تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,060 |
فلسفهی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسِل | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 18، فروردین 1395، صفحه 153-169 اصل مقاله (594.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدسینا میرزایی* 1؛ مصطفی شهرآیینی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
ماسون اُرسِل پدر فلسفهی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخگرایی و پوزیتیویسم سدهی نوزده، میکوشید تا فلسفهها را در مقام پدیدههایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفتوگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر حوزههای معرفت خصوصاً فیلولوژی (فقهاللغه)، الهامبخش او در اتخاذ این اندیشه بود که مطالعهی تطبیقیِ الگوهای تفکر در تمدّنهای مختلف میتواند دانش ما را در جهت آنچه فلسفه میخوانیمش، وسعت و وضوح بخشد. او پژوهش خود را بر بررسی تاریخی سه تمدّن هند، چین و اروپا متمرکز میکند و معتقد است تاریخ و غنای حِکمی این سه تمدّن، بخشی از حکمت خالدهی جهان را تشکیل میدهد. اُرسِل در کتاب فلسفهی تطبیقی میکوشد با طرح روش تطبیقی، فلسفه را از جزمیت و نسبیت مطلق برهاند. برای این کار، توجه خویش را به حقایق تاریخی فلسفی با توجه به بسترهای شکلگیری تاریخیشان معطوف میکند. در واقع او تطبیق را چونان مجرایی میداند که فلسفه با آن، از مطلقگرایی مابعدالطبیعی و نظری رهایی مییابد و به عمل و کاربردپذیری میگراید. ما در این مقاله میکوشیم تا با رویکردی توصیفی به معرفی آرا و نظریات اُرسِل درباب فلسفهی تطبیقی بپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تطبیقی؛ تاریخ؛ حقایق تاریخی؛ بستر؛ پوزیتیویسم؛ کاربردپذیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |