تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,045 |
تعداد مقالات | 12,823 |
تعداد مشاهده مقاله | 16,548,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,793,163 |
بازیابی گرمای اتلافی پیل سوختی همراه با شعله با استفاده از چرخه برایتون فوق بحرانی کربندیاکسید | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.49813.3043 | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر امیری1؛ مرتضی یاری2؛ فرامرز رنجبر2؛ فرزاد محمدخانی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار، دانشکده فنی و مهندسی خوی، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پیل سوختی همراه با شعله نوع جدیدی از پیل سوختی اکسید جامد است که با شعله سوخت غنی برای تولید توان ادغام شده است. در این مقاله از پیلسوختی اکسید جامد همراه با شعله برای تولید توان استفاده شده و مدلسازی این پیل در نرم افزار EES انجام گرفته است. مدل شامل معادلات بقای جرم، انرژی و واکنشهای شیمیایی و الکتروشیمیایی است. تحلیل پارامتری پیل سوختی نشان میدهد که با افزایش نسبت همارزی از 2/1 تا 8/2، بازده پیل سوختی از 21/4 تا 23/18 درصد تغییر میکند. در این مطالعه از چرخه برایتون فوق بحرانی کربندیاکسید تراکم مجدد برای بازیابی گرمای خروجی پیل بهره برده شده است. برای بهینهسازی این چرخه گرمایی از پارامترهای نسبت فشار کمپرسور و کسر تقسیم جریان استفاده شده است که در نسبت فشار بهینه، بازدهها برای دماهای ورودی توربین 15/583، 15/823 و 15/923 کلوین به ترتیب 56/31، 95/47 و 69/52 درصد بدست آمده است. نتایج نشان می دهد که بازده چرخه ترکیبی بهبود یافته و برای 8/2 Φ= بازده از %23/18 به %95/26 رسیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیلسوختی اکسید جامد؛ پیل سوختی همراه با شعله؛ متان؛ کربندیاکسید فوق بحرانی؛ چرخه برایتون؛ بازیابی گرمای اتلافی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |