تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,179,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,956,301 |
هنجاریابی ویژگیهای روانسنجی فرم خودگزارشی چکلیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان ایرانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 167-175 اصل مقاله (795.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15090 | ||
نویسنده | ||
کریم عبدالمحمدی* | ||
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی چکلیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی در بین کودکان و نوجوانان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة نوجوانان سنین 11 تا 17 ساله ایران بود که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهای 3305 دانشآموز (1519 پسر و 1786 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرم-افزار LISREL و SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانشآموزان ایرانی ساختار سه عاملی مقیاس شامل اختلالات برون سازی شده، درون سازی شده و توجه با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این زیرمولفههای مقیاس (PSC-17-Y) با زیرمولفههای مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان(YSR) از روایی ملاکی نسخة خودگزارشی (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان حمایت کرد. پایایی با روش آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج و بازآزمایی برای مقیاس کلی و ابعاد آن تأیید گردید. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی برای سنجش اختلالات روانی و اجتماعی در دانشآموزان ایرانی ابزاری روا و پایا است. این ابزار میتواند جهت غربالگری برون سازی شده، درون سازی شده و توجه در بخشهای درمانی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات برون سازی شده؛ اختلالات درون سازی شده؛ اختلال توجه؛ روایی و پایایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |