تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,543,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,246,762 |
نقش سازوکار مالیات در رابطه بین حکمرانی خوب و نابرابری اجتماعی | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 11، ویژه نامه، اسفند 1401، صفحه 1-27 اصل مقاله (915.51 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2022.48115.1572 | ||
نویسندگان | ||
سعید آقائی زاده1؛ وحید قاسمی* 2؛ علی قنبری3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان | ||
2استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان ایران | ||
3استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین وظایف و ویژگیهای حکمران خوب، اجرای عدالت و کاهش نابرابری اجتماعی است و مالیات از جمله سازوکارهایی است که از آن برای همین منظور استفاده میشود. سازوکار مالیات اینگونه است که هرچه درآمد مردم بیشتر باشد میبایست مالیات بیشتری بپردازند و این بدانمعناست که از انباشت سرمایه نزد قشر خاصی از جامعه جلوگیری شده، شکاف طبقاتی کاهش یافته و نابرابری اجتماعی نیز به حداقل میرسد. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا سازوکار مالیات نقش میانجی در رابطه حکمرانی و نابرابری اجتماعی بازی میکند؟ بدینترتیب تعداد 103 کشور که دادههای مورد نیاز برای تحقیق را دارا بودند با استفاده از روش تطبیقی کمی مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری ارزیابی شدند و نقش میانجی مالیات در مدل رابطه حکمرانی و نابرابری اجتماعی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان دادند که اثر نرخ مالیات بر نابرابری اجتماعی در حضور حکمرانی خوب برابر با 0.26 است. اثر حکمرانی خوب بر متغیر نرخ مالیات نیز برابر با 0.50بهدست آمده است. بررسی خروجیهای مدلها حاکی از معنادار بودن این اثرها است(P-Value= 0.001). بدینسان میتوان ادعا کرد که نرخ مالیات در آنها اثر میانجی دارد. متغیر نرخ مالیات در رابطه حکمرانی خوب و نابرابری اجتماعی نقش میانجی بازی میکند؛ بهگونهای که حکمرانی خوب با حضور سازوکار مالیات منجر به کاهش نابرابری اجتماعی میشود. این نتایج نشان میدهند که مالیات میتواند یکی از سازوکارهای مهم برای حکمرانی بهتر و کاهش نابرابری اجتماعی باشد. سازوکارهای اخذ مالیات می توانند شکاف طبقاتی را کاهش دهند و بسترهای نابرابری اجتماعی را اصلاح کنند. مالیات گیری درست و هدفمند میتواند نقشی اساسی، هم در بهبود وضعیت حکمرانی و هم در کاهش نابرابری اجتماعی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مالیات؛ حکمرانی خوب؛ نابرابری اجتماعی؛ مدل سازی معادله ساختاری؛ سازوکار | ||
مراجع | ||
ابونوری، اسماعیل و خوشکار، آرش (1386). اثر شاخصهای اقتصاد کلان بر توزیع درآمد در ایران: مطالعه بین استانی. مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 77، صص: 95-65.
اسمیت، آدام (1357). ثروت ملل. ترجمه: سیروس ابراهیمزاده. تهران: پیام.
پروین، سهیلا و قرهباغیان، مرتضی (1375). آثار توزیعی مالیات در ایران. مجله اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، شماره 5، صص: 64-34.
پیرایی، خسرو و فرد دوجی، سارا (1388). ارزیابی سیاست مالیاتی ایران از جنبه فقر و نابرابری: آیا سیاست مالیاتی به نفع فقیر بوده است؟. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی. دوره 9، شماره 2، صص: 46-19.
جلالی، محسن (1393). سنجش شاخصهای بازتوزیع درآمد در نظام مالیاتی کشور. فصلنامه روند، سال 21، شماره 67، صص: 121-101.
خسروآبادی، محمد و همکاران (1395). رابطه حکمرانی خوب با نابرابری درآمدی در کشورهای منتخب جنوب غربی آسیا و کشورهای عضو همکاری اقتصادی و توسعه. فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 16، شماره 61، صص: 185-159.
دال، رابرت (1382). برابری در نابرابری. ترجمه: داود غرایاق زندی. فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 6، شماره 19، صص: 102-77.
داوری، عباسعلی (1393). بررسی و ارزیابی نابرابری اجتماعی. تهران: دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
دوتوکویل، آلکسیس(1391). انقلاب فرانسه و رژیم پیش از آن. ترجمه: محسن ثلاثی، انتشارات مروارید.
ریزمن، لئونارد و انگویتا، ماریانواف (1388). جامعهشناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی. ترجمه: عبدالحسین نیکگهر. تهران: نشر توتیا.
ساعی، علی و همکاران (1390). سرمایه اجتماعی و حکمرانی خوب: تحلیل تطبیقی فازی بینکشوری از سال 2000 تا 2008. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران، سال دوم، شماره 2، صص: 94-63.
سامتی، مرتضی و همکاران (1390). تحلیل تأثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی مطالعه موردی کشورهای جنوب شرق آسیا. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه، سال اول، شماره 4، صص: 223-183.
سیفیپور، رویا و رضایی، محمدقاسم (1390). بررسی عوامل مؤثر بر توزیع درآمد در اقتصاد ایران با تأکید بر مالیاتها. پژوهشنامه مالیات، شماره 10، صص: 142-121.
شفیعی، محمود (1384). نظریة کنش ارتباطی (جهانزیست و سیستم) و نقد اجتماعی- سیاسی. نشریه دانش سیاسی، دوره 1، شماره 2، صص: 166-149.
صمدی، سعید و همکاران (1387). بررسی اثر سیاستهای مالی دولت بر توزیع درآمد و رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شماره 49، صص: 119-99.
عبداله میلانی، مهنوش و همکاران(1396). ساختار تصاعدی مالیات بر درآمد و اثر آن بر نابرابری درآمد در استانهای کشور. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال 17، شماره 66، صص: 22-1.
غفاری، غلامرضا(1388). منطق پژوهش تطبیقی. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره 3، شماره 4، صص: 92-76.
فلاحتی، علی؛ الماسی، مجتبی و آقایی، فاطمه(1388). تأثیر سیاستهای مالی بر توزیع درآمد و رشد اقتصادی طی سالهای 1384 -1352. دوفصلنامه علمی- پژوهشی جستارهای اقتصادی. دوره 6، شماره 11، صص: 131-109.
کمالی، علی(1379). مقدمهای بر جامعهشناسی نابرابری اجتماعی. تهران: انتشارات سمت.
گرب، ادوارد ج(1394). نابرابری اجتماعی: دیدگاههای نظریهپردازان کلاسیک و معاصر. ترجمه: محمد سیاهپوش و احمدرضا غرویزاد. تهران: نشر معاصر.
گیدنز، آنتونی(1373). جامعهشناسی. ترجمه: منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
منجذب، محمدرضا(1390). آزمون نظریه بارو - ریکاردو در تابع مصرف ایران. پژوهشهای اقتصادی، دوره 11، شماره 2، صص: 9-1.
مظلوم خراسانی، محمد و عظیمی هاشمی، مژگان(1391). توسعه و نابرابری های اجتماعی در هند. فصلنامه مطالعات جهان، دوره 1، شماره2، صص: 48-7.
معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه(1398). آشنایی با سیستم مالیاتی سوئد. https://economic.mfa.ir/portal/
هانتینگتون، ساموئل (1397). سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی. ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: نشر علم.
Alm, James(2021). Tax Evasion, Technology, and Inequality. Tulane Economics Working Paper Series. Ballard-Rosa, Cameron; Et al(2021). Inequality, Information, and Income Tax Policy: Preferences in Austria and Germany. The Department of Political Science at Stanford University. Barro, Robert(1991). Economic Growth in a Cross Section of Countries. Quarterly Journal of Economics, 106(2), pp. 407-433. Beitz, C(1999). Political Theory and International Relations, Princeton: Princeton University Press. Echevarría, C(2014). “Income Tax Progressivity, Growth, Income Inequality And Welfare”, Journal Of Spanish Economic Association, Series 6:43–72 . Giddens, Anthony(1982). Class division, class conflict and citizenship rights. in A. Giddens, Profiles and Critiques in Social Theory. London: Macmillan Green, David, Riddell A.Craig And St-Hilaire France (2015). “Income Inequality: The Canadian Story”, Art Of The State Series. Houeninvo, G. H. (2014). Does good governance improve public health expenditure-health outcomes nexus? New empirical evidence from Africa. Knack, Stephen(1999). Governance and Employment. Employment and Training papers, 45, 1-31. Lenski G.E(1966). Power and privilege: A Theory of social stratification, New York, Mecraw-Hill. Lipset, Seymour Martin(1994). The Social Requisites of Democracy Revisited: 1993 Presidential Address. American Sociological Review, Vol. 59, No. 1. Pogge, T. W(2008). World poverty and human rights. Polity. Rothstein Bo, Holmberg Soren (2006). “A Research Application to the Bank of Sweden Tercentenary Foundation”, The Quality of Government Institute. Rawls, J(1971). A Theory of Justice, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press . Son, H. (2006). Assessing the pro poorness of government fiscal policy in Thailand; International Poverty Centre, UNDP, WP No.15. Sumarto, Sudarno. Suryahadi, Asep. Arifianto, Alex(2004). Governance and Poverty Reduction: Evidence from Newly Decentralized Indonesia. A paper from SMERUResearch Institute, 1, 1-43. Tilly, Charles(2000). “Relational studies of inequality”, Contemporary Sociology, vol.29, No.6. Uddin, Anowar(2010). Impact of good goverance on development in Bangladesh: A study. Master’s Thesis in Public Administration, Institute of Society and Globalization Roskilde University. Virmanim, A. , Sahu, S. & Tanwar, S. ( 2006). Governance in the province of public goods in south asia. International economic relations, 64, 1-43. https://fa.tradingeconomics.com/country-list/personal-income-tax-rate. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |