تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,667 |
شناسایی و تبیین انتخاب های استراتژیک کسب وکارهای بین المللی و داخلی در ورود به بازارهای پلتفرمی دیجیتال در ایران | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، دی 1401، صفحه 117-136 اصل مقاله (1009.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.51779.1895 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ابراهیمی* 1؛ وحید, خاشعی ورنامخواستی2؛ مهدی حقیقی کفاش3؛ طالب بالنده4 | ||
1دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
در دو دههی اخیر، بازارهای پلتفرمپایه دیجیتال چشمانداز تجارت الکترونیک را در سطح جهان تغییر دادهاند و در ایران نیز سرمایهگذاری سرمایهگذاران خطرپذیر بینالمللی و داخلی منجر به شکلگیری این بازارهای نوظهور شده است. هدف تحقیق حاضر پاسخ به نیاز پلتفرمهای جدیدی است که هنوز وارد بازار نشدهاند، تا با ارائهی مدلی بومی از انتخابها و عوامل استراتژیک برگرفته از مطالعات میدانی در سطح کشور برای برخورد با چالشها و تعمیق دانش در این حوزه برای آنها راهگشا باشد. در تحقیق حاضر با بررسی دو نمونهی موفق که یک مورد(اسنپ) آن با سرمایهگذاری خارجی و مورد دیگر (تپسی) با سرمایهگذاری داخلی شکل گرفته است و یک پلتفرم شکست خورده (کارپینو) که با سرمایهگذاری داخلی شکل گرفته است، در حوزهی تاکسیرانی آنلاین، ابتدا با استراتژی مطالعه چندموردی و ابزارهای مصاحبه با مدیران ارشد و میانی و جمعآوری گزارشات آرشیوی مرتبط، دادهها گردآوری شدند و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. سپس با گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه از میان خبرگان فعال در این حوزه و سپس با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی از روابط علّی و معلولی بین این عوامل استراتژیک ارائه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که 8 مقوله به عنوان انتخابهای استراتژیک در ورود به بازارهای پلتفرمی مطرح هستند که شامل استراتژیهای توسعهی پلتفرم جدید، زمانبندی ورود، ترتیب ورود، نرم افزار، کسبوکار، حل مسئله مرغ و تخم مرغ ، جذب سرمایهگذار و قیمتگذاری است. | ||
کلیدواژهها | ||
انتخابهای استراتژیک؛ مدل کسبوکار پلتفرمی؛ بازارهای چندسویه پلتفرمپایه؛ مطالعه چندموردی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
الفت، لعیا و شهریاری نیا، آرش (1393) مدل سازی ساختاری تفسیریِ عوامل مؤثر بر انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک، مدیریت تولید و عملیات، 5(2)، 128-109.
جعفرنژادچقوشی، احمد. منطقی، منوچهر. صادقی مقدم، محمدرضا. گشتاسبی، محمد (1397). نوع شناسی پلتفرم های فناورانه: بررسی پویایی های پلتفرمی، توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(34)، 49-65.
خلیل نژاد، شهرام. قنبری، میلاد. رضاییان آستانه، محدثه (1399). رابطه بازی وارسازی با کیفیت تجربه کاربری با تعدیل گری استراتژی های قیمت گذاری در پلتفرم ها، چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت))، 19 (43 (پیاپی76))، 98-118.
قادری، اسماعیل. تقوی فرد، محمدتقی. باپیری، جعفر (1399). دسته بندی مدل های کسب و کار پلتفرم های تور و فعالیت با استفاده از تحلیل خوشه ای، گردشگری و توسعه، 9(1)، 47-65.
نظری، محسن. ودادهیر، ابوعلی. عزتی، حمیدرضا. (1398). تحول مدل کسب و کار در صنعت حمل و نقل درون شهری: موردپژوهی تطبیقی اسنپ و کارپینو. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 18(38).
یارمحمدی، مریم. رضوانی، مهران. البرزی، محمود. (1396). واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم افزار: شرکتهای کوچک مستقر در تهران. نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، 6(2). 65-86 .
Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in e‐business. Strategic management journal, 22(6‐7), 493-520.
Blank, S., & Dorf, B. (2020). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. John Wiley & Sons.
Gawer, A. (2009). Platform dynamics and strategies: from products to services. Platforms, markets and innovation, 45-57.
Hagiu, A. (2014). Strategic decisions for multisided platforms. MIT Sloan Management Review, 55(2), 71.
Hagiu, A. Wright, J. (2015). Multi-sided platforms. International Journal of Industrial Organization, 43, 162-174.
Hänninen, M., Smedlund, A., Mitronen, L. (2017). Digitalization in retailing: multi-sided platforms as drivers of industry transformation. Baltic Journal of Management.
Hoelck, K., Ballon, P. (2015). Competitive dynamics in the ICT sector: strategic decisions in platform ecosystems. Digiworld Economic Journal, 99(3). 51-70.
Kretschmer, T., Leiponen, A., Schilling, M., & Vasudeva, G. (2020). Platform ecosystems as meta‐organizations: Implications for platform strategies. Strategic Management Journal.
Parker, G., Van Alstyne, M. W., Choudary S. P. (2016). Platform Revolution: How networked markets are transforming the economy – and how to make them work for you, WW Norton & Company.
Rietveld, J., & Schilling, M. A. (2021). Platform competition: A systematic and interdisciplinary review of the literature. Journal of Management, 47(6), 1528-1563.
Stallkamp, M., & Schotter, A. P. (2021). Platforms without borders? The international strategies of digital platform firms. Global Strategy Journal, 11(1), 58-80.
Staykova, K. S., Damsgaard, J. (2015). The race to dominate the mobile payments platform: Entry and expansion strategies. Electronic Commerce Research and Applications, 14(5), 319-330.
Stoian, C. A., & Tohanean, D. (2021). Platform Business Models–A Case Study of the Technology Industry. Journal of Economics and Management Sciences, 4(1), p18-p18.
Stummer, C., Kundisch, D., & Decker, R. (2018). Platform launch strategies. Business & Information Systems Engineering, 60(2), 167-173.
Thakkar, J., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. (2007). Evaluation of buyer-supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: the case study of Indian automotive SMEs. Journal of Manufacturing Technology Management, 19(1), 92-124.
Trabucchi, D., & Magistretti, S. (2020). The battle of superheroes: the rise of the knowledge platform strategy in the movie industry. Journal of Knowledge Management.
Veisdal, J. (2020). The dynamics of entry for digital platforms in two-sided markets: a multi-case study. Electronic Markets, 30(3), 539-556.
Zervas, G. Proserpio, D. Byers, J. W. (2017). The rise of the sharing economy: Estimating the impact of Airbnb on the hotel industry. Journal of Marketing Research, 54(5), 687-705.
Zhu, X. Song, B. Ni, Y. Ren, Y. Li, R. (2016). Business Trends in the Digital Era. Singapore: Springer.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |