تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,839,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,674,446 |
طراحی الگوی بلوغ مدل کسبوکار استارتاپی در ایران (مطالعه چند موردی: استارتاپهای پلتفرمی / دیجیتالی) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، فروردین 1402، صفحه 227-260 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.52255.1906 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی بغدادی1؛ مهدی محمدی* 2؛ مهدی الیاسی3؛ رضا رادفر4 | ||
1گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. | ||
2گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
برخورداری از یک مدل کسبوکار کارآمد، به عنوان فرض اولیه وجود یک استارتاپ در نظر گرفته میشود. مطالعات پیشین، بلوغ کسبوکار و عوامل موثر بر آن را از مهمترین حوزههای مربوط به کارآفرینی بهشمار آوردهاند و همچنین ضعف در مدل کسبوکار را از عوامل شکست استارتاپها برشمردهاند. لذا پژوهش حاضر از طریق شناسایی و بررسی عوامل موثر بر تغییرات مدل کسبوکار یک استارتاپ و تکمیلتر شدن آن متناسب با بلوغ سازمانی، استارتاپها را قادر میسازد محصولات یا خدماتی دارای ارزش ارائه دهند. در این پژوهش با بررسی 55 مدل کسبوکار تجربهشده در موفقترین استارتاپهای دنیا و تشکیل پنل خبرگان، ارتباط معناداری بین عوامل بلوغ مدل کسبوکار استارتاپها با مراحل پنجگانه تشریح شده در مدل بلوغ باترا حاصل گردید. سپس با تحلیل عاملی تاییدی بر اساس دادههای حاصل از فعالان استارتاپهای پلتفرمی / دیجیتال کشور، مدل مفهومی بدستآمده، بررسی شد و مشخص گردید که 33 عامل در مراحل مختلف توسعه کسبوکار از مرحله تحلیل فرصتها تا مدیریت عرضه محصول به بازار باید مدنظر قرار گیرند تا مدل کسبوکار مناسبی در چهار بعد شناسایی مشتری (چه کسی)، تعیین ارزش قابل ارئه به مشتری (چه چیزی؟)، زنجیره موثر بر تحقق آن ارزشها (چگونه؟) و سازوکار سود و کسب انتفاع (چرا؟) طراحی گردد تا زمینهساز افزایش احتمال موفقیت پایدار کسبوکار و غلبه بر موانع ورود به بازار باشد. در نهایت نیز به منظور رسیدن به یک الگوی بلوغ مدل کسبوکار مبتنی بر سطوح و شاخصهایی که به آنها اشاره شد، یک مدل و سناریوهای بلوغ بر اساس نقشه شناختی فازی ترسیم گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت پایدار؛ الگوی بلوغ؛ نوآوری؛ توسعه کسبوکار؛ نقشه شناختی فازی | ||
مراجع | ||
Afuah, A. (2004). Business Models: A Strategic Management Approach. New York: McGraw-Hill.
Amaral, A., & Araújo, M. (2008). The organizational maturity as a conductive field for germinating business sustainability. In proceedings of Business Sustainability I Conference.
Andersen, E. S., & Jessen, S. A. (2003). Project maturity in organisations. International journal of project management, 21(6), 457-461. https://doi.org/10.1016/S0263-7863(02)00088-1
Baden-Fuller, CH. & Morgan, M. S. (2010). Business Models as Models. Long Range Planning, 43(2), 156-171. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2010.02.005
Batra, A. (2018, August 14). Startup maturity model (SMM) - launch successful and enduring startups with SMM. Medium. https://medium.com/@ajaybatra1/startup-maturity-model-smm-1fb561b6e5e4
Bessant, J., & Caffyn, S. (1997). High-involvement innovation through continuous improvement. International Journal of Technology Management, 14(1), 7-28. https://doi.org/10.1504/IJTM.1997.001705
CB Insights (2021, August 3). The top 12 reasons startups fail https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-reasons-top
Chesbrough, H. (2008). Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Journal of Product Innovation Management, 25(4), 406-408. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00309_1.x
Cukier, D., & Kon, F. (2018). A maturity model for software startup ecosystems. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 7(1), 1-32. https://doi.org/10.1186/s13731-018-0091-6
Debelak, D. (2006). Business model made easy. Wisconsin: CWL Publishing Enterprises.
Demir, F. (2018). A strategic management maturity model for innovation. Technology Innovation Management Review, 8(11), 13-21. http://doi.org/10.22215/timreview/1196
Gambardella, A., & McGahan, A. M. (2010). Business-model innovation: General-purpose technologies and their implications for industry structure. Long range planning, 43(2-3), 262-271. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.009
Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2014). The business model navigator: 55 models that will revolutionise your business. Pearson.
Gottschalk, P. (2009). Maturity levels for interoperability in digital government. Government Information Quarterly, 26(1), 75-81. https://doi.org/10.1016/j.giq.2008.03.003
Habibi, A. (2018). SPSS practical training [In Persian]. Pars Manager Electronic Publications. https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2018/10/SPSS.pdf
Hormiga, E., Batista-Canino, R. & Sánchez-Medina, A. (2010). The role of intellectual capital in the success of new ventures. International Entrepreneurial Management Journal, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11365-010-0139-y
Institute for Strategy Development (2016, April). Booming Berlin: A closer look at Berlin’s start-up scene. https://ifse.de/Pdf/IFSE_Booming_Berlin.pdf
Isenberg, D. (2011). The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. Institute of International and European Affairs, 1-13. http://www.innovationamerica.us/images/stories/2011/The-entrepreneurship-ecosystem-strategy-for-economic-growth-policy-20110620183915.pdf
Jansson, K. (2011). An innovation and engineering maturity model for marine industry networks. In L.M. Camarinha-Matos, A. Pereira-Klen, & H. Afsarmanesh (Eds.), Adaptation and value creating collaborative networks. PRO-VE 2011. IFIP advances in information and communication technology, vol 362. (pp. 253-260). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-23330-2_28
Kollmann, T., Stöckmann, C., Hensellek, S., & Kensbock, J. (2017, July 12). European startup monitor 2016. Universität Duisburg-Essen Lehrstuhl für E-Business. https://www.c4e.org.cy/reports/2016/ESM_2016.pdf
Korbel, A., & Benedict, R. (2007, October). Application of the project management maturity model to drive organisational improvement in a state owned corporation. In Proceedings of 2007 AIPM Conference, Tasmania, Australia (pp. 7-10).
Kosko, B. (1986). Fuzzy Cognitive Maps. International Journal of Man-Machine Studies, 24(1), 65-75. https://doi.org/10.1016/S0020-7373(86)80040-2
Mattei, G., Canetta, L., Sorlini, M., Alberton, S., & Tito, F. (2019). Innovation maturity model for new product and services development: a proposal. In 2019 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-9). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICE.2019.8792581
Mullins, J.W., & Komisar, R. (2009). Getting to plan B: Breaking through to a better business model. Harvard Business Press.
Nauyalis, C. (2013). A new framework for assessing your innovation program: Introducing the innovation management maturity model. Planview. https://www2.planview.com/im3/docs/Planview-Innovation-Maturity-Model.pdf
Nikbeen, H., Badizadeh, A., Davari, A., & Hosseininia, G. (2018). An effective business model in the field of electronics business using repertory grid technique [In Persian]. Journal of Technology Development Management, 6(2), 137-159. https://doi.org/10.22104/jtdm.2018.2802.1946
Nicholas, J., & Ledwith, A. (2006). Development of a best practices framework for new product development in small to medium enterprises. The 14th Annual High Technology Small Firms Conference, Enschede, the Netherlands. http://proceedings.utwente.nl/139/
Pratiwi, S. D., Mulyadi, H., & Hendrayati, H. (2020). Analysis of business model canvas to increase competitiveness. In R. Hurriyati, B. Tjahjono, I. Yamamoto, A. Rahayu, A. G. Abdullah, & A. A. Danuwijaya (Eds.), Advances in Business, Management and Entrepreneurship (pp. 930-937). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780429295348-197
Proença, D., & Borbinha, J. (2016). Maturity models for information systems-a state of the art. Procedia Computer Science, 100, 1042-1049. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.279
Rapaccini, M., Saccani, N., Pezzotta, G., Burger, T., & Ganz, W. (2013). Service development in product-service systems: A maturity model. The Service Industries Journal, 33(3-4), 300-319. https://doi.org/10.1080/02642069.2013.747513
Santisteban, J., & Mauricio, D. (2017). Systematic literature review of critical success factors of information technology startups. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(2), 1-23. https://www.proquest.com/openview/98a6e3daafe35edd5cad397b46b02c1b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=29726
Schumpeter, J. A. (1961). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Transl. by Redvers Opie. Oxford University Press.
Sen, A., Ramamurthy, K., & Sinha, A. P. (2011). A model of data warehousing process maturity. IEEE Transactions on Software Engineering, 38(2), 336-353. https://doi.org/10.1109/TSE.2011.2
Slávik, Š. (2019). The Business model of start-up — Structure and consequences. Administrative Sciences, 9(3), 69. https://doi.org/10.3390/admsci9030069
Sulayman, M., Mendes, E., Urquhart, C., Riaz, M., & Tempero, E. (2014). Towards a theoretical framework of SPI success factors for small and medium web companies. Information and Software Technology, 56(7), 807-820. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2014.02.006
Wheelen, T. L., & Hunger, J. D. (2008). Strategic management and business policy. Pearson Education Inc. http://www.mim.ac.mw/books/Wheelen's%20Strategic%20Management.pdf
Zarghami, M. (2016). Probability and statistics for engineers [In Persian]. Tabriz University. https://asatid.tabrizu.ac.ir/Files/87_b62ba3b1-ae3d-4827-b5fa-c3ff9dea6060.pdf
.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |