تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,906 |
بازنمایی تجارب زیسته معلمان در زمینه ارتقای انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (987.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52645.1057 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه تاری* 1؛ نصیبه تاری2 | ||
1گروه مطالعات برنامه درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تهران. ایران. | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
با شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و لزوم تداوم آموزش، معلمان ناگزیر به ارائه آموزش در بستر الکترونیک شدند. در این میان یکی از چالشهای اساسی معلمان، چگونگی حفظ و ارتقاء سطح انگیزش دانشآموزان می باشد. با توجه به اهمیت راهبردهای انگیزشی معلمان در این دوران، پژوهش حاضر درصدد شناسایی تجارب زیسته معلمان در زمینه ارتقاء انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی است. مقاله حاضر با روش پدیدارنگاری (تفسیری) انجام شده است. مشارکتکنندگان از میان معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در بستر الکترونیکی در سال تحصیلی1400-1399 بودند که 14 نفر از آنان با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبه غیرحضوری نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل مصاحبهها با استفاده از راهبرد کلایزی انجام شد. در مجموع، تعداد 5 مقوله اصلی و 19 مقوله فرعی استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که راهکارهای مؤثر معلمان برای ایجاد و تقویت انگیزه دانشآموزان در محیط یادگیری الکترونیکی شامل بهبود مؤلفه های آموزشی، توجه به ویژگی -های عاطفی - روانی دانشآموزان، رشد مهارتهای اجتماعی، برجسته سازی تربیت علمی و نهایتاً تقویت ظرفیتهای زیباشناختی است. نتایج بیانگر آن است که بهبود مؤلفههای آموزشی بیشترین سهم و توجه به ابعاد زیباشناسانه کمترین سهم را در مجموعه راهکارهای انگیزشی معلمان این پژوهش داشته است. لذا جهت دستیابی به نتایج موفق و بهبود یادگیری دانشآموزان کاربرد انگیزانندههای تمام ساحتی با مدنظر داشتن اقتضائات خاص زیست بوم جدید یادگیری و نیز ظرفیت هایی که می تواند پیشروی دانشآموزان قرار دهد، لازم و ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش تحصیلی؛ محیط یادگیری الکترونیکی؛ تجارب زیسته معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |