تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,455 |
ارزشیابی وضعیت اجرای آموزش در دوره متوسطه اول شهر تبریز براساس ابعاد برابری دیجیتالی در شرایط کرونایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 18-32 اصل مقاله (720.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52254.1049 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث تقی پور* 1؛ فهیمه اکبری2؛ مریم نوظهوربخشایش3 | ||
1هیات علمی | ||
2دانشگاه تبریز | ||
3دانشگاه تبریز-گروه علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
برابری دیجیتالی بین گروه دانشآموزان، گروه معلمان، و هر دو گروه با یکدیگر لازمه اجرای موفق آموزش الکترونیکی در هر نظام آموزشی میباشد. براین اساس، پژوهش حاضر به این سوال اساسی پاسخ میدهد آیا برابری دیجیتالی بین دانش آموزان متوسطه اول مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز در شرایط کرونایی برقرار است؟ پژوهش حاضر از پژوهش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر تبریز در نیمسال اول سالتحصیلی 1399-1400 بودند، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبت به حجم جامعه انتخاب شد و دادههای لازم از مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز گردآوری شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای معصومه حسینی و همکاران(1392)، و گریک (2016) استفاده شد. و دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مدارس متوسطه اول در مناطق پنجگانه شهر تبریز در همه ابعاد برابری دیجیتالی تفاوت معناداری وجود دارد. براین اساس، توصیه میشود کارگاههای آموزشی جهت مهارت افزایی دانش آموزان در زمینه ابزارهای فاوا در آموزش برگزار شود، برنامه منظم برای تجهیز مدارس به رایانه، و نرمافزارهای غنی- محتوا و فارغ از محتوا به کار گرفته شود؛ با راهاندازی مراکز فاوا در مناطق مختلف شهر تبریز امکان دستیابی دانشآموزان کم برخوردار به فاوا در خارج از مدرسه ایجاد شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری دیجیتالی؛ آموزش الکترونیکی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |