![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه تبریز](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,318 |
تعداد مقالات | 16,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,789,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,471,150 |
تناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت: بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 299-319 اصل مقاله (950.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.50366.3120 | ||
نویسنده | ||
محمد اصلانی* | ||
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه رازی، ایران | ||
چکیده | ||
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول«علم» ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی که ملاک انحصاری کانت در تشخیص علم اند. کانت مدعی است: فقط و فقط علومِ واجد قضایای تألیفی پیشینی، که الزاماً واجد «داده های شهود حسی» هستند، علم اند و قضایایی که فاقد «داده های شهود حسی» باشند، علم نمایی بیش نیستند. او با همین استدلال «مابعدالطبیعه» را از جَرگه علم بیرون راند. بر این اساس تلاش این مقاله بر آن است تا خودِ نظریه معرفت کانت را با این ملاک بسنجد که آیا واجد قضایای تألیفی پیشینی هست یا نه؟ به عبارت دقیقتر: آیا قضایایی که کانت از طریق آنها نظریه معرفت خود را تبیین نموده، واجدِ «داده های شهود حسی» هستند یا نه؟ اگر واجد این دادهها باشند، علم اند وگرنه، نه. بررسیهای صورت گرفته در این مقاله، که بر قضایای مهم و کلیدی کانت در «حسیات استعلایی» و «تحلیل استعلایی» متمرکز است، نشان میدهد: این قضایا که مُعَرّف و مُبَیّن اساس نظریه معرفت کانت میباشند، فاقد «داده های شهود حسی اند» و علم نیستند. بنابراین: «نظریه معرفت کانت» قادر به اخذ اعتبارنامه مورد نظر خودش نمی باشد و وفق نظر خودِ کانت یک علم معتبر نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ نظریه معرفت؛ مفاهیم تجربی؛ مفاهیم پیشین؛ تناقض | ||
مراجع | ||
Arendt, H. (1958). The human condition. University of Chicago Press. Arendt, H. (1973). The Origins of Totalitarianism, Harcourt, Brace, Jovanovich. Arendt, H. (2005). The Promise of Politics, edition & introduction by J. Kohn, Schocken Asghari, M. (2012). The primary of ethics upon philosophy, Journal of Philosophical Investigations (University of Tabriz). 6(10), 34-41. (In Persian) Bashiriyeh, H. (2017). Revival of political science, Ney Publication. (In Persian) Cederberg, C. (2010). Resaying the human: Levinas beyond humanism and antihumanism. Södertörns högskola, Critchley, S. (2014). Ethics of deconstruction: Edinburgh University Press. Dossa, S. (1989). The public realm and the public self: The political theory of Hannah Arendt, Wilfrid Laurier Univ. Press. Foucault, M. (1979). Discipline and Punish: The Birth of a Prison (trans. Sheridan, A.) Harmondsworth. Levinas, E. (1969). Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, Duquesne University Press. Levinas, E. (1985). Ethics and Infinity: Conversations with Philippe Nemo. Trans. By R. Α Cohen. Duquesne University Press. Levinas, E. (1989). Ethics and politics. The Levinas Reader, pp. 289-297. Levinas, E. (1996). Beyond the State in the State. New Talmudic Readings, pp. 79-107. Levinas, E. (1998). Entre nous: On thinking-of-the-other, Columbia university press. Levinas, E. (1999). Alterity and Transcendence, translated by M. B. Smith (Columbia. Mesbahian, H. & Norris, T. (2017). Dieter Misgeld: A philosopher’s journey from hermeneutics to emancipatory politics, Springer. Mesbahian, H. (2010). Modernity and its Other: The Logic of Inclusive Exclusion Falsafeh, (Journal of Philosophy) University of Tehran. 38)1(, 165.190 Mesbahian, H. (2019). Reinventing the Self: A Philosophical Encounter with the Historiography of Cultural Identity. Historical Perspective & Historiography, 29(23), 255-274. Mesbahian, H. (2020). Ethical Politics From Theory to Practice: On the Possibility of an Ethical Politics through Levinas' Philosophy and Mossadegh’s Experience, Journal of Theoretical Politics 28(15), 1-34. (In Persian) Mesbahian, H. (2020). Habermas and the Other of Occidental Rationality: The Dichotomous Logic of Exclusive Inclusion. University of Tehran, The Iranian Journal of Philosophy, 47(2), 145-165. (In Persian) Misgeld, D.; Norris, T. & Mesbahian, H. (2010). A philosopher's journey from hermeneutics to emancipatory politics. Philosophical Inquiry in Education, 19(2), 86-97. Schmitt, C. (2008). The Concept of the Political, translated by S. Najafi, in law and violence (edited by morad farhadpour, omid mehregan, saleh najafi), Frahange Saba (In Persian). Strauss, L. (2017). An Introduction to Political Philosophy, translated by Y. Jeyrani, Agah Publication. (In Persian) Taylor, C. (2005). Sources of the Self: The Making of the Modern Identity, Cambridge University Press. Thompson, K. & Embree, L. (2000). Phenomenology of the Political, (Vol. 38): Springer Science & Business Media. Topolski, A. (2015). Arendt, Levinas and a politics of relationality, Rowman & Littlefield International. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |