تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,373 |
برنامهی درسی مبتنی بر مغز در دورهی پیش دبستانی بررسی وضعیت موجود و راهکارهایی برای وضعیت مطلوب | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 29، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 301-308 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15078 | ||
نویسندگان | ||
رامین نوظهوری* 1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ یوسف ادیب3؛ حسن بافنده قراملکی4 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتابهای راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز بود. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و فعالیتهای یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده شد و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتابها به روش تحلیل محتوای مقولهای استخراج گردید. جامعه و نمونهی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دورهی پیش دبستانی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد در کتابهای راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتابها مناسب نیست و پیشنهاد میشود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربههای تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوتهای فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره پیش دبستانی؛ ابعاد رشدی؛ برنامه درسی مبتنی بر مغز؛ کتابهای راهنمای کار مربی | ||
مراجع | ||
ادیب، یوسف و رباب پیری(1388) الگوی بهینه برنامه درسی برای پیش دبستان. مجله علوم تربیتی، 5 (2)، 82- 53
پورعلی، پریناز؛ پوشنه، کامبیز و علی اکبر خسروی(1391). ارزشیابی میزان کیفیت برنامههای مراکز پیش دبستانی شهر تهران. اندیشههای نوین تربیتی، دوره 8 ، شماره 1
تلخابی، محمد(1387) برنامه درسی مبتنی بر مغز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 26، سال هفتم
سعادتمند، زهره؛ لیاقتدار، محمد جواد و زهرا صادقیان (۱۳۹۱)، نیازسنجی برنامه درسی دوره پیش دبستانی تحت نظر آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ومربیان شهر اصفهان، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی 2 (8)
صادقیان، نبی اله و اسداله شعبانی (1386). فعالیتهای یاددهی-یادگیری برنامه درسی برای دوره پیش از دبستان، تهران: انتشارات توکا.
علوی لنگرودی، سید کاظم؛ کریمی، بهنام و اقبال نیک(1392)، نقد وبررسی الگوی برنامه درسی دوره پیش از دبستان (مطالعه موردی )، همایش ملی تغییر برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش، بیرجند، دانشگاه بیرجند.
محمدی فارسانی، فریبرز (1396) محیط یادگیری مبتنی بر مغز. مجله رشد آموزش پیش دبستانی. دوره نهم . شماره 1
مفیدی، فرخنده (1393). برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
مهرمحمدی محمود و همکاران(1389). برنامه درسی، نظرگاهها، رویکردها، چشم اندازها. مرکز تقیق و توسعه علوم انسانی. مشهد: شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
میرزایی، ملیحه؛ احمدی، پروین وافسانه نراقی زاده(1395). مقایسهی اهداف و محتوای برنامه درسی اجرا شده با برنامه درسی قصد شده در مراکز پیش دبستانی شهر کرمان. اندیشههای نوین تربیتی، دوره 12، شماره 4
نوری، علی و محمود مهرمحمدی.(1389). تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب در قلمرو دانش و عمل تربیتی. تازه های علوم شناختی، 12 (46).
نوری علی(1390) تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی مبتنی بر مغز. رساله دکتری برنامهریزی درسی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
براتعلی، مریم؛ کشتی آرای، نرگس و مسیح صبوری (1395) بینشهای اساسی برآمده از یافتههای علوم مغز و اعصاب برای تعلیم و تربیت. پژوهش در برنامهریزی درسی: سال سیزدهم، دوره دوم، شماره 21.
Functions of the Human Brain. Corwin Press, Thousand Oaks, CA. Edie, D., &Schmid, D. (2007). Brain Development and Early Learning: Research on Brain Development. Quality Matters. Volume 1, Winter 2007. Wisconsin Council on Children and Families. Graue, E., Clements, M. A., Reynolds, A. J) & Niles, M. D. (2004). More than Teacher Directed or Child initiated: Preschool Curriculum type ' Parent Involvement, and children’s outcomes in the Child- Parent Centers. Education Policy Analysis Archives, 12: 1-.40. Jensen, E. (2008). Brain-Based Learning: The New Paradigm of Teaching. SAGE Publications. New York Academy of Sciences Herman, N. (2005). The creative braine. Lake lure, Nc: The Ned Hermann Group. Hart, L. (2002) Human brain, human learning. OR: Books for Educators. Schiller, P. (2010), 'Early brain development research review and update', Exchange Magazine, no. 196, pp. 26–30, <www.childcareexchange.com Thomas, B. M., & Swamy, S. S. (2014). Brain-Based Teaching Approach- A new paradigm of teaching. International Journal of Education and Psychological Research, 3(2), 62-65. Tokuhama- Espinosa, T. (2011). The Scientifically Substantiated Art of Teaching. Universidad SanFrancisc de Quito Available at: Http://www.ibo.org/contentassets/477a9bccb5794081a7bb8dd0ec5a4d17/ tracey tokuhama espinosa the scientifically subsstan tiatedart of teaching Holland oct 2011.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |