تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,266 |
تعداد مقالات | 15,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,619,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,546,901 |
برنامهی درسی مبتنی بر مغز در دورهی پیش دبستانی بررسی وضعیت موجود و راهکارهایی برای وضعیت مطلوب | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 29، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 301-308 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15078 | ||
نویسندگان | ||
رامین نوظهوری* 1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ یوسف ادیب3؛ حسن بافنده قراملکی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه تبریز | ||
4دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتابهای راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز بود. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و فعالیتهای یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده شد و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتابها به روش تحلیل محتوای مقولهای استخراج گردید. جامعه و نمونهی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دورهی پیش دبستانی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد در کتابهای راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتابها مناسب نیست و پیشنهاد میشود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربههای تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوتهای فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره پیش دبستانی؛ ابعاد رشدی؛ برنامه درسی مبتنی بر مغز؛ کتابهای راهنمای کار مربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |