
نرمینه معینیان* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز .گروه علوم اجتماعی | ||
چکیده | ||
در هر دوره تاریخی گفتمان ویژهای درباره بدن رایج بوده است. با پدید آمدن رویکردهای پستمدرنیستی این معانی دچار تغییرات اساسی گشته ، بدن به مقولهای ارزشمند بدل شده و به عنوان موجودیتی پویا به حساب میآید که مدیریت آن به سوی یک طرح ایدهآل به ویژه از طریق مصرف کالاها و خدمات آرایشی ، زیبایی ، وظیفه و مسئولیت هر زن و دختری در نظر گرفته میشود و خودپندارهی افراد و عزتنفس آنها بیش از هر زمان دیگری با زیبایی بدن آنها پیوند مییابد. لذاهدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد گوناگون خودپنداره با مصرف معطوف به آرایش بدن میباشد. این بررسی در بین دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در سال 97 ـ 98 به روش پیمایشی ، مقطعی ،از طریق پرسشنامه با روش نمونهگیری طبقهای انجام گرفته، حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر میباشد. مهم ترین نتایج تحقیق عبارتند از اینکه در نتیجه آرایش، افزایش عزتنفس در دانشجویان دیده میشود. 3/95 درصد از دانشجویان گزارش کردهاند که همیشه یا گاهگاهی آرایش میکنند. میزان ارزش بدن در دید دانشجویان، میانگین بالایی برابر با 75/74 درصد و میزان ضرورت رسیدگیهای زیباشناختی به بدن زن در دید دانشجویان میانگین 8/74 درصد را نشان میدهد. میزان ارزش بدن رابطه همبستگی مثبت معنیداری را با میزان تمایل به مصرف آرایشی نشان میدهد . بین میزان عزتنفس متأثر از آرایش و «میزان مصرف آرایشی» و «میزان تمایل به مصرف آرایشی» همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. بین سن دانشجویان و «میزان مصرف آرایشی» و «میزان تمایل به مصرف آرایشی» همبستگی معکوس معنیداری مشاهده میشود. میزان مصرف معطوف به آرایش بدن دانشجویان بر اساس سطح سواد مادر ، سطح رفاه خانواده و مقطح تحصیلی آنها تفاوت می پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرف؛ آرایش؛ خودپنداره؛ عزتنفس؛ ارزش بدن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 |