تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,589,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,269,104 |
ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایران در بازارهای بینالمللی با رویکرد تئوری داده بنیاد | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 20، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، دی 1401، صفحه 199-226 اصل مقاله (751.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.50654.1857 | ||
نویسندگان | ||
قاسم زارعی* 1؛ ابوالفضل حق وردی زاده2 | ||
1دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق | ||
چکیده | ||
در محیط پویای تجارت جهانی، برندسازی در سطح بینالملل یکی از باارزشترین و چالشبرانگیزترین مؤلفههای کسب مزیت رقابتی پایدار برای کسبوکارهای صادرات محور محسوب میشود. دستیابی به چنین مزیت مهمی منجر به ایجاد ارزشافزوده بالاتر برای کسبوکارها، جلب رضایت و حفظ مشتری، ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان، افزایش قدرت رقابت و کسب سود و رشد و بقای کسبوکارها در بلندمدت میشود. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایرانی در سطح بینالملل و در بازارهای خارجی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش داده بنیاد بوده و شیوه گردآوری دادههای موردنیاز با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی با تکنیک مصاحبههای عمیق انجام پذیرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طرح نظام مند اشتراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری انجام پذیرفت و درمجموع با روش انتخابی گلوله برفی با 12 نفر از خبرگان بازاریابی و مدیران بازاریابی و برندینگ مصاحبه انجام پذیرفت. بر اساس نتایج شاخصهای مربوط به بستر حاکم (مانند مساعل اقتصادی)، شرایط علی (پتانسیل داخلی و خارجی)، مداخلهگر (مانند مشکلات ناشی از تحریمها) و مقوله محوری (برندسازی بین المللی) محصولات صنعتی ایرانی در بازارهای بینالمللی استخراج و راهبردهای متناسب با این کسبوکارها در شش حوزه راهبردهای تشکیلاتی، محصول، قیمت گذاری، توزیع، ترویج و بخشبندی بازار ارائه و پیامدهای بهکارگیری آنها مورد شناسایی قرار گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند به مدیران کسبوکارهایی که قصد حضور در بازارهای جهانی و برندسازی برای محصولات صنعتی خود را دارند، کمک شایانی خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی؛ بازارهای بینالملل؛ صنایع تولیدی؛ تئوری داده بنیاد | ||
مراجع | ||
بیگ، مینا؛ رحمان سرشت، حسین؛ شریفزاده، فتاح و حسینی گلافشانی، سیداحمد. (1398). مدلی برای برندسازی سامانه منابع انسانی با رویکرد داده بنیاد. چشمانداز مدیریت دولتی، 10(3)، 69-101.
تقوی فرد، محمدتقی؛ مهدی نسب، سمیرا؛ ناصحی فر، وحید و بامداد صوفی، جهانیار. (1397). مدل برندسازی شرکتی در صنعت اپراتوری تلفن همراه (موردمطالعه: شرکت همراه اول). مدیریت برند، 5(2)، 83-117.
حقیقی، محمد؛ اسفیدانی، محمد رحیم؛ امیرشاهی، میر احمد و شیرین سلیم. (1397). برندسازی شرکتی با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد (موردمطالعه: شرکتهای صنعت ساختمان). مدیریت برند، 5(15)، 2-51.
حمیدی زاده، محمدرضا، ساکی پور، آذین و جلالی، سید مهدی. (1399). عوامل پیش بین بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت براساس الگوی معادلات ساختاری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(3)، 23-40.
خداداد حسینی، سید حمید؛ گلابی، امیر محمد و یدالهی، جهانگیر. (1393). طراحی مدل فرایندی برندسازی کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی. مدیریت برند، 1(1)، 13-44.
دهدشتی، زهره؛ محمدیان، محمود و سپهوند، اکبر. (1400). الگوی چندسطحی برندسازی ملی: متاسنتزمطالعات موردی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 4(1)، 1-19.
روستا، احمد؛ قره چه، منیژه؛ حمیدی زاده، محمد رضا و محمدی فر، یوسف. (1395). مدلی برای برندسازی شهری در ایران بر اساس نظریه دادهبنیاد. مدیریت برند، 3(1)، 41-68.
ستاری، بهرام؛ ضیاء، بابک؛ سخدری، کمال و حسینی، سید رسول. (1399). سنتز پژوهی در مطالعات مدل برند سازی کارآفرینانه بین المللی صنعت گردشگری سلامت. گردشگری و توسعه، 9(2)، 51-66.
شاه آبادی، ابوالفضل و سعادت، ندا. (1399). تأثیر مؤلفه های دانش بر برند ملی در کشورهای منتخب جهان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(1)، 45-64.
شرعی، زهره؛ ابراهیمی، سید عباس؛ دامغانیان، حسین و زارعی, عظیم. (1398). ارائه الگوی برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر با رویکرد تئوری دادهبنیاد. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 171-198.
عباس زاده، حسن؛ عالم تبریز، اکبر؛ ایران دوست، منصور و صلواتی، عادل. (1398). طراحی مدل جامع برندسازی رابطه مند در صنعت بانکداری در ایران. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 18(39)، 34-59.
عزیزی، شهریار؛ قره چه، منیژه و براتی کهریزسنگی، ابوالفضل. (1396). الگوی برند موفق در صنعت کاشی و سرامیک با رویکرد نظریه دادهبنیاد. مدیریت بازرگانی، 9(4)، 826-807.
معصوم زاده، ابوالفضل؛ شمسی، جعفر و ابوالقاسم ابراهیمی. (1392). تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 16(4)، 52-25.
میرموسی، ساجده؛ معین الدین، محمود و نائب زاده، شهناز. (1400). تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بین المللی برندسازی شخصی در حوزه حسابداری. حسابداری مدیریت، 14(49)، 29-44.
Castro, R & Sáiz, P. (2020). Cross-cultural factors in international branding. Business History, 62(1), 1–25.
Chung, J., Jin, B., Jeong, S., & Yang, H. (2019). NIE-based SME brand building in foreign markets: an exploratory study. Journal of Product & Brand Management, 28(1), 63–79.
Gao, W., Ji, L., Liu, Y., & Sun, Q. (2020). Branding Cultural Products in International Markets: A Study of Hollywood Movies in China. Journal of Marketing, 002224292091270. doi:10.1177/0022242920912704
Gienow-Hecht, J. (2019). Nation Branding: A Useful Category for International History. Diplomacy & Statecraft, 30(4), 755–779.
Hao, A.W., Paul, J., Trott, S., Guo, C. & Wu, H.-H. (2021). Two decades of research on nation branding: a review and future research agenda. International Marketing Review, 38(1), 46-69.
Hinson, R.E., Osabutey, E., Kosiba, J.P. & Asiedu, F.O. (2020). Internationalisation and branding strategy: A case of the English Premier League’s success in an emerging market. Qualitative Market Research, 23(4), 747-766.
Keller, K., & Parameswaran, M. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.
Magnus, J. (2016). International branding of the Nordic region. Place Brand Public Dipl, 12, 195–200.
McDonald, M., Chernatony, L. & Harris, F. (2001). Corporate marketing and service brands– moving beyond the fast-moving consumer goods model. European Journal of Marketing, 35(3/4), 335-46.
Minkman, E., & Buuren, A. (2019). Branding in policy translation: How the Dutch Delta approach became an international brand. Environmental Science & Policy, 96(2), 114–122.
Nguyen, A., & Özçaglar-Toulouse, N. (2021). Nation branding as a market-shaping strategy: A study on South Korean products in Vietnam. Journal of Business Research, 122, 131–144.
Odoom, R., Agbemabiese, G.C., Anning-Dorson, T. & Mensah, P. (2017). Branding capabilities and SME performance in an emerging market: The moderating effect of brand regulations. Marketing Intelligence & Planning, 35(4), 473-487.
Pratihari, S.K. & Uzma, S.H. (2018). CSR and corporate branding effect on brand loyalty: a study on Indian banking industry. Journal of Product & Brand Management, 27(1), 57-78.
Pyper, K., Doherty, M., Gounaris, S., & Wilson, A. (2020). Investigating international strategic brand management and export performance outcomes in the B2B context. International Marketing Review, 37(1), 98–129.
Schühly, A., & Tenzer, H. (2017). A Multidimensional Approach to International Market Selection and Nation Branding in Sub-saharan Africa. Africa Journal of Management, 3(3-4), 236–279.
Sharma, A., Kumar, V., & Borah, S. B. (2017). Ritualization: A Strategic Tool to Position Brands in International Markets. Journal of International Marketing, 25(2), 1–24.
Stangl, B., & Pesonen, J. (2018). Branding Transformation Through Social Media and Co-creation: Lessons from Marriott International. Information and Communication Technologies in Tourism, (Chapter 20), 257–269.
Urde, M. (2003). Core value-based corporate brand building. European Journal of Marketing, 37(7/8), 1017-39.
Varadarajan, P.R. & Jayachandran, S. (1999). Marketing strategy: an assessment of the state of the field and outlook. Journal of the Academy of Marketing Science. 27(2), 120-43.
Wang, W., Chen, C.-H.S., Nguyen, B., & Shukla, P. (2020). Collaboration between East and West: influence of consumer dialectical self on attitude towards co-brand personality traits. International Marketing Review, 37(6), 1155-1180.
Yin Wong, H., & Merrilees, B. (2007). Multiple roles for branding in international marketing. International Marketing Review, 24(4), 384–408.
Yousaf, S., Fan, X., & Laber, F. (2020). Branding China through the internationalization of higher education sector: an international students’ perspective from China. Journal of Marketing for Higher Education, 35(3), 1–19. doi:10.1080/08841241.2019.1710890
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 668 |