تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,451 |
مفهومگرایی الهی، راهحلی برای چالش افلاطونگرایی و نقد کریگ بر آن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 489-509 اصل مقاله (676.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49686.3102 | ||
نویسندگان | ||
طیبه شاددل* 1؛ حسین اترک2 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت و فلسفه اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و اخلاق، دانشگاه زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
مفهومگرایی راهحلی برای حل مشکلی است که افلاطونگرایی برای خداباوری ایجاد میکند. این دیدگاه که توسط آلوین پلانتینگا و گِرِگ ولتی، دو فیلسوف معاصر آمریکائی، ارائه شده است، معتقد به واقعگرایی ناافلاطونی در مورد کیفیت وجودی قضایا، جهانهای ممکن و اعیان ریاضی است؛ یعنی این امور را گرچه موجود میداند، لکن برای آنها وجود انضمامی و نه انتزاعی قائل است و جهت تلائم با خداباوری، این امور را به مثابۀ اندیشههای خداوند در نظر میگیرد. کریگ، فیلسوفِ خداباور معاصر آمریکائی، معتقد است این دیدگاه نمیتواند به عنوان راهکاری مناسب در نظر گرفته شود؛ چراکه انضمامی انگاشتن اموری مثل اعیان ریاضی قابل پذیرش نیست؛ علاوه بر اینکه مفهومگرایی در توجیه قضایای کاذب با مشکل مواجه است. همچنین مفهومگرایی مستلزم اتصاف خداوند به اندیشههای سخیف است و در تقریر ولتی از مفهومگرایی، چالش افلاطونگرایی همچنان به قوت خود باقی است. با بررسی که انجام شد به نظر میرسد برخی از اشکالات کریگ به دیدگاه ولتی و پلانتینگا از مفهومگرایی وارد است. همچنین میتوان اشکال جدّیتری به مفهومگرایی به تقریر ولتی و پلانتینگا وارد نمود. پلانتینگا و ولتی از علم شهودی غفلت نمودهاند و علم خداوند را به علم حصولی فروکاستهاند؛ چرا که اگر علم خداوند به نحو شهودی در نظر گرفته شود، در عین قائل شدن به واقعگرایی نسبت به اعیان ریاضی، قضایا و جهانهای ممکن، این امور به نحو بسیط در وجود حق حضور دارند؛ نه به نحو مفاهیم جداگانه. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهومگرایی الهی؛ اعیان انتزاعی؛ افلاطونگرایی؛ خداباوری؛ کریگ | ||
مراجع | ||
Augustine, St. (1982). Eighty-Three Different Questions, Translated by D. L. Mosher, Catholic University of America Press. Balaguer, M. (1998). Platonism and Anti-PIatonism in Mathematics, Oxford University Press. Craig W. (2017). God and Abstract Objects the Coherence of Theism: Aseity. Springer. Craig, W. (2016). God Over All, Divine Aseity and the Challenge of Platonism, Oxford University Press. Gould, P. M. & Richard B. D. (2014). Response to Greg Welty in: Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 75-80. Bloomsbury. Hasanzadeh Amoli, H. (2010). Uyun Masael Ul-Nafs and its in Commentation on Sharh ul-Uyun, translated by M. H. Naeiji, V.2, Qaem-e al-e Muhammad Publication. (In Persian). Hasanzadeh Amoli, H. (2014). Sharh Ul_ Uyun in Commentation on al_ Uyun, Boustan ketab (In Arabic). Javadi Amoli, A. (2011). Rahiq Makhtoum (The Explication of Transcendent Philosophy), Part 6, Esra Publication Center. (In Persian). Maham, S. (1995). Philosophy of Mathematics, Keyhan Andisheh, No. 55. Morris, T. V. & Christopher M. (1986). Absolute Creation, American Philosophical Quarterly, 23(4), 353–362. http://www.jstor.org/stable/20014160. New Testament. (2019). Translated by P. Sayyar, Ney Publication. (In Persian) Nicomachus of Gerasa. (1927). Introduction to Arithmetic. Translated by M. L. D'Ooge; F. E. Robbins & L. Ch. Karpinski, Macmillan Co. Pelbani. (2020). Abstract Objects: for and against, edited by J. L. Falguera & C. Martnez-Vidal, Springer. Plantinga, A. (2003). Does God Have a Nature? Marquette University Press. Plantinga, A. (1993). Warrant and Proper Function, Oxford University Press. Quine, W. V. (1981). Theories and Things. Harvard University Press. Runia, D. T. (2002). Philo of Alexandria, on the Creation of the Cosmos According to Moses (Philo of Alexandria Commentary Series, Brill Academic Publishers. Boston Koln. Van Inwagen, P. (2009). God and Other Uncreated Things. In Timpe, K. (Ed), Metaphysics and God: Essays in Honor of Eleonore Stump, pp. 3-20. Welty, G. (2000). An Examination of Theistic Conceptual Realism as an Alternative to Theistic Activism, Thesis for the M. Phil. in Philosophical Theology, Oriel College,. Welty, G. (2006). Theistic Conceptual Realism: The Case for Interpreting Abstract Objects as Divine Ideas. D.P hil. Thesis, University of Oxford. Welty, G. (2014). Response to Critics in: Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 81-96, Bloomsbury. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |