تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,961 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,314,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,073,588 |
تشخیص نارساخوانی با استفاده از مؤلفههای برانگیخته مغزی و تکنیک یادگیری جمعی | ||
پردازش سیگنال پیشرفته | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jasp.2022.51250.1187 | ||
نویسندگان | ||
مریم محبی* 1؛ منا زارعی2؛ فاطمه غلامعلی نژاد3؛ رضا رستمی4 | ||
1گروه مهندسی پزشکی، دانشکده برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
2گروه مهندسی پزشکی- دانشکده مهندسی برق- دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی- تهران-ایران | ||
3گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران- ایران. | ||
4گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران- ایران. | ||
چکیده | ||
نارساخوانی یکی از اختلالات شایع یادگیری است که ترکیبی از ناتواناییها و مشکلاتی است که فرایند یادگیری را در یک یا چند زمینه ازجمله خواندن، نوشتن و هجی کردن تحت تأثیر قرار میدهد. تشخیص نارساخوانی بهطور سنتی با استفاده از آزمونهای تشخیصی مختلف انجام میشود. این آزمونها علاوه بر اینکه به مهارت خواندن و نوشتن نیاز دارند، زمانبر و مستعد خطا نیز هستند. به همین دلیل محققان طیف وسیعی از روشها برای تشخیص نارساخوانی ارائه دادهاند که شامل تکنیکهای مبتنی بر بازی، ثبت و نوشتن تصاویر، ردیابی حرکت چشم، تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی و ساختاری از مغز میباشند. هدف این مقاله تشخیص نارساخوانی با استفاده از پتانسیلهای برانگیخته مغزی حین انجام تکلیف نمایش عملکرد پیوسته است. به این منظور پس از استخراج مؤلفههای سیگنال پتانسیل برانگیختهی مغز و کاهش ابعاد دادهها با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی، با اعمال تکنیک طبقهبندی یادگیری جمعی به دستهبندی دو گروه نرمال و نارساخوان پرداختیم. نتایج الگوریتم پیشنهادی در حالت دوم تکلیف نمایش عملکرد پیوسته، صحت 5/87% و حساسیت 2/81% را در تشخیص نارساخوانی نشان میدهد. این نتایج بیانگر این است که نارساخوانها در مهار تصمیم اولیهی خود و تحلیل درست و بهموقع محرکها، اغلب ناتوان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
الکتروانسفالوگرافی؛ پتانسیل مربوط به رویداد؛ تکلیف نمایش عملکرد پیوسته؛ تحلیل مؤلفههای اصلی؛ یادگیری جمعی؛ نارساخوانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 |