تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,002 |
مطالعه عددی راندمان احتراق و افت فشار در احتراق مافوق صوت | ||||||||||||||||||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||||||||||||||||||
دوره 52، شماره 4 - شماره پیاپی 101، بهمن 1401، صفحه 29-38 اصل مقاله (2.32 M) | ||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.50811.3075 | ||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||
سیدسعید نبوی1؛ امیرمهدی تحسینی* 2 | ||||||||||||||||||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||||||||||||||||||
2استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||
مطالعهای عددی برای بررسی پدیده احتراق در محفظه احتراق موتور اسکرمجت همراه با تزریق سوخت از یک گوهی با زوایای مختلف (11، 12، 17 و 20 درجه) انجام شد. در این محفظه احتراق، هوا با عدد ماخ 2 و سوختِ هیدروژن با عدد ماخ نزدیک 1 وارد میشوند. میدان جریان آشفته مورد نظر توسط معادلات میانگینگیری شده ناویر-استوکس (RANS) در حالت پایا شبیهسازی شد. در این شبیهسازی از مدل آشفتگی Realizable برای مدل-سازی آشفتگی و از مدل نرخ محدود/ اضمحلال گردابه برای مدلسازی احتراق استفاده شد. مقایسهای نیز بین نتایج روش عددی و نتایج روش تجربی انجام شد که دقت و قابلیت شبکه محاسباتی و روش عددی را برای مطالعه جریان مذکور نشان داد. نتیجه حاصله این بود که با افزایش زاویه گوه، بازده احتراق از نزدیک 63 درصد تا 67 درصد افزایش مییابد اما در طرف دیگر با افزایش زاویه، امواج ضربهای تقویت میشوند و افت فشار کل نیز بیشتر میشود. بدین ترتیب برای داشتن حالت بهینه برای تولید نیروی رانش، باید مصالحهای بین راندمان احتراق و افت فشار کل توسط طراح انجام بگیرد. | ||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||
محفظه احتراق؛ اسکرمجت؛ گوه؛ بازده احتراق؛ مافوق صوت؛ حل عددی | ||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |