تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,853 |
گلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 18، فروردین 1395، صفحه 283-307 اصل مقاله (783.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی کرد نوغانی* | ||
دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای دیگری برای اراده هستند، وی تا زمان طرح اصطلاح پیچیدهی گلسنهایت نتوانست به طور اساسی از اراده فاصله بگیرد. پیش از به پیش کشیدن این اصطلاح، فلسفهی هایدگر به طور کامل از اراده عاری نیست و اراده در تصمیمهای دازاین (در هستی و زمان) و یا به عنوان ارادهای ترانساندانتال (در آثار 1929-1928) که هر ارادهای را ممکن میسازد، نهفته است. پس از این دو دوره، همدلی هایدگر با هیتلر سبب میشود که هایدگر نوعی ارادهگرایی جمعی را طرح کند که هر فردی باید ارادهی خود را در راه آن قربانی کند. پس از این سه دوره، هایدگر در مواجهه با نیچه از اراده روی بر میگرداند. نیچه به عنوان متفکری در پایان متافیزیک غرب و قلهی بحث از اراده، هایدگر را متوجه آن میکند که وجود در دوران مدرن همان اراده است که نهایتا در قالب تفکر تکنولوژیک به صورت "اراده به اراده" درآمده است. اگر نیچه مسئله را برای هایدگر مشخص میکند، این اکهارت است که شروعی را برای پاسخ به این مسئله نشان می-دهد. این مقاله به روشن کردن این موضوعات میپردازد: منظور از دامنهی اراده چیست؟، نسبت گلسنهایت با کنش و انفعال، نسبت اراده و پرسش از وجود و نسبت هایدگر با عرفان مسیحی اکهارت. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ اراده؛ وجود؛ نفی اراده؛ گلسنهایت؛ کنش؛ انفعال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |