تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,158 |
حدود استقلال شورای نگهبان (مطالعۀ موردی استقلال مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی شورای نگهبان) | ||
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 26، فروردین 1401، صفحه 215-235 اصل مقاله (385.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/law.2021.46318.2917 | ||
نویسندگان | ||
فردین مرادخانی* 1؛ ابراهیم صباغی ولاشانی2 | ||
1دانشیار دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
شورای نگهبان بهعنوان یکی از نهادهای اساسی، مانند هر نهاد دیگری، باید دارای استقلال کافی برای انجام وظایف مهم خود باشد؛ ولی حدود این استقلال باید قانونی بوده، از سوی مرجع صالح پیشبینی شده باشد. یکی از وجوه استقلال شورای نگهبان، تصویب مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی این نهاد است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص نشده است کدام نهاد این مقررات را برای شورای نگهبان تصویب کند. با توجه به این خلأ، در اوایلِ تشکیل شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب قانون در این حوزهها نمود که همگی این قوانین به تأیید شورای نگهبان رسید، ولی شورای نگهبان در سالهای بعد از نظریات پیشین خود عدول نموده و در نهایت، در تاریخ 19 تیر 1386 با صدور نظریۀ تفسیری شمارۀ 21934/30/86 و به استناد اصول 4، 91 و 99 قانون اساسی، صلاحیت تصویب مقررات مالی، اداری، استخدامی را به این نهاد اختصاص داده است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی امکان مقرراتگذاری شورای نگهبان برای خودش در حوزههای مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی میپردازد. یافتۀ این پژوهش آن است که با توجه به سکوت قانون اساسی در مورد مقرراتگذاری شورای نگهبان و عدم ارتباط این تفسیر با اصول یادشده، صلاحیت عام قانونگذاری مجلس شورای اسلامی همچون روال گذشته در این حوزه حاکم است. همچنین پیشنهاد میشود بهطور صریح تصویب مقررات داخلی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی واگذار گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
استقلال؛ تفسیر؛ شورای نگهبان؛ قانون اساسی؛ مجلس شورای اسلامی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
- کتابها
- مقالات
- قوانین
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |