تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,933 |
بررسی نقش پیشبینی کننده سواد اطلاعاتی در ارتقاء خلاقیت و وابستگی حرفهای کتابداران | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 1-19 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2022.50199.1009 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خلیلی* 1؛ عیسی آذرنگ2؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی3 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) leylakhalili@gmail.com | ||
2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی بر خلاقیت و وابستگی حرفهای کتابداران است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و کمی به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری داده سه پرسشنامه استاندارد بود. روایی صوری ابزار اندازهگیری مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد، که این ضریب برای سواد اطلاعاتی 94/0 ، خلاقیت 71/0 و بعد وابستگی حرفهای 85/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی به تعداد 148 نفر بود که 121 نفر از آنها پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام شد. یافتهها: بر اساس آزمون پیرسون، بین سواد اطلاعاتی کتابداران با خلاقیت (r=0/351) و وابستگی حرفه-ای(r=0/276) آنها با اطمینان 95/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون پیرسون با اطمینان 95/0 رابطه مثبت و معنیدار (r=0/240) بین خلاقیت و وابستگی حرفهای کتابداران مشاهده شد. یافتههای آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که میتوان با دو بعد سواد اطلاعاتی خلاقیت را پیشبینی کرد؛ همچنین با یک بعد سواد اطلاعاتی میتوان وابستگی حرفهای کتابداران را پیشبینی کرد. نتایج: سواد اطلاعاتی و خلاقیت کتابداران کتابخانه عمومی استان آذربایجان غربی در سطح خوب و وابستگی حرفهای آنها در حد متوسط است. همچنین با افزایش سواد اطلاعاتی کتابداران، وابستگی حرفه-ای و خلاقیت آنها نیز افزایش مییابد. اصالت و ارزش: این پژوهش سواد اطلاعاتی، خلاقیت و وابستگی حرفهای کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی و همچنین رابطه این متغیرها را در یک مطالعه موردبررسی قرار داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آذربایجان غربی؛ کتابخانه عمومی؛ سواد اطلاعاتی؛ خلاقیت؛ وابستگی حرفهای | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
صفوی، زینب ؛و سیامک، محبوب (1391). سنجش اثر سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی بر شاخصهای عملکرد کتابخانهای مورد مطالعه، کتابخانههای عمومی شهر تهران. کتابداری و اطلاعرسانی 15 (2)، 225-241.
قربانی، رحیم؛ نفری، ندا؛ و رضایی، سیمین (1391). رابطه میان شفافیت نقش و تعهد شغلی مسئولین گروه شعب بانک کشاورزی تهران. مدیریت دولتی، 4(9)، 83-98. doi: 10.22059/jipa.2012.28726
کریمی، کبری؛ تفرشی، شکوه و سپهر، فرشته. (1390). بررسی عوامل مؤثر در خلاقیت و نوآوری کتابداران دانشگاهی اصفهان از دیدگاه آنان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2 (1)، 91-110. doi: 10.22067/riis.v2i1.9932
وزیری، اسماعیل (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 85-1384(پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Appleton, L., Grandal Montero, G., & Jones, A. (2017). Creative approaches to information literacy for creative arts students. Communications in Information Literacy, 11(1), 7. DOI: 10.15760/comminfolit.2017.11.1.39 Blau, G. J. (1985). The measurement and prediction of career commitment. Journal of occupational Psychology, 58(4), 277-288. doi.org/10.1111/j.2044-8325.1985.tb00201.x Bruce, C. (2000). Information literacy research: dimensions of the emerging collective consciousness. Australian Academic & Research Libraries, 31(2), 91-109. doi:10.1080/00048623.2000.10755119. Ganesan, S., & Weitz, B. A. (1996). The impact of staffing policies on retail buyer job attitudes and behaviors. Journal of retailing, 72(1), 31-56. doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90004-4 Keshavarz, H. (2021). Entrepreneurial capabilities of librarians in university libraries: A cross-contextual study on the impact of information literacy. Journal of Business & Finance Librarianship, 26(3-4), 200-222. doi.org/10.1080/08963568.2021.1941576 Li, C. K., & Hung, C. H. (2010). An examination of the mediating role of person-job fit in relations between information literacy and work outcomes. Journal of Workplace Learning, 22(5), 306-318. doi: 10.1108/13665621011053217 Raeis, A. R., Bahrami, S, & Yousefi, M. (2013) Relationship between Information Literacy and Creativity: A Study of Students at the Isfahan University of Medical Sciences. Materia Socio Medica, 25 (1), 28-31. Doi: 10.5455/msm.2013.25.28-31 Walton, G. (2008). Theory, Research, and practice in Library Management 5: Branding. Library Management, 29 (8/9), 770- 776. doi.org/10.1108/01435120810917369 Wu, M. S. (2019). Information literacy, creativity and work performance. Information Development, 35(5), 676-687. doi.org/10.1177/0266666918781436 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |