تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,045 |
تعداد مقالات | 12,823 |
تعداد مشاهده مقاله | 16,545,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,793,103 |
مفهوم گرایی الهی، راه حلی برای چالش افلاطون گرایی و نقد کریگ بر آن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49686.3102 | ||
نویسندگان | ||
طیبه شاددل ![]() ![]() | ||
1دکتری فلسفه اسلامی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشگاه زنجان، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه | ||
چکیده | ||
مفهومگرایی راهحلی برای حل مشکلی است که افلاطونگرایی برای خداباوری ایجاد میکند. این دیدگاه توسط آلوین پلانتینگا، و گِرِگ ولتی، دو فیلسوف معاصر آمریکائی، ارائه شده است. قائلان به این دیدگاه معتقد به واقعگرایی ناافلاطونی در مورد کیفیت وجودی قضایا، جهانهای ممکن و اعیان ریاضی هستند؛ یعنی این امور را گرچه موجود میدانند، لکن برای آنها وجود انضمامی و نه انتزاعی قائلاند و جهت تلائم با خداباوری، این امور را به مثابۀ اندیشه-های خداوند در نظر میگیرند. کریگ، فیلسوفِ خداباور معاصر آمریکائی، معتقد است این دیدگاه نمیتواند به عنوان راهکاری مناسب در نظر گرفته شود؛ چراکه انضمامی انگاشتن اموری مثل اعیان ریاضی قابل پذیرش نیست؛ علاوه بر اینکه مفهومگرایی در توجیه قضایای کاذب با مشکل مواجه است. همچنین مفهومگرایی مستلزم اتصاف خداوند به اندیشههای سخیف است و در تقریر ولتی از مفهومگرایی، چالش افلاطونگرایی همچنان به قوت خود باقی است. با بررسی که انجام شد به نظر میرسد برخی از اشکالات کریگ به دیدگاه ولتی و پلانتینگا از مفهومگرایی وارد است. همچنین میتوان اشکال جدّیتری به مفهومگرایی به تقریر ولتی و پلانتینگا وارد نمود. پلانتینگا و ولتی از علم شهودی غفلت نمودهاند و علم خداوند را به علم حصولی فروکاستهاند؛ چرا که اگر علم خداوند به نحو شهودی در نظر گرفته شود، در عین قائل شدن به واقعگرایی نسبت به اعیان ریاضی، قضایا و جهانهای ممکن، این امور به نحو بسیط در وجود حق حضور دارند؛ نه به نحو مفاهیم جداگانه. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مفهومگرایی الهی"؛ اعیان انتزاعی"؛ افلاطونگرایی"؛ خداباوری"؛ ، "؛ واقع گرایی "؛ ،"؛ کریگ" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |