تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,609,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,286,837 |
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی ارزش درک شده برند و نام تجاری | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 11، شماره 1، تیر 1401، صفحه 223-242 اصل مقاله (864.25 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2022.50076.1617 | ||
نویسنده | ||
بهرام نیک بخش* | ||
استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، سرمایه اجتماعی نقش مهمی در برند سازی یک کالا و چگونگی انگیزه خرید مشتریان دارد. با افزایش سرمایه اجتماعی، کسب و کار شرکت ها از رونق برخوردار است. در غیر این صورت چالشهای زیادی بر سر راه موفقیت شرکت ها برای برند سازی و حفظ مشتریان قرار می گیرد، از مهمترین این چالش ها، نبود اعتماد به یک برند یا کالای تجاری است. بنابراین شرکت هایی که بتوانند باعث خلق سرمایه اجتماعی در بین مشتریان شوند، می توانند به حفظ مشتریان وفاداری برای خرید مجدد امید داشته باشند. هدف اصلی پژوهش حاضر تاثیر سرمایه اجتماعی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی ارزش درک شده برند و نام تجاری بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از جمله تحقیق های توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مشتریان مرکز خرید«سیتی سنتر» شهر اهواز می باشد. حجم جامعه آماری در پژوهش حاضر نامعلوم می باشد. در این پژوهش محقق برای افزایش اعتبار و روایی پژوهش خود از 302 نفر با روش نمونه گیری تصادفی استفاده نموده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده بود که روایی آن توسط اساتید بازاریابی مورد تایید واقع شده است و همچنین پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ مورد تایید واقع قرار گرفت. جهت آنالیز داده های جمع آوری شده دراین تحقیق از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، بین متغیر قصد خرید مشتریان و ارزش یا برند تجاری رابطه منفی و معکوس وجود داشت. مدل ساختاری تحقیق نیز نشان داد که متغیر برون زای سرمایه اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر ارزش درک شده برند و نام تجاری با متغیر درون زا قصد خرید مشتری ارتباط دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ قصد خرید مشتری؛ ارزش برند تجاری؛ اخلاق در بازار | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، اسماعیل؛ سلامت مغانلو، محمد؛ نوروززاده مغانلو، عسگر (1395)، «تعیین میزان تاثیر تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید مصرف کنندگان»، نشریه علوم رفتاری، شماره28، صص 9-28.
احد مطلقی، احسان؛ فاطمی محمدی، منصوره السادات (1396)، «نقش کیفیت وبسایت و سرمایه اجتماعی در ایجاد وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان سایت دیجی کال در شهر اصفهان)»، نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار، مشهد.
اسماعیلپور، مجید؛ صیادی، امرالله؛ احمدپور، مرضیه؛ شورگلی، سولماز (1396)، «تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری به برند به واسطة اعتبار برند»، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال 7، شماره4، صص 57-76.
اسکندرپور، بهروز؛ حیدری عراقی، بابک؛ صائبنیا، سمیه (1400)، «بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر اعتبار برند با نقش میانجیگری استراتژی احیای خدمات»، نشریه مدیریت کسب و کار، سال اول، شماره 50، صص 22-42.
حمیدی اطهر مسعود (1396). «بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت ارتباط با مشتری (اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بنادر آبادان و خرمشهر)». صنعت حمل و نقل دریایی. شماره 3، دوره 1، صص58-66.
رمضانی قطبآبادی، علی؛ فرهادی، پیام؛ پران، محمدمرتضی (1399)، «بررسی تاثیر برند بر وفاداری مشتری، تمایل به خرید و تمایل به تبلیغات شفاهی»، نشریه بررسیهای بازرگانی، شماره 102، صص25-40.
ستوده، محمدکاظم؛ فریدچهر، الهام؛ امیرحسینی، زهرا (1392)، «تأثیر عوامل انگیزشی و درگیری ذهنی خرید مشتری در انتخاب نام و نشان تجاری در صنعت بانکداری با توجه به اثر تعدیل گیری عوامل جمعیت شناختی و آمیخته بازاریابی»، نشریه مدیریت کسب و کار، شماره17، صص47-63.
سعیدی، پرویز؛ پقه، عبدالعزیز؛ کبیری، شکوفا؛ وظیفهدوست، حسین (1399)، «ارائه الگوی تصمیمگیری خرید مشتری با رویکرد بازاریابی حسی و تجربی»، نشریه علوم مدیریت ایران، شماره 59، صص95-124.
صفری، علی؛ عباسی، فاطمه؛ گلشاهی، بهنام (1394)، «شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی شرکتهای داروسازی: نقش میانجیگری بازاریابی اخلاق»، نشریه پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19، شماره 4، صص95-116.
صفری، محمد؛ سلیمانی، مهشید؛ قبادینیا، هاجر (1396)، «الگوی مفهومی تبیین بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرف کننده اینترنتی با توجه به نماد اعتمادالکترونیکی»، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 18، صص43-60.
غفاری آشتیانی، پیمان؛ چارستاد، پروانه؛ لونی، ندا (1389). «بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرفکننده در ترجیح برندهای خارجی به برندهای داخلی (مطالعه موردی: دانشجویان)». مجله مدیریت بازاریابی، 8، صص253-227.
فریمانی هاشمی، سید حسنپورحسن، فهیمه (1400)، «تاثیر سرمایه اجتماعی و تعامل اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش و قصد خرید مشتریان»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام، تهران، صص 1-14.
قربی، سیده سمیه؛ قاسمینامقی، محمد (1398)، «بررسی تاثیر بازاریابی چریکی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی»، نشریه مدیریت بازاریابی، سال14، شماره44، صص61-72.
قربی، سیده سمیه (1399)، «بررسی تاثیر فعالیت-های بازاریابی شبکه-های اجتماعی بر قصد خرید مشتری در شرکت آتیساز ایرانیان در شهر قصد خرید مشتری در شرکت آتی ساز ایرانیان در شهر مشهد»، همایش بهبود و بازسازی سازمانها و کسب و کارها، دوره1، صص2413-2421.
میار، شعبان (1397)، «بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری بر ابعاد ارزش ویژه برند»، نشریه رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، شماره4، صص 129-146.
موسوی، حبیب؛ پایدار، فرانک (1395)، «رابطهی اعتماد، ارزش درک شده و قصد خرید مجدد مشتریان»، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، حسابداری و اقتصاد، برلین، آلمان.
نورشرق، فاطمه؛ اسماعیلپور، حسن؛ صفرزاده، حسین؛ قاسمی، بهروز (1399)، «بررسی عوامل محیطی مؤثر بر نظام بازاریابی اخلاقی بر اساس مدل پیرس و رابینسون مبتنی بر رهیافت اسلامی– ایرانی با تأکید بر صنایع غذایی»، نشریه مدیریت کسب و کار، شماره 45، صص352-375.
نیکبخش، بهرام (1400). «مدلیابی عوامل ساخت سرمایة اجتماعی قبل و بعد ازفراگیری بیماری کووید-19 با تأکید بر عامل قومیت در استان خوزستان.» مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 8، شماره3، صص 477-500.
نیکبخش، بهرام؛ شریفی، منصور. (1398). «تبیین جامعهشناختی تأثیرات سرمایة اجتماعی بر تعلقات سیاسی». مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره6، شماره4، صص 543-572.
ونوس، داور؛ ظهوری، بهاره (1390)، «بررسی تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتری به برند گوشیهای تلفن همراه»، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره3، شماره2، صص 149-172.
یزدانی، ناصر؛ مرادی، رضا (1399)، «بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار شهروندی با نقش میانجی اثربخشی درک شده و اعتماد مصرف کننده»، اولین کنفرانس بینالمللی جهش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، موسسه آموزشی ادیب مازندران، صص 1-11.
Dietz, Graham & Hartog, (2018), “Measuring Trust Inside Organizations”, Personnel Review, 35 (5), PP:142-165. Ghatarani, A.Shikhmohammadi, M, Rostami,M. (2020), “impact of social capital and social interaction on customers’ purchase intention, considering knowledge sharing in social commerce context”, journal of innovation and knowledge, 5, pp190-198. Jevons, C. (2005). “Names, brands, branding: Beyond the signs, symbols, products and services”. Journal of Product and Brand Management, 14 (2), pp 117–118. Hunt, S. D. (2018). “Advancing marketing strategy in the marketing discipline and beyond: From promise, to neglect, to prominence, to fragment (to promise?)”. Journal of Marketing Management, 34. pp 12-36. Kim. C, Galliers R, Shin N., Ryoo. J, Kim J. (2016). "Factors Influencing Internet Shopping Value And Customer Repurchase Intention. Electronic Commerce", Research And Applications, 11, pp. 374-387. Laczniaka, R. Murph, E. (2019), “The role of normative marketing ethics”, Journal of Business Research, 95 (3). pp401-407. Murphy, P. E., Laczniak, G. R., & Harris, F. (2017). “Ethics in marketing: International cases and perspectives, (2nd edition)”. London: Routledge. Majerova, J.; Sroka, W.; Krizanova, A.; Gajanova, L.; Lazaroiu, G.; Nadanyiova, M. (2020), “Sustainable BrandManagement of Alimentary Goods”. Sustainability, 12, pp556-563. Ramachandran,S, Balasubramanian, S. (2020), “Examining the Moderating Role of Brand Loyalty among Consumers of Technology Products”, Sustainability, 12, pp 67-99; doi:10.3390/su12239967. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |