تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,002 |
امکانپذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 16، اردیبهشت 1394، صفحه 1-22 اصل مقاله (666.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آروین آذرگین* 1؛ غلامحسین توکلی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
آکراسیا هنگامی رخ میدهد که فاعل، در حالی که میتواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همهجانبهنگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی میگفت وقوع آکراسیا امکان ناپذیر است زیرا هیچ انسانی نمیتواند عامدانه اشتباه کند و یا بهترین را انتخاب نکند. اگر گاهی به نظر میآید که برخی عامدانه دست به عمل نادرست میزنند از آنروست که به دلیل نادانی آن عمل را خیر بهحساب میآورند. سقراط با معادل دانستن خیر و امر لذتبخش این سخن را که: «خرد مغلوب شهوت میشود» بیاساس شمرد؛ در نظر او هیچ چیز نیرومندتر از دانش نیست. اما ارسطو را مدافع امکان وقوع آکراسیا دانستهاند. او میان دانش محقق و دانش معلق تمایز مینهد، در دانش معلق شاید فاعل به کلیات علم داشته باشد اما جزییات مربوطه را نداند و یا با اینکه به هر دو علم دارد اما علمش به مانند انسان خواب، دیوانه یا مست ظاهری باشد. تنها دانش معلق است که ممکن است برخلاف آن رفتار شود. این که فاعل با علم محقق مرتکب خطا بشود درک نشدنی است. این مقاله نشان میدهد چگونه برخلاف تصور بعضی از پژوهشگران، موضع ارسطو به موضع سقراط نزدیک است. | ||
کلیدواژهها | ||
سقراط؛ ارسطو؛ آکراسیا؛ ضعف اراده؛ ناخویشتنداری؛ خیر؛ لذت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |