تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,819,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,661,833 |
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1402، صفحه 51-64 اصل مقاله (703.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52464.1052 | ||
نویسندگان | ||
سعید شریفی رهنمو* 1؛ آیت اله فتحی2؛ رعنا پورملایی هریس3 | ||
1دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
2پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان ابتدایی انجام پذیرفت. روش: طرح پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان هریس در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از این جامعه، تعداد 40 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و در 2 گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سازشیافتگی سینها و سینگ(2011)، احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران(2004) و خودپنداره تحصیلی یی سن چن(2004) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته: میانگین نمرات خودپنداره تحصیلی و تعلق به مدرسه در پس آزمون در گروه آزمایش به ترتیب 05/33 ± 24/4 و 05/54 ± 54/4 بهدست آمد. نتایج نشان داد؛ آموزش مهارتهای اجتماعی بر احساس خودپنداره تحصیلی و تعلق به مدرسه دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر دارد(P≤0/01) و باعث افزایش خودپنداره تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه میشود. نتیجهگیری: براین اساس اکتساب و به کارگیری مهارتهای اجتماعی مبنایی است که ارتباطهای بین فردی بر پایه آن ساخته میشود. دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی را به طور واقعی تمرین میکنند و به شایستگی به کار میگیرند، به طور حتم قادرند در ورود به گروه همسالان و دوستیابی موفق باشند و تعاملی مثبت و متقابل با دیگران برقرار کنند که چنین امری باعث افزایش خودپنداره تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در آنان میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ خودپنداره تحصیلی؛ احساس تعلق به مدرسه؛ دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187 |